دنیای اقتصاد- آنچه در بازار هفته گذشته، بیش از هر چیز مورد توجه کارشناسان بود، بازگشت مشکلات مزمن و قدیمی یعنی مشکل نقدینگی و عدم عمق تحلیل در بازار سرمایه بود. بازار در هفته گذشته در حالی که رو به رشد بود، پس از توقف نماد فولاد مبارکه از میانه هفته رو به افت نهاد و بار دیگر در پایان هفته به تعادل رسید. جنب پل حافظ

آخر هفته بازار یکطرفه شد!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام هفته اول تابستان ۸۷ را با نوسان قابل توجه آغاز کرد.

بازار در هفته گذشته در حالی که رو به رشد بود، پس از توقف نماد فولاد مبارکه از میانه هفته رو به افت نهاد و بار دیگر در پایان هفته به تعادل رسید.

آنچه در بازار هفته گذشته، بیش از هر چیز مورد توجه کارشناسان بود، بازگشت مشکلات مزمن و قدیمی یعنی مشکل نقدینگی و عدم عمق تحلیل در بازار سرمایه بود.

متعاقب عرضه ۹۰میلیون سهم فولاد مبارکه در آخرین هفته فصل بهار و ابتدای هفته گذشته، همچنین رقابت بر سر مدیریت فولاد خراسان و اعلام عرضه اولیه پالایشگاه اصفهان (که عرضه آن در روز یکشنبه هفته آینده صورت خواهد گرفت) موجب شد تا مشکل کمبود نقدینگی بازار بار دیگر خودنمایی کند. همین مساله موجب شد تا عرضه‌ها در بازار رو به افزایش بگذارد و صف‌های خرید در هم شکسته شود.

از سوی دیگر بازار هفته گذشته بار دیگر نشان داد که روند معاملات سهام در کشور هنوز جریان طبیعی و مبتنی بر تحلیل را ندارد و اکثر معامله‌گران به جای پرداختن به تحلیل به دنبال صف‌های خرید و فروش هستند، از این رو بازار در هر مقطع زمانی به جای جریان داشتن روند طبیعی خرید و فروش، شاهد جریان یک‌طرفه‌ای از صف‌های خرید یا فروش است. ضعف تحلیل حتی در میان بزرگان بازار، موجب می‌شود تا این گروه نیز که باید به عنوان وزنه‌های تعادل بازار عمل کنند، در مقاطعی همانند سهامداران حقیقی رفتار کرده و بر جریان یکطرفه بازار می‌افزایند. این شرایط به ویژه به دلیل فقر تحلیل در تصمیم‌سازی‌ها و همچنین نبود توازن میان توانایی معامله‌گران بیشتر به چشم می‌خورد.

وزن غالب سهامداران حقوقی وابسته به دولت، انجام هماهنگی‌های میان این بزرگان که به یکدست شدن تصمیم‌ها منجر شده است، نبود سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری و فقر ابزارهای مالی موجب شده است تا بازار سهام کشور از بلوغ لازم به دور بماند. در همین رابطه البته باید به دامنه نوسان ۳درصدی که رسیدن تعادل را دشوار می‌سازد و حجم بلاتکلیف مبنا را نیز به فهرست عوامل نارسایی‌های فوق افزود.

در بازار هفته گذشته، در تحولات سیاسی واکنش سریع اتحادیه اروپا در تحریم فعالیت بانک ملی، باعث بازگشت نگرانی شده است.

تصمیم کنگره آمریکا به تصویب قطعنامه غیرالزام‌آور ممنوعیت صادرات بنزین به ایران و همچنین احتمال تحریم بخش نفت و گاز موجب شده است تا همچنان پرونده تحولات هسته‌ای باز بماند. به‌رغم خوش‌بینی اولیه در مورد کاهش تنش‌ها متعاقب ارائه بسته پیشنهادی گروه ۱+۵، چشم‌انداز همچنان در ابهام باشد.

در حوزه اقتصادی، هفته گذشته آکنده از تحولات و خبرهای موثر بود. ارائه طرح تحول اقتصادی رییس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی مهم‌ترین تحول در این زمینه بود؛ امری که سوالات متعددی در مورد این طرح و تبعات آن را به وجود آورد. طرح حذف یارانه‌های انرژی در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است. مصاحبه رییس مرکز آمار ایران برای آغاز قریب‌الوقوع ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه نیز بر این ابهامات افزوده است. حذف یارانه انرژی به ویژه در مورد شرکت‌های تولیدی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

ارائه طرح‌هایی در مورد تعطیلی تابستانی شرکت‌های تولیدی نیز بر افت تولید و افزایش هزینه‌های شرکت‌ها خواهد افزود.

در صحنه تحولات بازارهای جهانی، آخرین گزارش‌ها حکایت از افت بهای متانول در بازار چین در حد ۴۹۰ تا ۵۱۰دلار در هر تن بوده است. در حوزه محصولات جانبی پتروشیمی بهای گوگرد بار دیگر در حال افزایش است و آخرین خبرها حکایت از نرخ ۸۵۰دلار در هر تن است. بهای گاز مایع LPG نیز متناسب بهای نفت خام در حال افزایش است، هر چند که دشواری‌های تولید و حمل گاز مایع موجب شده است تا این افزایش به اندازه رشد بهای نفت جهشی نباشد.

در بازار فلزات بهای مس تحت‌تاثیر آمار تولید و مصرف این فلز بار دیگر به بالای مرز ۸هزار و ۵۰۰دلار رسیده است. بهای روی و سرب اما در تلاش برای حفظ مرز روانی یک‌هزار و ۸۰۰دلار در هر تن باقی مانده‌اند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار چهارشنبه شاهد تلاش معامله‌گران برای جمع‌آوری عرضه‌ها بود که این تلاش در نماد فولاد خراسان (با ۱۶میلیون سهم)، فولاد خوزستان با (۱۳میلیون سهم)، غدیر با (۱۰میلیون سهم)، چادرملو با (۷میلیون سهم)، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با (۷/۶میلیون سهم)، امید با (۶/۵میلیون سهم)، معادن و فلزات با (۸/۴میلیون سهم) و فن‌آوران (۲/۳میلیون سهم) نمونه‌هایی از این تلاش بودند. با توجه به جمع‌آوری صف‌های فروش حجم معاملات تا حد ۳/۶۲میلیارد تومان افزایش یافت.

در بازار چهارشنبه در گروه فلزی در حالی که توجه معامله‌گران به برگزاری مجمع مبارکه بود، روند معاملات سهام این گروه شرایطی رو به بهبود را تجربه کرد. در این گروه رقابت بر سر فولاد خوزستان در حالی به بالای مرز ۲۰هزار ریال کشیده شده است که ورود و خروج دائمی رقبا به صحنه رقابت، مساله تعیین رقبا و سرنوشت این رقابت فرسایشی را با مشکل مواجه کرده است. در این شرایط اما نماد فولاد خوزستان با اما و اگرهای توقف برای مجمع مواجه است. برای بسیاری از قدیمی‌های بازار رقابت کنونی یادآور معامله سیمان خوزستان است، معامله‌ای که جرقه‌ای برای جهش گروه سیمانی بود، امری که در حال تکرار در گروه فولادی است.

در این گروه مبارکه با تعدیل EPS (سود هر سهم) به ۸۶۰ ریال احتمالا (امروز) بازگشایی می‌شود. در نماد فولاد خراسان آخرین ترکیب سهامداران حکایت از عبور ائتلاف معادن و فلزات و کارکنان فولاد از مرز ۴۴درصد دارد. به نظر می‌رسد گروه معادن و فلزات می‌تواند عضو هیات مدیره «فخاس» را از آن خود کند.

در گروه معدنی، معامله‌گران در انتظار تعیین نرخ قطعی فروش سنگ‌آهن هستند. شرکت‌های سنگ‌آهنی در ۳ماهه نخست سال جاری براساس نرخ علی‌الحساب در حد ۵۲۰هزار ریال به فروش محصول پرداخته‌اند.

در گروه حمل‌و‌نقل، نماد پنجمین شرکت اصل ۴۴ بورس روز چهارشنبه برای دریافت اطلاعات متوقف شد.‌ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که یک ماه از پذیرش و عرضه آن در بورس می‌گذرد، به‌رغم پایان سال‌مالی منتهی به ۳۱ خردادماه، EPS سال‌مالی آتی خود را اعلام نکرده است. شنیده‌های تایید نشده حکایت از احتمال تعدیل EPS سال ۸۷-۸۶ به ۶۰۰ریال و اعلام ۵۰۰ریال به عنوان EPS سال‌مالی ۸۸-۸۷ دارد.

در این حال برخی منابع از تلاش برای افزایش میزان سهام شناور کشتیرانی با تشویق دو سهامدار عمده این شرکت، صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی دارد. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تنها ۵/۲درصد سهام شناور در حال حاضر دارد، حال آنکه حداقل ۵ تا ۲۰درصد سهام شناور برای شرکت‌های بورسی حالتی اجباری دارد.

در گروه پتروشیمی نماد پتروشیمی خارک در حالی صبح روز چهارشنبه برای تعدیل EPS متوقف شد که به صورت اتوماتیک این نماد باید عصر روز چهارشنبه برای برگزاری مجمع سالانه متوقف می‌شد. انتظار می‌رود ۲۷۰ تا ۲۸۰تومان سود نقدی در مجمع شرکت تقسیم شود.

در گروه غذایی توسعه صنایع بهشهر برای تعدیل EPS در حد احتمالا ۵۰۰ریال متوقف شد. تعدیل EPS بانک اقتصاد نوین و فروش برخی از شرکت‌های زیرمجموعه، دلیل این تعدیل ارزیابی می‌شود. در این گروه لبنیات پاک با کاهش تولید محصولات یارانه‌ای و با حاشیه سود اندک توانست به تعدیل مثبت EPS برسد. در گروه سیمانی طرح توسعه سیمان مازندران از ۲هزار تن به ۴هزار تن در حالی انتهای هفته راه‌اندازی شد که وزیر صنایع و معادن در مراسم این راه‌اندازی مجددا اشاره‌ای به مساله خروج سیمان از سبد حمایتی یا تغییر نرخ این محصول نکرد.

در گروه خودرویی معامله ۹۰میلیون حق‌تقدم‌های استفاده نشده ایران‌خودرو در نرخ بیش از بهای معادل سهم که همانند معامله حق‌تقدم های استفاده نشده ایران‌خودرو دیزل بود، شگفتی کارشناسان را برانگیخته است. خرید این حق‌تقدم‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که نماد ایران‌خودرو نیز با معاملات پرحجمی در آستانه برگزاری مجمع مواجه است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری رو به بهبود بود که در آن شاخص همچنان رو به افت بود که ۵۹/۳۷واحد دیگر افت کرد.

ارزش معاملات نیز هفته گذشته با توجه به قطعی شدن برخی از معاملات عمده به ۳۶۴میلیارد تومان رسید. هفته گذشته البته هفته مناسبی برای اوراق مشارکت قابل معامله در بورس نبود و عدم حضور بازارگردان موجب افت ۵/۵۱درصدی مبادلات این اوراق شد.