بازار همچنان متعادل

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد حاکمیت جو متعادلی بود که با جمع‌‌‌آوری صف فروش بانک سینا با یکی از سنگین‌ترین صف‌‌های فروش دو هفته اخیر بازار همراه شد.

در معاملات دیروز بورس اوراق بهادار، معامله‌‌گران در تحولات کلان موثر بر بازار تداوم جنگ لفظی در حوزه سیاست خارجی را شاهد بودند که این امر به نظر نمی‌‌‌رسد با تبعات عملی همراه شود.

دیروز معامله‌‌گران در تحولات اقتصادی شاهد تداوم بحث‌ها در مورد نظام بانکی و تغییرات آن به ویژه تغییر در شرایط حساب‌‌های قرض‌الحسنه بودند. ایجاد صندوق پس انداز قرض‌‌الحسنه در بانک ملی و بخش نامه جدایی حساب‌‌های پس‌انداز قرض‌‌الحسنه از منابع عمومی ‌‌‌بانک‌‌ها مواردی هستند که در این بخش خود نمایی می‌‌‌کنند. به نظر می‌‌‌رسد آغاز کار دولت دهم با تغییراتی در نظام بانکی کشور همراه باشد. از سویی بر اساس اعلام اولیه احتمالا روز یکشنبه آینده مجلس شورای اسلامی‌‌‌ در مورد طرح تحقیق و تفحص از نظام بانکی دولتی رای‌گیری خواهد کرد. در تحولات اقتصادی، سخنان شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد ودارایی در مورد کاهش نرخ تورم در سال جاری تا رقم ۱۵درصد جالب توجه است. این کاهش در صورت تحقق می‌‌‌تواند تاثیرات مثبتی را بر بازار سهام برجای بگذارد به ویژه آنکه همزمان، بانک مرکزی پس از کاهش نرخ سود سپرده‌‌های بانک‌‌ها و توقف انتشار گواهی سپرده‌‌های ۱۹درصدی، از موسسات مالی و اعتباری نیز درخواست کرده است نرخ‌‌های رسمی‌ ‌‌سود سپرده را رعایت کنند. با کاهش نرخ سود در بازار پول، بازار سرمایه از شانس جمع‌‌‌آوری منابع بیشتری از سوی سرمایه‌‌گذاران مواجه خواهد بود. در همین حال با آغاز به کار دولت دهم، بازار سهام تحت تاثیر اعلام تغییرات مدیریتی در میان مدیران دولتی است. در بازار دیروز معامله‌‌گران با تغییر مهدی کرباسیان رییس هیات رییسه صندوق‌‌های بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت مواجه شدند. صندوق نفت که تا اطلاع ثانوی مدیرتیش به عهده جشن‌ساز مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران است به دلیل برخورداری از سهام قابل ملاحظه در شرکت‌‌های پتروشیمی‌‌‌خارک، پالایشگاه اصفهان و همچنین مالکیت در شمار قابل ملاحظه‌‌ای از شرکت‌‌های بورسی، از اهمیت زیادی در بازار سهام برخوردار است.

در معاملات دیروز در گروه بانکی آخرین صف فروش سنگین متلعق به بانک سینا در شرایطی جمع‌‌‌آوری شد که این بانک زمان برگزاری مجمع خود را در تاریخ ۲۸تیرماه اعلام کرده است.

بانک سینا با معامله ۷/۱۶میلیون سهم به ارزش ۲/۲میلیارد تومان ۱۳درصد ارزش کل داد و ستد‌‌های دیروز معامله‌‌گران را تشکیل داد.با توجه به اینکه در اوج صف فروش بانک سینا، بازار شاهد تشکیل صف فروشی ۲۹میلیون سهمی‌‌‌در این نماد بودند برخی از کارشناسان در انتظار معاملات پر حجمی ‌‌‌در روزهای آینده برای تعادل کامل نماد بانک سینا هستند.

در گروه بانکی، بانک‌‌های پارسیان و تجارت دیروز با صف‌‌های خرید همراه بودند و بانک ملت و کارآفرین و اقتصاد نوین نیز تعادل در عرضه و تقاضا را کم و بیش تجربه کردند. در نمادهای وابسته به گروه بانکی، لیزینگ ایران نیز تحت تاثیر نزدیکی مجمع عمومی ‌‌‌شرکت با صف خرید همراه بود. در گروه معدنی، گل گهر روز شنبه شاهد برگزاری مجمع فوق العاده انتخاب اعضای هیات مدیره خواهد بود. مجمع قبلی گل گهر به دلیل عدم توافق سهامداران در مورد تعیین ترکیب هیات مدیره این شرکت به نتیجه نرسید.

در بازار دیروز شایعاتی منتشر شد که براساس آن مبارکه برای کسب یک کرسی در هیات مدیره گل گهر موافقت دیگر سهامداران عمده این شرکت را به دست آورده است. از سوی دیگر چادرملو با معاملات بلوکی مواجه شد که براساس آن دو بلوک ۵/۱و ۵/۳میلیون سهمی ‌‌‌چادرملو در نرخ ۶هزار و ۲۸۰ریال داد و ستد شد. این معاملات ۲/۳میلیارد تومانی ۸/۱۹درصد ارزش کل معاملات دیروز بازار سهام را تشکیل داد.در این گروه گندله‌‌سازی گل گهر احتمالا در پایان هفته جاری شاهد افتتاح رسمی‌‌‌ خواهد بود. این کارخانه به ظرفیت ۵میلیون تن، بزرگترین کارخانه گندله‌‌سازی کشور است.

در گروه سیمانی علی محمد بد از کارشناسان صنعت سیمان نیز روز گذشته در مصاحبه‌‌ای از وجود حدود هفت‌‌میلیون تن مازاد کلینکر و سیمان در کشور خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به حدود ۹‌‌میلیون تن برسد.

به گفته وی سال گذشته ۴۴‌‌میلیون تن سیمان در کشور تولید شد که ۵/۴۳‌‌میلیون تن آن در داخل مصرف شد. امسال نیز ظرفیت تولید سیمان حدود ۵۴‌‌میلیون تن و میزان مصرف بین ۴۶ تا ۴۸‌‌میلیون تن خواهد بود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات سیمان کشور امسال حدود چهار‌‌میلیون تن باشد که به این ترتیب مازاد تولید حاصل از کارخانه‌ها طی سال جاری حدود دو‌‌میلیون تن خواهد بود.

در گروه شیمیایی، بازار امروز (دوشنبه‌) شاهد عرضه دوباره بلوک ۴۷/۳۱میلیون سهمی ‌‌‌سرمایه‌‌گذاری پتروشیمی ‌‌‌از سوی خصوصی‌‌سازی و به وکالت شرکت ملی پتروشیمی‌ ‌‌خواهد بود. این عرضه در شرایطی صورت می‌‌‌گیرد که صف فروش سنگین این نماد شانس انجام این معامله را اندک کرده است.

در گروه خودرویی، نماد گروه بهمن دیروز نیز با معاملات پرحجمی‌‌‌ درحد ۲۱میلیون سهم مواجه شد. این عرضه‌‌های سنگین که روز شنبه با عرضه ۳۵میلیون سهم توسط بین‌‌المللی توسعه ساختمان و پس از آن سرمایه‌‌گذاری خوارزمی ‌‌‌آغاز شد، در حالی همچنان ادامه دارد که به نظر می‌‌‌رسد تغییر استراتژی در پرتفوی مجموعه سرمایه‌‌گذاری غدیر مهمترین دلیل آن باشد.سرمایه‌‌گذاری غدیر در روزهای آینده مالکیت خود در نماد آبگینه را نیز عرضه خواهد کرد.در همین حال بررسی‌ها نشان می‌‌‌دهد به‌رغم اخذ ذخیره کاهش ارزش توسط بین‌‌المللی توسعه ساختمان، این شرکت از واگذاری سهام گروه بهمن احتمالا زیان اندکی را تجربه خواهد کرد.

در مجموع بازار دیروز با معاملاتی به ارزش ۳/۱۶میلیارد تومان همراه شد. شاخص نیز ۲/۱۱واحد رشد کرد.