شروین شهریاری
*پرسش از آقای کیا حامدی از طریق پست اکترونیک: وضعیت سودآوری شرکت نیروکلر در سال جاری را چگونه ارزیابی می‌‌‌کنید؟

پاسخ: نیروکلر کارخانه ای نسبتا کوچک در استان اصفهان است که فعالیت آن بر تولید مواد شیمیایی کلر و مشتقات آن (که عمدتا در صنعت تسویه آب کاربرد دارد) متمرکز است. این شرکت از زیرمجموعه های بانک صنعت و معدن بوده و در اواخر سال 86 با اجرای یک طرح توسعه اقدام به نوسازی الکترولایزرهای خط تولید خود کرده است. اقدام اخیر باعث افزایش بهره وری «شکلر» و افزایش حجم تولید و در نهایت جهش سودآوری شرکت شده است.
به منظور برآورد سودآوری ابتدا باید تخمینی از قیمت فروش محصولات شرکت به دست آید. در جدول شماره یک قیمت فروش هر یک از محصولات نیرو کلر به صورت میانگین سالانه، میانگین ۹ ماهه، میانگین زمستان ۸۷ و در نهایت بودجه اعلام شده توسط شرکت برای سال مالی ۸۸ را ملاحظه می‌‌‌کنید:
همانطور که ارقام جدول نشان می‌‌‌دهند شرکت در بودجه 88، قیمت محصولات خود را نسبت به سال گذشته کاهش داده است. با توجه به افزایش بارندگی‌های فصلی در سال جاری (که رابطه مستقیم با افزایش تقاضای شرکت‌‌های آب و فاضلاب برای محصولات کلر دارد) و نیز اظهار نظر انجام شده در مجمع سالانه مبنی بر عدم کاهش قیمت محصولات شرکت، فرضیه مزبور را می‌‌‌توان به معنای رعایت احتیاط مدیریت مالی «شکلر» در تنظیم بودجه دانست.
حال به جدول شماره ۲ توجه کنید که در آن قیمت میانگین فروش محصولات شرکت در زمستان ۸۷ (مقارن با دوران اوج رکود و کاهش قیمت‌‌های جهانی) مبنا قرار گرفته و بدین ترتیب بودجه فروش تحلیلی در سال ۸۸ به دست آمده است.
شایان ذکر است در محاسبات تحلیلی، حجم فروش محصولات معادل ارقام بودجه در نظر گرفته شده که البته این برآورد شرکت در مورد برخی محصولات از حجم فروش سال 87 کمتر است.
با توجه به محاسبات فوق مشاهده می‌‌‌شود که درصورت تحقق مفروضات تحلیلی، درآمد حاصل از فروش «شکلر» در سال ۸۸ از قابلیت افزایش ۰۸/۱‌‌میلیارد تومانی نسبت به بودجه اعلامی‌‌‌برخوردار خواهد بود. با فرض ثبات سایر اقلام بودجه و لحاظ کردن ضریب مالیات، تاثیر این افزایش درآمد بر سود خالص شرکت معادل ۸۶۷‌‌میلیون تومان (۱۷۶ریال به ازای هر سهم) به دست می‌‌‌آید که به معنای امکان تعدیل EPS ا۸۴۶ ریالی کنونی به ۱۰۲۲ ریال خواهد بود. بدیهی است تغییر حجم و قیمت فروش هر یک از محصولات شرکت تاثیرات با اهمیتی در برآورد بودجه خواهد داشت و کارشناسان با تغییر مفروضات می‌‌‌توانند به نتایج متفاوتی در خصوص میزان سودآوری شرکت دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com