سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران فعالیت‌های جدید کارگزاران دربازار سرمایه را تشریح کرد.

ایوب باقرتبار در خصوص فعالیت کارگزاران در بازار سرمایه به بحث کارگزار معامله‌گر اشاره کرد و گفت: در بحث کارگزار معامله‌گر، کارگزار علاوه بر انجام فعالیت کارگزاری می‌تواند برای خود نیز خرید و فروش انجام دهد. وی با بیان اینکه «در حال حاضر این مجوز برای هیچ کارگزاری صادر نشده است»، ادامه داد: اگر چه در‌ حال‌حاضر نیز کارگزاران خرید و فروش‌هایی را به نام خود انجام می‌دهند، اما عملا آنها با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در عرضه‌های اولیه کارگزاران تا ۱۰ جلسه معاملاتی نمی‌توانند اقدام به خرید سهام کنند یا در صورت خرید تا سه ماه نمی‌توانند معامله‌ای را در آن سهم انجام دهند.

مشاوره و سبد گردانی

باقر تبار همچنین از بحث سبد گردانی و مشاوره به عنوان دیگر فعالیت‌های کارگزاران در بازار سرمایه نام برد و افزود: با توجه نیاز بازار سرمایه به مشاوره دریافت مجوز سبد گردانی، نیازمند دریافت گواهی نامه اصول مقدماتی کارگزاری است.

وی گفت: کارگزاران پس از دریافت این مجوز می‌توانند قرار دادهایی را با طرف‌های خود منعقد کنند که بر اساس این قرارداد کد معاملاتی به متقاضی ارائه می‌شود که کارگزار براساس خرید وفروش‌های سالانه می‌تواند مبلغی را به عنوان کارمزد خرید وفروش دریافت کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن کارگزار می‌تواند کارمزد سبد گردانی و مشاوره را هم از مشتری دریافت کند.

سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران با اشاره به اینکه «در حال حاضر بیش از ۱۵ کارگزار در بازار سرمایه دارای این مجوز هستند»، ادامه داد: در این میان ۳ کارگزار بیش از ۵۰ تا ۶۰ قرارداد منعقد کرده‌اند.