شاخص به سختی مثبت ماند

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شرایطی که به دلیل بازگشایی نماد سایپا و همچنین رخداد برخی از تحولات اقتصادی تحت فشار شدید قرار داشت، توانست به‌رغم انتظار اولیه با رشد ۱۱۰ واحدی به کار خود پایان دهد. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان با ادامه عرضه‌های سنگین معامله‌گران کوتاه‌مدت مواجه بودند، رشد شاخص به بالای مرز ۳۱ هزار واحد و افزایش قیمت بیشتر نمادهای مورد اقبال بازار سبب شده است تا عرضه‌های سنگین در بازار همچنان به چشم بخورد.

یک خبر مهم

در این میان بازار دیروز متاثر از یک خبر اقتصادی نیز بود که این خبر نیز تا حدودی در افزایش عرضه‌ها تاثیر‌گذار بود. دیروز در میانه بازار اعلام شد که دولت تصمیم به اعلام ممنوعیت برای صادرات ۵۰قلم کالا گرفته است. وجود کالاهایی نظیر قند و شکر،مس کاتد، مفتول مس، شمش و محصولات فولادی، آلومینیوم و برخی از محصولات پتروشیمی و شیمیایی در میان کالاهایی که صادرات آنها ممنوع شده است، دیروز فشار مضاعفی را بر تولید‌کنندگان بورسی این کالاها وارد ساخت.

واکنش صادرکنندگان چه بود؟

مدیرعامل سرمایه‌گذاری ساتا و سهامدار عمده شرکت‌های پتروشیمی نامه مربوط به ممنوعیت صادرات برخی از اقلام صادراتی را عجولانه خواند و تاکید کرد: برخی از محصولات ممنوع شده برای صادرات اساسا در داخل کشور تقاضایی برای خرید ندارند.

حمیدرضا اسکندری در گفت‌وگو با بورس۲۴ ممنوع شدن صادرات محصولات پتروشیمی را به دو دلیل منتفی اعلام کرد و توضیح داد: در حالی که صادرات محصولی مثل پلی‌اتیلن ممنوع اعلام شده که اساسا در داخل کشور ظرفیت جذب همه محصولات تولیدشده توسط پتروشیمی‌ها وجود ندارد، بنابراین پتروشیمی‌ها که نمی‌توانند فعالیت خود را متوقف کنند، از سویی دیگر پتروشیمی‌ها و از جمله مارون در قراردادهایی بلندمدت متعهد به صادرات شده‌اند و در این نوع قراردادها نمی‌توان یکباره تعهد صادرات را متوقف کرد.

وی انتشار این نامه را در شرایطی که پتروشیمی‌ها ارزآوری بالایی برای کشور دارند؛ عجیب دانست و تصریح کرد: سهامداران نباید از انتشار این خبرها تاثیر بپذیرند.

در ادامه معاون شرکت ملی صنایع مس ایران هم با بیان اینکه شرکت مصوبه‌ای از دولت برای آزاد بودن صادرات خود دارد، تاکید کرد: ممنوعیت صادرات کاتد مس، مشمول شرکت ملی صنایع مس نمی‌شود.

به گزارش بورس۲۴، محمدجواد شیخ تاکید کرد: صادرات مس هرگز متوقف نمی‌شود و سهامداران از این بابت نگران نباشند.

در همین حال مدیرعامل پتروشیمی مارون هم با شتابزده خواندن نامه مربوط به ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی و... گفت: مارون تنها پلی‌اتیلن و منواتیلن گلایکل خود را صادر می‌کند که اگر مشتری داخلی آن وجود داشته باشد، مشکلی برای عدم صادرات آن نداریم، اما می‌دانیم که در داخل اساسا ظرفیت خرید تا حد تولید ما وجود ندارد.

ذوب‌آهن هم مشکلی ندارد

در همین حال، مدیر سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن اصفهان تاکید کرد: این شرکت فولادی ۳۰۰ هزار تن از ۵۵۰ هزار تن تیرآهن و میلگرد پیش‌بینی شده برای صادرات را صادر کرده و از بابت این ممنوعیت نگران نیست.

مجتبی فریدونی گفت: اگر ذوب‌آهن محصولات خود را صادر نکند، در داخل دارای مشتریان زیادی است، بنابراین در صورت قطعی بودن ممنوعیت صادرات این اتفاق به طور قطع روی سودآوری شرکت تاثیرگذار نیست.

در این میان دیروز برای چندمین بار در بورس کالا افزایش قیمت محصولات رخ نداد و سطح قیمت‌های قبلی حفظ شده است که این امر نیز بر نگرانی سهامداران افزوده است. در این شرایط نگاه‌های سهامداران به شفاف‌سازی برخی از تصمیمات اقتصادی اخیر از جمله ارائه ارز صادر‌کنندگان در اتاق مبادلات ارزی نیز هست. مجموعه‌ای از تحولات که برای کارشناسان دغدغه‌هایی را به وجود آورده است. از دیدگاه کارشناسان در صورت ممنوعیت صادرات عملا شرکت‌های عمده، ارزی برای عرضه در اتاق مبادلات نخواهند داشت. در این میان اگر شرکت‌ها نتوانند حداقل ارز حاصله خود را به نرخ بازار آزاد بفروشند با محدودیت ایجاد شده در بورس کالا دور نمای احتمال تعدیل‌های مناسب در گزارش‌های نه ماهه و ۱۲ماهه از میان خواهد رفت.

دیروز در رابطه با بورس کالا و انتقادات صورت گرفته از آن سخنگوی اقتصادی دولت به اظهار نظر پرداخت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که آیا بورس کالا در گرانی کالاها نقش داشته است؟ اظهار کرد: درباره این مساله بنا شده بررسی انجام بگیرد، اما در مجموع برای تنظیم بازار باید کل چرخه را بررسی کنیم.

وی افزود: وقتی در مورد بازار یک کالا صحبت می‌کنیم تولید، مصرف، صادرات، واردات و احتکار را باید در کنار هم ببینیم، بنابراین فعلا درباره تاثیر بورس کالا در گرانی کالاها اظهارنظر نمی‌کنیم و اگر نقیصه‌ای در هر بخشی وجود داشته باشد برطرف می‌کنیم.

در معاملات دیروز همچنین بازگشایی نماد سایپا به افت شدید قیمت این نماد و کاهش قیمت هر سهم این شرکت به زیر قیمت اسمی منجر شد. هر چند همزمانی بازگشایی این نماد با بازگشایی نمادهای پتروشیمی کرمانشاه و پالایشگاه تبریز تا حدودی از تاثیر منفی این بازگشایی کاست.

در بازار دیروز و در گروه تصفیه نفت معاملات پر‌حجم پالایشگاه بندرعباس مورد توجه بود. این شرکت که دیروز به مرز قیمت ۳هزار ریال رسید، در روزهای اخیر با رشد شدیدی مواجه شده است که شگفتی بازار را به همراه داشته است. انتظار می‌رود در روزهای آینده شفاف‌سازی‌هایی در مورد وضعیت این شرکت و همچنین معامله پیش روی نخستین بلوک ۱۷درصدی از سهام این شرکت مطرح شود. در این گروه توقف نمادهای مطرح دیگر از جمله پالایشگاه‌های اصفهان و تهران موجب واکنش بیش از حد به معاملات نمادهای قابل معامله نیز شده است.

در بازار دیروز همچنین توقف روند کاهش قیمت فلزات در بازار جهانی و افزایش اندک قیمت این محصولات نیز توجه معامله‌گران را به خود جلب کرد. دیروز بهای مس در بازار جهانی به سطح ۷هزار و ۷۵۰دلار رسید، بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب یک هزار و۸۷۰دلار، دو هزار و ۴۲دلار و یک هزار و ۹۲۹ دلار رقم خورد.

فولاد خوزستان دوباره عرضه می‌شود

در گروه فلزی دیروز معاون سازمان خصوصی‌سازی با اعلام شرایط جدید و قیمت‌گذاری بلوک‌های ۵۳ و ۵/۵۰ درصدی ذوب آهن و فولاد خوزستان از قیمت گذاری ۵ درصد از سهام بانک صادرات خبر داد.

ابوالقاسم شمسی جامخانه در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با برنامه عرضه عمده شرکت‌ها در بورس و فرابورس اظهار کرد: در پی ابلاغ ضوابط معاملات عمده و اصلاح آیین‌نامه‌های اجرایی معاملات در بورس و فرابورس، سازمان خصوصی‌سازی برای از سر گیری عرضه‌های عمده اعلام آمادگی کرده و منتظر تصمیم مسوولان‌ بازار سرمایه است.

وی با بیان اینکه بلوک ۵۳ درصدی ذوب‌آهن آماده عرضه بوده و زمان آن به عهده مسوولان فرابورس است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط تعیین شده قبلی مبنی بر واگذاری این بلوک به قیمت تابلوی روز قبل از عرضه در فرابورس به‌علاوه ۱۰۰درصد به شرطی که از ۲ هزار و ۶۸۲ ریال کمتر نباشد، در عرضه مجدد آن قیمت هر سهم تابلو ملاک قرار خواهد گرفت. بنابراین اگر قیمت تابلوی هر سهم ذوب آهن ۲۷۰ تومان باشد، این بلوک به قیمت ۵۴۰ تومانی هر سهم عرضه خواهد شد.

به گفته وی، سایر شرایط این عرضه تغییری نکرده و ۴میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۱۸۰ سهم ذوب آهن به صورت یکجا و ۲۵ درصد نقد و مابقی اقساط ۵ ساله طی روزهای آینده عرضه خواهد شد.

این مقام مسوول در برابر این سوال‌ که تکلیف واگذاری بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان به کجا انجامید؟ ادامه داد: این موضوع در آخرین جلسه هیات واگذاری مطرح و طی آن تصمیم گرفته شد بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان با تغییرات و تعدیلاتی بار دیگر در بورس عرضه شود.

شمسی‌جامخانه افزود: طبق مصوبات موجود قرار شده یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون و ۹۶۰ هزار سهم این شرکت به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه ۳۵ درصد به شرط آنکه از ۳ هزار تومان کمتر نباشد عرضه شود. همچنین شرایط این واگذاری تعدیل و طی آن به جای ۳۰ درصد وجه نقد قبلی، ۲۵ درصد تعیین شد.این درحالی است که در عرضه قبلی بهای هر سهم به قیمت تابلوی بورس بعلاوه ۵۰ درصد بود.

وی با بیان اینکه بلوک مدیریتی فولاد خوزستان در آبان ماه عرضه خواهد شد، به واگذاری ۵ درصد از سهام بانک صادرات اشاره کرد و گفت: با توجه به مالکیت ۳۲/۲ درصدی دولت از این بانک و همچنین وثیقه بودن ۶۸/۲ درصد سهام نزد سازمان خصوصی‌سازی به دلیل عدم پرداخت اقساط توسط خریداران قبلی، مقرر شده ۵ درصد از سهام بانک صادرات هم واگذار شود.

چند افزایش سرمایه جدید

در گروه سرمایه گذاری دیروز اعلام شد، مجوز افزایش سرمایه ۱،۱۹۶میلیارد ریالی وسپه از محل مطالبات و آورده نقدی که در جهت اصلاح ساختار مالی انجام می‌گیرد، صادر شده است.

همچنین با افزایش سرمایه ۲۰۳،۲۸۶ میلیون ریالی پاک وش موافقت شده است.این افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی زمین و ساختمان و در جهت اصلاح ساختار مالی و استفاده از معافیت بند«ب» ماده ۷۸ قانون بودجه سال ۹۰کل کشور انجام می‌شود.

در گروه ساختمانی دیروز آ‌س‌پ که در اولین پیش بینی سود سال مالی منتهی به ۳۱/۶/۹۲ مبلغ ۱۳۳ تومان به ازای هر سهم اعلام کرده بود، در گزارش حسابرسی شده آن را به ۱۱۲ تومان کاهش داده است. علت این کاهش حدود ۱۹ درصدی افزایش تقریبا ۶ میلیارد تومانی بهای تمام شده شرکت بوده است.

در گروه معدنی انتشار گزارش «کنور» انتظار برای بازگشایی این نماد را ایجاد کرده است.

شرکت تولید مواد اولیه فولاد صبانور با ۲۴ میلیارد تومان سرمایه در صورت‌های مالی دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور ۹۱ از مبلغ ۲۷۶۲ ریال عایدی خالص پیش‌بینی شده سال مالی ۹۱موفق به پوشش مبلغ ۱۷۶۸ ریال معادل ۶۴ درصد آن شده است.

عملکرد ۶ ماهه این شرکت از افزایش ۳۲ درصدی فروش، ۳۶ درصدی بهای تمام شده، ۳۰ درصدی سود ناخالص، ۱۲۷ درصدی سود انباشته در پایان دوره مالی و ۴۶ درصدی سود خالص هر سهم خبر داده و این در حالی است که نرخ دلار در اولین پیش‌بینی سال مالی ۹۱ برای صادرات ۹۴درصدی ۱۲۲۶ تومان بوده است.

هیات مدیره «کنور» در حالی در نظر دارد که ۳۰ درصد از عایدی خالص هر سهم سال مالی ۹۱ را بین سهامدارانش تقسیم کند که مجمع عمومی سال گذشته برای هر سهم مبلغ ۲۴۹۵ ریال سود خالص و مبلغ ۱۲۵۰ ریال سود نقدی به تصویب رسانده بوده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت، اما به شدت تحت فشار به لحاظ عرضه‌ها بود که در آن شاخص با ۱۱۰ واحد رشد به سطح ۳۱هزار و ۳۳۱واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۱۵۳میلیارد تومان بود که ۲۶درصد آن را معامله ۱۳۴میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد و از ۲۰۲ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۲۰نماد با کاهش قیمت و ۷۵نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقیه نمادها هم تغییر قیمتی نداشتند.