دولت جدید

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام امروز (شنبه) در شرایطی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که در تحولات کلان هفته گذشته، برگزاری دو مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست‌جمهوری، دوره کاری دولت دهم را رسما شروع کرده است.

با توجه به برگزاری این دو مراسم، بازار سرمایه احتمالا در هفته جاری شاهد اعلام اسامی کاندیداهای پیشنهادی رییس‌جمهوری برای وزارتخانه‌های مختلف خواهد بود. مساله‌ای که می‌تواند برای بازار به ویژه در مورد وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی، صنایع و معادن و نفت دارای اهمیت قابل‌ملاحظه‌ای باشد. از سوی دیگر، توافق هفته گذشته مجلس و دولت بر سر اجرای طرح تحول اقتصادی نیز موضوعی حساس برای معامله‌گران بازار به شمار می‌رود.کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه در یک ماه آینده شاهد اهمیت فوق العاده عملکرد مجلس در بررسی لایحه یک فوریتی توسعه بازار سرمایه و همچنین طرح تحول اقتصادی خواهند بود.

در همین حال در تحولات اقتصادی معامله‌گران همچنان رکود نسبی را به دلیل شرایط حاکم بر دولت شاهد هستند که در این بخش با توجه به ترکیب احتمالی دولت، معامله‌گران به ارزیابی شرایط خواهند پرداخت. از سوی دیگر به نظر می‌رسد روند بازارهای جهانی جای خالی تحولات داخلی را پرکرده است. بازار جهانی در هفته گذشته شاهد رشد بهای فلزات رنگین بود. بهای مس در این میان با عبور اولیه از مرز ۶هزار‌دلار و در شرایطی که ملی مس بهای فروش خود را در بودجه سالانه ۴هزار و ۲۰۰دلار در هر تن پیش‌بینی کرده، موجب شده است این نماد اقبال گسترده‌ای را شاهد باشد که با عدم عرضه سهام موجب خواهدشد این نماد احتمالا با ضوابط رفع گره معاملاتی روبه‌رو شود. رشد بهای ملی مس حرکت سرمایه‌گذاری‌های عضو کنسرسیوم خریدار بلوک ۲۰درصدی ملی مس را به همراه خواهد آورد.

طی هفته گذشته بهای بقیه فلزات رنگین نیز تقویت نسبی را شاهد بود که در این میان آلومینیوم برای نخستین بار در چند ماه اخیر به بیش از ۲هزار‌دلار در هر تن رسیده است. بهای سرب و روی نیز به نزدیک یک‌هزار و ۹۰۰دلار در هر تن رسیده است. در بازار فولاد، بهای بیلت فولادی در بورس فلزات لندن نیز البته در هفته گذشته روندی با ثبات را به نمایش گذاشت و در بازه ۳۹۰تا ۴۱۰دلار برای دو بازار جنوب شرق آسیا و مدیترانه در نوسان بود، اما در بازار حمل‌و‌نقل دریایی شرایط رو به ضعف بوده است که باعث شد شاخص بالتیک به کمتر از ۳هزار واحد برسد.در بازار جهانی نفت نیز معامله‌گران رشد بهای نفت و رسیدن آن به مرز ۷۲دلار را در هر بشکه نفت برنت شاهد هستند. در تحولات درون بازار سرمایه، معامله‌گران در هفته گذشته تلاش برای ایجاد شاخص‌های جدید به ویژه شاخص برمبنای میزان سهام شناور شرکت‌ها را شاهد بودند. با تغییر سیستم معاملات، کارشناسان بازار تغییراتی را در نحوه محاسبه شاخص کل شاهد بودند. این تغییرات سبب شده است گذشته و آینده شاخص قابل مقایسه با یکدیگر نباشد. از این رو برخی از کارشناسان محاسبه شاخص‌های جدید به جای جایگزینی شاخص‌های پیشین را پیشنهاد می‌کنند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه شاهد توجه معامله‌گران به نماد حفاری شمال بود. نماد تازه وارد حفاری شمال که پیش از این در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه شاهد عدم تعادل و در مقطعی نیز صف فروش بود، در روز چهارشنبه شاهد پایداری صف خرید بود که در روز سه‌شنبه و در پایان معاملات تشکیل شده بود. این صف خرید که معاملات ۲۴میلیونی را به همراه آورد، در نهایت به‌رغم عرضه تمام سهام در اختیار سازمان خصوصی‌سازی نیز پایدار ماند .با توجه به عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در روز چهارشنبه، حفاری شمال سریعترین رکورد زمانی را در دست یابی به سهام شناور ۱۵درصدی(به جز شرایط فن آوران) به دست آورد. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه فلزی شاهد تشکیل صف خرید ۳۶میلیونی برای نماد ملی مس بودند. این صف خرید سبب شد تا در نمادهای وابسته از جمله سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز پایداری تقاضا حاکم شود. نماد معادن وفلزات معامله‌گران روز چهارشنبه عرضه‌هایی را از زیرمجموعه (صبا نور) شرکت شاهد بود. سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در سه ماه نخست امسال با فروش قابل ملاحظه سهام گل‌گهر، بخشی از سود پیش‌بینی شده خود را محقق کرده است. این شرکت در روز چهارشنبه نیز از فرصت تشکیل شده در نمادهای معدنی برای شناسایی سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کرد. در همین حال معامله‌گران در نمادمعدنی در انتظار قطعی‌شدن معامله معدن انگوران هستند، معامله‌ای که در صورت نهایی‌شدن می‌تواند الگویی برای دیگر معادن باشد. نماد توسعه معادن روی نیز با انتشار گزارش سه ماهه و اعلام تحقق ۱۱ریال زیان از ۱۳۸ریال سود پیش‌بینی شده برای سال جاری احتمالا امروز (شنبه) بازگشایی خواهد شد. این در شرایطی است که به دلیل نامشخص بودن ابعاد قرار داد انگوران (که حتی انعقاد اصل قرارداد با ابهام مواجه است) احتمال بروز رفتار احساسی در بازگشایی شرکت وجود دارد.

در گروه برقی کنتورسازی ایران با انتشار گزارش سه ماهه نخست خود مبنی بر محقق کردن ۳۱۴ریال از سود یک‌هزار و ۷۸۶ریالی سال جاری خود در آستانه بازگشایی قرار گرفته است و احتمالا بازار امروز (شنبه) شاهد بازگشایی این نماد خواهد بود.در گروه برقی معامله‌گران با انتشار اطلاعیه واگذاری سهام نیروی زنگان از سوی ایران ترانسفو روبه‌رو شده‌اند. ایران ترانسفو در این اطلاعیه واگذاری ۷/۲۲درصد سهام نیروی زنگان را در نرخ پایه یک‌هزار و ۵۰ریال اعلام کرده است.

در گروه سیمانی سلسله گزارش‌های چشمگیر شرکت‌های سیمانی هم چنان در حال انتشار است که در آخرین گزارش سیمان بهبهان در گزارش سه ماهه خود تحقق ۷۳۴ریال سود به ازای هر سهم را گزارش کرده است که عملا در مقایسه با سود ۲۳۳ریالی محقق شده در سه ماه نخست سال گذشته، رشد فوق‌العاده‌ای را حکایت می‌کند. انجام ۶۳هزار تن صادرات از برنامه ۱۶۵هزارتنی صادرات سال جاری شرکت (که با نرخ تقریبی ۵۰دلار در هر تن صورت گرفته است) دلیل این جهش سود بوده است.

در گروه خودرویی معامله‌گران با شایعاتی در مورد واگذاری بلوک‌های ۴۰درصدی سایپا و ایران خودرو مواجهند.

در این گروه سایپا دیزل با انتشار گزارش سه‌ماهه خود ۲۲۶ریال زیان را به بازار اعلام کرده است. بازار خودروهای سنگین همچنان با مشکل تحریم و نبود تولیدات مناسب روبه‌رو است.

در گروه تجهیزات معامله‌گران پس از مدت‌ها شاهد انتشار گزارش شفاف‌سازی سازمان بورس در مورد ماشین‌سازی اراک بودند. این گزارش سعی در بی‌ارتباط بودن رشد بهای سهام ماشین‌سازی اراک پس از مجمع با تحولات بنیادی این شرکت داشت.