شرکت آذریت (سهامی عام) صبح روز یکشنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال جاری میزبان سهامداران خود در مجمع عمومی عادی سالانه بود.

به گزارش خبرنگار ما، مجمع آذریت با حضور 5/76درصد از سهامداران رسمیت یافت و سیدحسین سید شفیع ریاست مجمع را بر عهده گرفت. آقایان عبدالحمیدصالحی و بیژن جواهری هم ناظران جلسه بودند، ضمن این که آقای هادی مقیمی مدیر مالی شرکت هم دبیری مجمع را عهده‌دار شد.
گزارش خبرنگار ما از مجمع آذریت حاکی از آن است که مهندس صمد سمرقندی، مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش هیات مدیره پرداخت و از آخرین تحولات رخ‌داده در این شرکت بورسی سخن گفت. پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره از سوی مدیرعامل و گزارش حسابرس توسط بازرس قانونی، صورت‌های مالی و ترازنامه شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۸۷ با اکثریت آرا به تصویب حاضران رسید، ضمن این که مقرر شد به ازای هر سهم ۴۶۰تومان سود نقدی تقسیم شود. انتخاب موسسه حسابرسی رایمند و همکاران به عنوان حسابرس شرکت و روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار از دیگر مصوبات مجمع این شرکت بود.
تاریخچه
شرکت آذریت در تاریخ ۹ مرداد ماه ۱۳۵۳ به صورت شرکت سهامی عام تاسیس و طی شماره ۷۶۸ در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان تبریز به ثبت رسیده است و در تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۳۷۲ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.
موضوع فعالیت شرکت
مطابق ماده ۳ اساسنامه فعالیت شرکت عبارت است از ایجاد و بهره‌برداری از کارخانجات تولید لوله و ورق و سایر فرآورده‌های آزبست‌ سیمان و هر نوع خرید وسایل و تاسیسات و مواد و ماشین‌آلات مورد نیاز کارخانه و فروش انواع محصولات آن و ایجاد صنایع وابسته به آن و هر نوع فعالیت تجاری دیگر مربوط به موضوع شرکت و مشارکت در شرکت‌های دیگر.
موقعیت کارخانه
کارخانه آذریت در شهرستان شبستر و در کیلومتر ۳۳ جاده تبریز - مرند روبه‌روی کارخانجات سیمان صوفیان در زمینی به مساحت ۱۷۵۰۰۰ متر مربع احداث گردیده و دارای ۲۶.۲۱۹ متر مربع زیر بنا می‌باشد که شامل سالن‌های تولید ورق و لوله و انبارها و ساختمان‌های اداری و خدماتی می‌باشد.
ظرفیت تولیدی کارخانه
براساس اطلاعات موجود، بهره‌برداری از خط تولید ورق در تاریخ ۳۱/۶/۱۳۵۸ شروع شده و متعاقب آن در اول مهر ماه سال ۱۳۶۰ بهره‌برداری از خط تولید لوله آغاز گردیده و میزان تولید در سال ۱۳۸۷ جمعا ۳۹۳۱۵ تن (لوله و ورق) و پیش‌بینی برای تولید در سال ۱۳۸۸ حدود ۳۲۹۱۰ تن برآورد گردیده است.
وضعیت شرکت در بازار سرمایه
شرکت هم اکنون در بازار دوم، مشغول به فعالیت می‌باشد و براساس تصویب‌نامه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ هیات پذیرش اوراق بهادار می‌بایست با توجه به نامه شماره ۸۴۳۵/۱۳۰ مورخ ۶/۳/۱۳۸۷ سازمان بورس اوراق بهادار حداکثر تا ۶/۳/۱۳۸۸ میزان سرمایه خود را از ۶میلیارد ریال به ۳۰میلیارد ریال افزایش دهد. با توجه به الزام قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین انجام پروژه نان آزبست و اصلاح ساختارهای مالی، شرکت می‌بایست نسبت به افزایش سرمایه اقدام نماید.
تشریح تهدیدها و فرصت‌های شرکت و صنعت
شرایط تهدیدها که ناشی از اثرات نامطلوب بحران اقتصاد جهانی بر اقتصاد کشور و قوانین داخلی بوده، به شرح ذیل می‌باشد:
1) کند شدن پیشرفت فعالیت‌های عمرانی و رکود ساخت و ساز در کشور
۲) کاهش قیمت محصول ورق گالوانیزه به عنوان محصول جایگزین
3) اشتیاق مشتری به استفاده از محصولات GRP و پلی‌اتیلن و چدنی
۴) محدودیت‌های قانونی جهت ادامه فعالیت‌های تولیدی ورق آزبستی (دستور برای تعطیلی واحدها)
جهت گذار از این تهدید پروژه نان آزبست تعریف و اقدام اولیه و مذاکرات با شرکت مترو کره جنوبی انجام شده است که پس از اخذ مجوز از سهامداران محترم اقدام لازم به عمل خواهد آمد.
فرصت‌هایی که می‌توان جهت گذر از بحران پیش آمده مورد توجه قرار داد، به شرح ذیل می‌باشد:
1) وجود زمینه مناسب صادرات در کشورهای منطقه و همجوار.
۲) امکان طراحی و ایجاد تنوع در تولید (محصولات) در جهت توسعه محصولات سیمان آزبستی
3) تبدیل تولیدات به بدون آزبست و تلاش برای کاهش قیمت تمام شده محصولات.