بازدهی مثبت 103 شرکت و بازدهی منفی 122 شرکت

عکس:نسیم گلی

فارس- بازار سهام در حالی طی فروردین‌ماه پذیرای معاملات سهام ۲۵۱ شرکت بورس بود که طی این مدت مثبت‌ترین و منفی‌ترین سهام معرفی شدند. بررسی وضعیت بازدهی شرکت‌ها در ۱۶ روز کاری فروردین‌ماه نشان می‌دهد که در برابر بازدهی مثبت و حداکثری ۸۹‌درصدی ۱۰۳ شرکت بورسی، ۱۲۲ شرکت دیگر با بازدهی منفی مواجه شده‌اند و سهام ۳۶ شرکت دیگر نیز بدون نوسان در بازدهی صفر جا خوش کرده‌اند.

مثبت‌ترین سهام

بر اساس این گزارش، برآیند تجمیع سه متغیر تفاوت قیمت، سود سالانه و افزایش سرمایه سهام شرکت‌ها در اولین ماه سال حاکی است که سهام فرو سیلیس ایران با بازدهی ۸۹‌درصدی سود‌ده‌ترین شرکت بورس بود که این‌درصد از بازدهی از محل سهام جایزه ۲۵۰‌تومانی به دست آمده است.

کاشی الوند نیز با توجه به تفاوت قیمت از ۱۱۵‌تومان به ۱۷۷تومان موفق به کسب بازدهی ۳/ ۵۴درصدی شده و کاشی بهسرام نیز با رشد قیمت سهام از ۶۸ به ۹۱تومان با ۵/ ۳۳درصد بازدهی در پله سوم ایستاد. براساس این گزارش، شرکت‌های دارو کوثر با ۳۳درصد، خدمات کشاورزی با ۳۰درصد، کاشی سینا با ۲۶درصد، سرمایه‌گذاری آذربایجان با ۲۱‌درصد، شیمیایی فارس با ۱/ ۱۷‌درصد، روغن نباتی ناب با ۱۵‌درصد، شاهد با ۵/ ۱۴‌درصد، پتروشیمی فارابی و فولاد خوزستان با ۱۳‌درصد از دیگر سهام مطلوب بازار در فروردین بودند.

منفی‌ترین سهام

بررسی‌های فارس از میان ۱۲۲ سهام منفی نیز نشان می‌دهد که شرکت ملی سرب و روی با توجه به کاهش قیمت سهام از ۲۷۸‌تومان به ۱۶۹‌تومان با ۳۹‌درصد زیان در صدر سهام منفی ایستاده و صنعتی بهشهر و قند‌تربت جام نیز با ۲۱ و ۱۹‌درصد بازدهی منفی ناشی از تفاوت قیمت سهام، دو شرکت دیگر زیان ده بورس بودند.

کاهش قیمت سهام شرکت‌های نصیر ماشین، تولی‌پرس، ایران‌ترانسفو، معادن روی ایران، سیمان شمال، فیبر ایران و لاستیک سهند نیز باعث زیان ۱۴ و ۱۳‌درصدی این شرکت‌ها شد.

بازدهی بزرگان بورس

بررسی‌ تکمیلی میزان بازدهی شرکت‌های بزرگ بورس نیز حکایت از آن دارد که در برابر بازدهی مثبت و ۱۰‌درصدی بانک پارسیان (به دلیل رشد قیمت از ۱۶۲ به ۱۷۹‌تومان)، ۲/ ۴‌درصدی ملی مس، ۹۰/ ۳‌درصدی گل‌گهر و ۸/ ۳‌درصدی فولاد مبارکه، شرکت‌های بزرگ دیگری چون چادر‌ملو بازیان ۷/ ۵‌درصدی، ایران خودرو با ۴/ ۵‌درصد، پتروشیمی خارک با ۲/۲‌درصد، مپنا با ۲‌درصد، پتروشیمی اراک با ۱۵ صدم‌درصد به کار خود در ماه فروردین ماه پایان داده‌اند.