«شستا» خصوصی است، ایراد مدیریتی آن باید برطرف شود

عکس: مهدی حاجی‌وند

ایسنا- در حال حاضر ایران برای سرمایه‌گذاری دارای ریسک کمتر و سود بهتر است و به همین دلیل سرمایه‌‌گذاران خارجی به سمت ایران در حال برگشت هستند.

دکتر غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رییس سازمان خصوصی‌‌سازی، روند خصوصی‌سازی و اجرای اصل۴۴ در کشور را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه سالم‌ترین، بهترین و واقعی‌ترین خصوصی‌سازی در کشور انجام می‌شود، گفت: با اجرای خصوصی‌‌سازی در کشور هر شرکتی که مالکیت آن واگذار می‌شود، مدیریت آن شرکت نیز همزمان منتقل می‌شود و شرکتی وجود ندارد که فردی سهام آن را خریداری کرده باشد و بگوید در مدیریت آن حضور ندارد. وی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و صندوق بازنشستگی در مجموع ۵۱‌‌درصد از سهام شرکت کشتیرانی را در اختیار داشته و در هیات مدیره حضور دارد و کنترل آن را در دست دارد.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون اصل۴۴ این شرکت‌ها و نهادها مانند شرکت‌ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی خصوصی هستند زیرا سرمایه این نهادها سپرده‌های بازنشستگان و کارگران است و در سراسر دنیا این نهادها به عنوان بخش خصوصی فعال هستند و اگر اشکالی در اساسنامه آنها و مدیریت دولتی وجود دارد، باید حل شود.

زنگنه ادامه داد: از نظر ساختار قانونی شرکتی که در بودجه دولتی نبوده و تحت پوشش دیوان محاسبات نیست، غیر دولتی محسوب می‌‌‌شود، بنابراین به عنوان مثال وزارت بازرگانی در شرکت کشتیرانی تنها ۲۰‌‌درصد سهم داشته و به اندازه آن سهم، یک عضو در هیات مدیره دارد و این شرکت خصوصی تلقی می‌شود.

وی در مورد عرضه بلوک فولاد خوزستان و شرکت خریدار بخش خصوصی در این عرضه و سپس اعلام انصراف آن توضیح داد: خریدار بلوک ۳۰‌‌درصدی فولاد خوزستان به دلیل اینکه سهم را در اثر رقابت، گران خریداری کرده بود، پشیمان شد و بعد از اینکه قیمت‌های جهانی کاهش یافت اعلام انصراف کرد، در حالی که وی ۱۰۰‌‌میلیارد تومان از قسط خود را پرداخت نکرده بود در حال حاضر این پرونده در هیات داوری قرار داشته و هر چه این هیات بگوید در مورد پرونده جابریان اعمال می‌شود.

رییس سازمان خصوصی‌‌سازی در مورد تمایل نداشتن بخش خصوصی واقعی برای حضور در عرضه سهام شرکت‌ها گفت: بخش خصوصی به دلیل سرمایه کمتر، توان رقابتی ندارد گرچه در حال حاضر خوشبختانه استقبال بخش خصوصی به داخل کشور بیشتر شده است.

وی یادآور شد: در گذشته بخش خصوصی موجود درکشور در امارات سرمایه‌گذاری می‌کرد، ولی با وضعیتی که در این کشورها ایجاد شده است، همان سرمایه‌ در حال برگشت به ایران است.

زنگنه اظهار امیدواری کرد: در سال ۸۸ و بعد از برگزاری چند همایش سرمایه‌گذاری که برای ایرانیان خارج از کشور انجام شد به طور قطع در آینده حضور ایرانیان خارج از کشور را در سرمایه‌گذاری‌های داخلی پررنگ‌تر می‌بینیم.

رییس سازمان خصوصی‌‌سازی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری به دنبال کسب سود است، خاطرنشان کرد: در گذشته سرمایه‌گذاری در خارج از کشور پر سودتر بود و سرمایه‌گذاران در کشورهایی مانند دبی سرمایه‌گذاری می‌کردند ولی در حال حاضر مشاهده می‌شود که ایران پرسودتر است، بنابراین سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در ایران روی آورده‌اند.