گروه بورس- بیست صندوق سرمایه‌گذاری در سهام در حالی هفته گذشته را به پایان رساندند که طی این هفته صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک تجارت و بورسیران بیشترین بازده را به دست آوردند.

صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک تجارت ۹۴/۵‌درصد و بورسیران ۲۱/۵ بازدهی به دست آوردند. طی این هفته متوسط بازدهی بازار ۵۵/۲‌درصد بود.
اما نکته قابل توجه در فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری این بود که 14 صندوق از 17 صندوق فعال در ماه گذشته توانستند بازدهی مثبت کسب کنند. بیشترین بازده در ماه گذشته متعلق به صندوق کارگزاری بانک صادرات بود. در این ماه این صندوق توانست 8‌درصد بازدهی کسب کند تا بدین ترتیب بخشی از زیان سرمایه‌گذاران این صندوق جبران شود. در این ماه بازدهی متوسط بازار 4/4‌درصد بود.
همچنین تا پایان هفته قبل بازدهی از ابتدای تاسیس سه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز بیش از دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری توانسته‌اند به ترتیب ۶۰.۱۱۴ و ۵۲‌درصد بازدهی کسب کنند. در همین حال از لحاظ بازدهی متوسط روزانه سه صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران، کارگزاری بانک ملی و پیشگام بیشترین بازدهی‌ها را دارند.
از سوی دیگر تا تاریخ 7/5/1388 ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری برابر با 158‌میلیارد تومان بود و نزدیک به نیمی از این ارزش متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بود. صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان که با رشد تقاضا برای صدور واحدهای سرمایه‌گذاری مواجه شده به سقف ذکر شده در اساسنامه خود نزدیک شد و 499هزار و 742واحد سرمایه‌گذاری دارد.
تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری برابر با ۳۰۱۹ سرمایه‌گذار است و در بین صندوق‌ها، بیشترین مخاطب را صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین و یکم ایرانیان دارند.
الزامات صندوق‌های سرمایه‌گذاری
لازم به ذکر است صندوق‌های سرمایه‌گذاری به جز دو ماه اول و دو ماه پایانی فعالیت خود باید نصاب درج شده در امیدنامه خود را رعایت کنند. در حال حاضر هر صندوق سرمایه‌گذاری حداکثر میزان سرمایه‌گذاری‌اش در هر صنعت ۳۰‌درصد و در هر شرکت ۱۰‌درصد است و تنها میزان یک سهم می‌تواند تا ۱۵‌درصد افزایش یابد.