مظنه بازار از «مخابرات»؛ حداقل 120تومان

گروه بورس- همیشه در بازار سهام قبل از عرضه اولیه سهام شرکت‌ها، کارشناسان نظرهای متفاوتی را راجع‌به قیمت معامله سهم ارائه می‌دهند. در خصوص عرضه سهام مخابرات تاکنون اکثر فعالان بازار قیمت ۱۲۰تومان را منطقی‌ترین قیمت برای سهام یاد شده می‌دانند. به طوری که در نظرسنجی‌های انجام شده در بازار نیز، این امر تصدیق شده است. با نزدیک شدن به عرضه سهام شرکت مخابرات در بورس، کارگزاران و فعالان بازار نظرات مختلفی راجع به ارزیابی سهام این شرکت ارائه کردند.

یعقوب محمودی، کارشناس سرمایه‌گذاری بوعلی، در گفت‌وگو با ایسنا، عرضه سهام مخابرات را مورد توجه قرار داد و گفت: روند گذشته این شرکت نشان می‌دهد که برای سال جاری بیشتر از ۲۵تومان سود داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین تعهدات مربوط به توسعه ۵/۶میلیون تلفن ثابت تا پایان برنامه چهارم به عنوان نکته منفی، ریسکی برای این شرکت محسوب می‌شود.

مخابرات تعدیل EPS دارد

محمودی ادامه داد: با P/E شش تا هفت، رقم۱۲۰ تا ۱۵۰تومان برای هر سهم مخابرات مناسب بوده و با تعدیلاتی که احتمالا در آینده انجام می‌دهد قطعا با استقبال مواجه می‌شود.

هزینه سرمایه‌گذاری ثابت صفر است

وی با اشاره به اینکه شرکت مخابرات کم ریسک‌ترین سهام خواهد بود به مزیت‌های شرکت مخابرات اشاره کرد و گفت: به‌دلیل اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور ۳۵درصد بوده و از طرفی این شرکت ارتباط خاصی با سیاست خارجی و واردات ندارد، همچنین وجود تحریم این شرکت‌ را تهدید نمی‌کند و هزینه سرمایه‌گذاری ثابت چندانی نیاز ندارد و بعد از تکمیل ظرفیت تنها سودآوری و درآمد زایی می‌کند و می‌تواند قطعا مورد استقبال واقع شود.

مقایسه با P/E صنعت

از سوی دیگر حسین خرازی یکی از کارگزاران بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: به دلیل اینکه هیچ مقایسه‌ای بین شرکت مخابرات وجود ندارد، P/E آن باید با P/E صنعت مقایسه شود.

زینب مرادی‌نیا نیز در این زمینه متعقد است: قیمت۱۲۰ تا ۱۴۰تومان برای سهم مناسب است.

وی با بیان اینکه استقبال از عرضه در نهایت به شرایط عمومی بازار برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: فضای عمومی بازار بسیار مهم است، ولی با توجه به تبلیغات بسیار گسترده شرکت مخابرات در حال حاضر طبقات گسترده‌ای که حتی از بازار دور بودند مایل به خریداری سهام شرکت مخابرات هستند. بنابراین به نظر می‌رسد سهام این شرکت با استقبال مواجه شود.

کمبود نقدینگی در بازار

این کارگزار بورس خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی در بازار سهامداران برای تامین نقدینگی از طریق فروش سهام با مشکل مواجه هستند و برخی برای تامین نقدینگی جهت سرمایه‌گذاری در مخابرات در فشار قرار دارند.

غلامرضا سلامی، حسابرس معتمد بورس نیز در مورد ورود شرکت مخابرات به بورس از موضوع تبدیل ودایع این شرکت ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه تاکنون موضوع تبدیل ودایع این شرکت به صورت مشخص و شفاف روشن نشده که به دلیل بزرگ بودن رقم آن باید هرچه سریعترتکلیف آن مشخص شود.

افزایش سرمایه‌ مخابرات ثبت شد

براساس نامه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به موجب صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۸/۵/۱۳۸۷ و صورت‌جلسه هیات‌مدیره مورخ ۱۲/۵/۱۳۸۷ سرمایه شرکت از مبلغ ۳۶۹۶۷۱۵۹۳۳۰۰۰۰ریال به مبلغ ۴۵۸۷۳۶۵۵۶۵۲۰۰۰ریال از محل‌های مصوبه در صورت‌جلسات مذکور افزایش و ماده مربوطه در اساسنامه به شرح ذیل اصلاح شد. سرمایه شرکت مبلغ ۴۵۸۷۳۶۵۵۶۵۲۰۰۰ریال منقسم به ۴۵۸۷۳۶۵۵۶۵۲سهم یک‌هزار ریالی با نام است. این افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است. جزئیات گزارش حسابرسی، طرح توجیهی هیات‌مدیره و مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده در سایت سازمان بورس و اوراق‌بهادار (www.seo.ir) منتشر شده است.

حدود نیمی از رای‌دهندگان: ۱۲۰تومان قیمت منطقی مخابرات

نتایج یک نظرسنجی از برآوردهای اولیه قیمت سهام مخابرات نشان می‌دهد که ۴۸درصد از رای‌دهندگان، کشف قیمت منطقی سهام هفتمین شرکت مشمول اصل ۴۴ را کمتر از ۱۲۰تومان ارزیابی می‌کنند.

به گزارش فارس، سهام شرکت مخابرات در حالی پس از مدت‌ها کش‌وقوس با سرمایه ۴هزار و ۵۰۰میلیارد تومانی و سود پیش‌بینی شده ۱۹تومانی روز شنبه

وارد بورس خواهد شد که گروه ایران تحلیل یک نظر سنجی از محدوده قیمتی این سهم به عمل آورده است.

براساس نتایج این نظر سنجی، ۴۸درصد از رای دهندگان کشف قیمت منطقی هفتمین شرکت مشمول اصل ۴۴ را کمتر از ۱۲۰تومان ارزیابی کرده‌اند.

تنها ۱۰درصد موافق ۲۰۰تومان

این در حالی است که ۳۶درصد از شرکت‌کنندگان قیمت سهام مخابرات را در محدوده قیمتی ۱۲۰ تا ۱۵۰تومان مناسب دانسته و ۱۰درصد دیگر نیز به محدوده قیمتی ۱۵۰ تا ۲۰۰تومان رای داده‌اند.

در این نظرسنجی که حدود ۵۰۰ نفر از فعالان بازار سرمایه مشارکت داشتند فقط ۴درصد قیمت سهام مخابرات را بیش از ۲۰۰تومان مطلوب دانسته‌اند.

حرکت جدید در بازار

همچنین دبیرکل شورای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: تحرکت جدیدی در آستانه عرضه سهام شرکت مخابرات در بازار سرمایه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، دکتر «علی‌اصغر کبوته» افزود: با ورود این شرکت بزرگ، تنوع صنایع بورس اوراق بهادار تهران افزایش خواهد یافت.

قدم خوش‌یمن

وی خاطرنشان کرد: بدون شک معامله سهام شرکت مخابرات می‌تواند باعث رونق بیشتر بازار سرمایه شود.

کبوته با بیان اینکه همگان در انتظار ورود سهام شرکت مخابرات در بورس هستند، اظهار امیدواری کرد: سهام این شرکت هفته آینده با قیمت مناسبی در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شود. وی در مورد برنامه‌های آتی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: به احتمال فراوان، برنامه عملیاتی کانون برای سال ۸۷ از سه شنبه هفته آینده آغاز خواهد شد. کبوته درباره بودجه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار برای سال ۸۷ افزود : هیات‌عامل پیشنهاد بودجه سه میلیارد ریالی را به شورا ارائه کرده است که این مبلغ باید به تصویب شورا برسد. همچنین حسین خزلی خرازی، کارگزار بورس اوراق بهادار در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان این مطلب گفت: مدتی پیش شرکت مخابرات به علت استقبال گسترده کارکنانش برای خرید سهام شرکت از عده‌‏ای از کارگزاران خواست تا کد معاملاتی برای این کارکنان در نظر گیرند و خارج از بازار سهامی را برای این افراد خریداری کنند در حالی‌که این کار خلاف مقررات بود و بورس طی اطلاعیه‌‏ای اعلام کرد که به هیچ عنوان نمی‌‏تواند سهمی را خارج از گردونه عرضه و تقاضا به کارکنان مخابرات اختصاص دهد و این افراد باید مانند سایر سهامداران در همان جریان عرضه سهام را خریداری کنند.

وی خاطر نشان ساخت: در حال حاضر بسیاری از کارکنان مخابرات با فروش دارایی‌‏های خود قصد دارند تا برای خرید سهام مخابرات اقدام کنند و گویا تعداد کارکنان مخابرات بیش از ۳۰هزار نفر است.

خزلی خرازی در مورد علت استقبال از این سهم گفت: غیر از تبلیغاتی که از یک سال گذشته آغاز شد، این نکته قابل اهمیت است که اگر حمایت وزارت ارتباطات از مخابرات قطع نشود، این شرکت یکی از پرسودترین شرکت‌‏ها خواهد بود و به همین علت است که بسیاری از مردم مشتاق به دست آوردن این سهم هستند.