برنانیوز - مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی با اشاره به اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی در بورس گفت: برای نهایی کردن این آیین‌نامه در حال مذاکره با سازمان بورس هستیم.

«محمود علی‌آبادی» با بیان مطلب فوق اظهارداشت: آیین‌نامه سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی در بورس برای تصویب نهایی هنوز تقدیم هیات دولت نشده است.

وی افزود: تلاش کرده‌ایم آیین‌نامه فوق را براساس مدل کشورهای اطراف خود که موفق عمل کرده‌اند تدوین کنیم.

علی‌آبادی ادامه داد: در قانون قبلی سرمایه‌گذار خارجی در بورس ایران نمی توانست سرمایه خود را تا سه سال از ایران خارج کند؛ در حالی که‌این گروه معتقدند سرمایه شان باید در بورس‌های دنیا شناور باشد. مدیرکل سرمایه‌گذاری سازمان سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: معتقدیم اصل سرمایه باید شناور باشد، بنابراین می‌توانیم برای خروج عایدات سرمایه‌ای محدودیت‌هایی از جمله تشدید مالیات اعمال کنیم.

وی مهم‌ترین مولفه تشویق سرمایه‌گذار خارجی در بازار سهام ایران را شفافیت بازار اعلام کرد و گفت: زمانی که بازیگران بازار سهام شفاف بوده و رفتار آنها نیز قابل پیش‌بینی باشد، طبیعی است که همه چیز روال عادی خود طی می‌کند. مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی افزود: البته نظام قیمت در این بازار باید متناسب با ابزارهای بازار باشد. علی‌آبادی با اشاره به حرکت بازار سهام ایران به سمت شفاف شدن خاطرنشان کرد: بازیگران این بازار نیز حرفه‌ای‌تر می‌شوند. وی ورود سرمایه‌گذار خارجی در پاکستان را سالانه حدود ۷‌میلیارد دلار، عربستان ۱۷‌میلیارد دلار و‌ترکیه ۲۰‌میلیارد دلار و ایران را یک‌میلیارد دلار اعلام کرد. مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی گفت: البته آمارهای مربوط به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران یکدست نبوده و همگی در اختیار سازمان سرمایه‌گذاری خارجی قرار نگرفته است. علی‌آبادی افزود: درصورت وقوع این اتفاق قطعا آمار جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بیش از این ارقام خواهد بود.