محمد مساح
از ابتدای خرداد سال جاری شاخص قیمت از ۱۰۴۲۵ واحد حرکت افزایشی را آغاز نمود و در ۲۵ تیر به بالاترین سطح در ۱۲۹۱۷ رسید. این حرکت هیجان‌‌انگیز با پیشروی صنعت فلزات اساسی، کانی فلزی و گروه صنعت بانک به‌‌صورت پرقدرت و در ظرف مدت کمتر از دو ماه‌‌صورت پذیرفت.

همان‌طور که در نمودار 1 ملاحظه می شود، شاخص قیمت تا مرز روانی 13 هزار واحد حرکت کرده و درست به نقاط مقاوم قوی در زمستان 83 و بهار 84 رسیده است. از دیدگاه تکنیکی گذر‌کردن از سطح 13 هزار واحد نیروی قوی می‌طلبد و باید انتظارات بازار در حد بالایی قرار داشته باشد.
نمودار ۲ تغییرات شاخص قیمت طی دو ماه گذشته از ۲۱ خرداد تا ۲۱ مرداد را به نمایش می‌‌‌گذارد. در منطقه ۱۲۸۰۰ تا ۱۲۹۰۰ شاخص در دو مرحله برای صعود ناتوان بود و با ایجاد این جبهه‌گیری نشانه نزول صادر شد.
اکنون با عبور شاخص از سطح 12500 واحد، روند کاهشی تثبیت شده و احتمالا کاهش شاخص تا سطح 12 هزار واحد ادامه یابد. دامنه حمایت بازار در 11700 تا 12 هزار واحد قرار دارد و چنانچه این سطوح شکسته شود، روند نزولی شاخص به شدت ادامه می‌یابد.


جمع‌بندی
از یک‌سو تقویت دلار ایالات متحده، کاهش شاخص قیمت کالاها و ریسک رکود در کشورهای صنعتی به‌طور غیرمستقیم موثر بوده و از سوی دیگر احساس بازار در مورد ریسک سیستماتیک (فشار کشورهای غربی در مورد پرونده هسته‌ای ایران) عرضه‌ بیشتر سهام را موجب شده است.
با توجه به احتمال تقویت دلار انتظار می‌رود فشارهای تورمی ‌‌‌کاسته شود و قیمت نفت به سوی هر بشکه 100 دلار یا احتمالا پایین‌تر از آن سرازیر شود. بررسی شاخص قیمت نشان می‌دهد که احتمالا بازار به سوی سطح 12 هزار واحد حرکت کند و تا زمانی که شاخص در زیر سطح 12500 واحد قرار داشته باشد، حرکت کاهشی برای بازار پیش‌بینی می‌شود.
w*www.rahnemoonsarmaye.com