ارزش‌گذاری «انگوران» منصفانه انجام شده است

گروه بورس- مجید اسکندری: ارزان‌فروشی معدن انگوران توسط دولت با توجه به سابقه‌ واگذاری‌ها امکان‌پذیر نیست، ولی نادی قمی، معاون اقتصادی توسعه معادن روی ایران، با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: برخی عنوان می‌کنند که معدن انگوران با قیمت پایینی به مزایده گذاشته شده است، در صورتی که اگر اینگونه بود چرا ۱۶پاکت پیشنهاد موجود بود و تنها سه پاکت در مزایده حضور یافت؟

وی افزود: ارزش یک مجموعه بر اساس جریانات نقدی فعلی و آتی آن تعیین می‌شود، بنابراین قیمت معدن بر اساس ماده معدنی موجود، هزینه‌های معدن، قیمت تاسیسات و سنگ تراورتن موجود و ارزش زمانی پول پیشنهاد شده است.

نادی ادامه داد: اگر معدن ۱۲میلیون تن ذخیره داشته باشد، بر اساس طرح مصوب معدن باید طی ۱۲سال استخراج شود و به طبع، مبالغ الان با ۱۲ سال دیگر متفاوت خواهد بود، اما ما کل پول را الان می‌دهیم تا ۱۲سال دیگر از آن استفاده کنیم. این کارشناسان صنعت روی در خصوص وضعیت گروه توسعه معادن گفت: حیات و مرگ این گروه به معدن انگوران وابسته است. این معدن در مدتی که در اختیار دولت بود و ریزش کرد، موجب شد که تولیدکنندگان نتوانند به خوراک مورد نیاز خود دست یابند، اما در صورت واگذاری معدن به توسعه معادن، دیگر تولیدکنندگان با مشکل تامین خوراک مواجه نخواهند بود.

نادی درباره پیش‌بینی روند قیمت جهانی روی در سال جاری گفت: برآوردهایی که از متال بولتن و محاسبات کارشناسان فعال در زمینه فلزات می‌شود، میانگین قیمت روی را در سال جاری بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰دلار برآورد می‌کند که این قیمت‌ها از نظر ما مناسب است و امیدواریم طی دو سه سال آینده به ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰دلار برسد.

وی درباره وضعیت فروش زمین «ایران خمسه» گفت: سال گذشته قرار بود این زمین به شرکت‌های گروه فروخته شده و از محل آن سود شناسایی شود، اما بر اساس تصمیم بعدی هیات مدیره، این کار انجام نشد، اما امسال این زمین به خارج از گروه فروخته خواهد شد که از محل آن ۸میلیارد تومان سود محقق می‌شود که برای تجهیز معدن به کار گرفته خواهد شد. نادی در پاسخ به این سوال که «سود عمده گروه از کالسیمین تامین می‌شود این شرکت با توجه به دارا بودن شرکت زیان‌ده ملی سرب و روی دچار مشکل است، برای جبران این مشکل چه برنامه‌ای دارید»؟ گفت: شرکت ملی سرب و روی به دلیل نداشتن خوراک کافی زیان‌ده شده بود و کالسیمین نیز به همین دلیل نتوانست، به اندازه ظرفیت اسمی خود تولید کند، اما اگر معدن در اختیار گروه قرار گیرد، این شرکت‌ها سودده خواهند شد.