سنا: مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی کشورهای مختلف منتشر شد. بازار سهام

«آمریکا»: شاخص سهام آمریکا در پی کاهش شدید قیمت نفت که در چهار سال گذشته بی‌سابقه بود و همچنین شایعه خرید «هلدینگ برادران لهمان» با پیشگامی شرکت‌های بخش بانکی و خرده فروشی افزایش یافت. اما شاخص سهام برزیل پس از کاهش قیمت کالاها و پس از اعلام تحلیل‌گران موسسه JPMorgan Chase مبنی بر فروش سهام بخش انرژی و مواد خام، پس از چهار روز کاهش یافت. شاخص سهام در کانادا نیز برای نخستین بار در سه روز گذشته کاهش یافت و در مجموع هفته گذشته را بدون تغییر به پایان رساند.

«اروپا»: پس از شایعه وقوع ادغام در شرکت‌ها از سوی سرمایه‌گذاران و کاهش قیمت نفت که افزایش سهام شرکت‌های بخش خودرو و هواپیما را به همراه داشت، شاخص سهام اروپا بیشترین رشد را در دو هفته گذشته تجربه کرد. قیمت سهام در کشور بریتانیا نیز با پیشگامی بخش مالی با افزایش همراه شد، «بانک توسعه کره» اعلام کرد که در نظر دارد سرمایه‌گذاری را روی شرکت «هلدینگ برادران لهمان» انجام دهد، که یکی از دلایل افزایش قیمت سهام بخش مالی بود.

پس از اینکه تحلیل‌گران از اعلام شرکت گازپروم که بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی دنیا به شمار می‌رود، مبنی بر افزایش بودجه سرمایه‌گذاری خود به بیش از ۴۰میلیارد دلار در سال جاری متعجب شدند، قیمت سهام این شرکت کاهش یافت.

به گفته «گروه گلدمن ساخس» روند رو به رشد ادغام شرکت‌ها در اروپا طی ماه جاری مانند «کشیدن خط بر روی ماسه» برای ارزیابی دارایی‌ها به شمار می‌رود و بیانگر نقطه عطفی برای بازار است.

«آسیا»: پس از تجدید نگرانی از آشفتگی در بازار اعتباری و نیز پیش‌بینی قیمت‌های بالاتر نفت، شاخص سهام کشورهای آسیایی با پیشگامی بخش فن‌آوری و بانکی برای چهارمین هفته پیاپی کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود از ژوئیه ۲۰۰۶ رسید.

این در حالی است که شاخص بورس کره (Kospi) به پایین‌ترین حد خود از آوریل ۲۰۰۷ رسید، قیمت سهام شرکت LG به علت نگرانی از مشکلات جهانی اقتصاد که کاهش تقاضا را به همراه خواهد داشت و همچنین قیمت سهام مهندسی و ساخت‌و‌ساز GS به علت برنامه‌های دولت در مورد بازار املاک که نگرانی سرمایه‌گذاران را به همراه داشت، در این کاهش پیشگام بودند.

قیمت سهام شرکت‌های مختلف در پاکستان نیز کاهش یافت که علت آن عدم توافق احزاب مبنی بر ائتلاف و معرفی نامزد ریاست جمهوری پس از استعفای پرویز مشرف بود.

بازار کالا- پس از تقویت دلار و کاهش قیمت انرژی که کاهش تقاضای فلزات به عنوان ابزار پوشش تورم را به همراه داشت، قیمت پلاتین در نیویورک کاهش یافت، اما قیمت پالادیوم تغییری نکرد. علت کاهش قیمت مس، افزایش ذخایر این محصول و نشانه‌هایی از کاهش استفاده از این فلز در لوله‌ها و سیم‌ها بود. قیمت گندم نیز کاهش یافت که علت آن شایعه کاهش تقاضای این فرآورده در پی افزایش شدید قیمت دو ماه اخیر آن بود. به علاوه قیمت کاکائو هم کاهش یافت که علت آن تقویت دلار و گرانی خرید خانواده این دانه‌ها برای خریداران خارجی بود.

نسبت پلاتین به طلا نشان‌دهنده الگویی است که از کاهش اقتصادی ۲۰۰۱ تا کنون دیده نشده است، از اینرو به گفته مسوولان «فورتیس بانک» و «گروه VM» انتظار می‌رود که قیمت این فلز نقره فام بیش از پیش کاهش یابد.

بازار انرژی: پس از تقویت دلار و نیز شروع مجدد انتقال نفت از لوله‌های نفتی دریای خزر به اروپا از طریق ترکیه، قیمت نفت خام شش دلار در هر بشکه کاهش یافت که از لحاظ‌درصد بیشترین میزان کاهش را از دسامبر ۲۰۰۴ تاکنون نشان می‌دهد. انتظار می‌رود پس از عرضه نفت خام ذخیره شده در انبارهای ایران، عرضه نفت اوپک در ماه اوت ۴۰۰ هزار بشکه در روز یا ۲/۱‌درصد افزایش یابد. به دنبال تداوم کاهش اقتصادی آمریکا و در عین حال کاهش قیمت نفت خام، قیمت گاز طبیعی نیز در نیویورک کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود در شش ماه گذشته رسید.

اما انتظار می‌رود به علت تضعیف مجدد دلار، تنش بین آمریکا و روسیه و نیز کاهش ذخایر گازوئیل، قیمت نفت خام در هفته آینده افزایش یابد. همچنین انتظار می‌رود به علت شایعه وقوع طوفان در خلیج مکزیک، قیمت گاز طبیعی نیز از هفته آینده افزایش پیدا کند.

رییس کل شرکت نفت برزیل گفت که این شرکت ترجیح می‌دهد جهت توسعه ذخایر جدید نفتی دریایی خود به جای فروش سهام جدید، بدهی شرکت را افزایش دهد.

بازارهای در حال توسعه: تحلیل‌گران JPMorgan Chase پیشنهاد کردند که به علت کاهش تورم، سرمایه‌گذاران دارایی خود در سهام بخش مالی جهانی و نیز سهام شرکت‌های آمریکایی که به صرف هزینه از سوی مصرف‌کنندگان و فروش انرژی و تولیدکنندگان کالای خام بستگی دارند، را افزایش دهند.

مطالعات نشان می‌دهند که به علت انتظار اقتصاددانان و سرمایه‌داران از کاهش نرخ بهره و افزایش بازارهای سهام، میزان اطمینان سرمایه‌گذاران در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی در ماه اوت اندکی افزایش یافته است.

شرکت خودروسازی رنو که دومین شرکت بزرگ خودروسازی فرانسه به شمار می‌رود پیش‌بینی کرده است که رشد فروش در بازارهای در حال توسعه طی سال آینده به طور متوسط ۱۰‌درصد کاهش یابد.

چین قصد دارد که مالیات بر خودروهای بزرگ را از ماه سپتامبر افزایش دهد، لذا هم اکنون خرید خودروهای بزرگ و گران‌قیمت در این کشور به شدت افزایش یافته است.