رشد صنعت سیمان نیازمند چاره‌اندیشی مدیران است

گروه بورس- صنایع بورس تهران مدت‌ها است با بهره‌گیری از فرصت‌ها و تهدیدها به حیات خود ادامه داده‌اند. هر از چند گاهی اخبار و شایعات به سمت یک صنعت حرکت کرده و سهامداران نوسان‌گیر نیز به دنبال سود بیشتر با تشکیل صف‌های خرید، بازار سهام آن صنعت را داغ‌تر کرده‌اند.

در واقع این اخبار مثبت و منفی فقط فرصت کوتاهی برای توجه سهامداران بوده‌اند، همین و بس. در این بین اما صنایع از فرصت‌ها و تهدید‌های پیش‌آمده برای قدرتمند شدن خود بهره‌ای نبرده‌اند و با فروکش کردن تب خریداران، صنایع نیز دوباره روال سابق خود را از سر گرفته‌اند.

این توجه ویژه امسال نیز با آغاز عرضه‌های اولیه بانک‌ها از گروه بانکی شروع شد و با پایان فصل مجامع به گروه سیمانی رسید.

سهام گروه سیمانی که زمانی ۳۰درصد ارزش بورس تهران را به خود اختصاص داده بود، اکنون با ورود شرکت‌های بزرگ‌تر و البته کاهش توجه سهامداران طی سال‌های گذشته با توجه به محدودیت‌های دولتی حاکم بر این گروه به ۱۰درصد رسیده است.

این در حالی است که همزمان با انتشار گزارش‌های سه ماهه و پایان فصل مجامع، سهام سیمانی در بورس بار دیگر مورد توجه خریداران قرار گرفت.

صورت‌‌های مالی سه ماهه شرکت‌های سیمانی که افزایش قابل ملاحظه‌ای را در تحقق ارقام فروش و سود هر سهم را بیان می‌کرد، برای سهامداران منتظر تا اندازه‌ای خوشایند بود که بیشتر شرکت‌های سیمانی، روزهای گذشته با صف خرید مواجه شده‌اند. این درحالی است که افزایش نرخ فروش سیمان در ۱۹تیر ماه سال گذشته اتفاق افتاد و بنابراین گزارش سه ماهه گروه سیمانی در دوره منتهی به ۳۱خرداد ۸۷ بدون افزایش نرخ فوق محاسبه شده بود.

بنابراین مقایسه سه ماهه نخست امسال با سه ماهه سال گذشته چندان مناسب نخواهد بود. در این بین مجموع تصمیم‌هایی که طی چند ماه اخیر به منظور آزادسازی صادرات و افزایش نرخ سیمان گرفته شده است، افزایش منابع درآمدی برای گروه سیمانی را موجب شد که بخشی از عملکرد بهتر این گروه نیز در این راستا رخ داده است.

اما صنعت سیمان به گفته کارشناسان و به دنبال افتتاح پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید در برخی از واحدهای سیمانی در بازار داخلی با مازاد تولید مواجه شده است. به گونه‌ای که مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان غدیر از عرضه ۱۰درصد سیمان کشور با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب خبر داده است.

بازار سیمان اشباع نیست

در همین رابطه علیرضا عسگری مارانی با انتقاد از عملکرد شرکت‌های سیمانی اظهار امیدواری کرد: مدیران صنعت سیمان به منظور استفاده از فرصت‌های پیش آمده قدم بردارند تا این صنعت مکانیکی، سنگین و مزیت‌دار را به جایگاه واقعی خود بازگردانند. وی با اشاره به اینکه ۹۵درصد شرکت‌های سیمانی در بورس حضور دارند، افزود: شفافیتی که در صنعت سیمان وجود دارد در هیچ صنعت بورسی نیست و با وجود افت و خیزهای زیاد، سیمان همچنان می‌تواند پیشرو باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در تجارت چیزی به نام اشباع وجود ندارد و راهکارهای مناسب و صحیح می‌تواند بازاری دو برابر بازار تولیدات کنونی داشته باشد.

وی افزود: در اقتصاد آزاد قیمت‌های شناور می‌تواند فرصتی برای رقابت‌سازی و کسب بازارهای جدید باشد. با این اوصاف به نظر می‌رسد مدیران سیمانی هنوز در فضای قیمت‌گذاری و فروش سهمیه‌ای هستند، در حالی که می‌توانند از فرصت‌ ایجاد شده در تحرک این بازار برای برنامه‌ریزی کلان‌تر استفاده کنند.

وی نبود هماهنگی توزیع و راه‌اندازی باراندازهای صادراتی را از مهم‌ترین مشکلات صنعت سیمان دانست و گفت: در حالی که تولیدات کارخانجات به دلیل مجهز نوبدن سیستم مناسب حمل‌ونقل و صادرات، هزینه زیادی برای حمل خواهد داشت تا جایی که انباشت تولید در یک منطقه و کمبود در منطقه دیگر را شاهد هستیم. وی تصریح کرد: در صنعت سیمان کار کارشناسی برای برطرف کردن این موانع و هزینه‌ مناسب به این منظور صورت نگرفته است تا روی صادرات به صورت جدی کار شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر هدفمندسازی یارانه‌ها در صنعت سیمان خاطرنشان کرد: بحث حامل‌های انرژی به طور قطع در بهای تمام شده این صنعت تاثیرگذار است، اما کمتر از صنعتی مانند فولاد خواهد بود.

مدیران سیمانی برنامه‌ریزی کنند

وی ادامه داد: از سوی دیگر مدیران این صنعت باید با برنامه زمان‌بندی شده به منظور کنترل هر چه بیشتر آثار این طرح باشند تا با دوگانه‌سوز‌کردن کوره‌ها و یا خرید برق نیروگاه‌ها به بهای تمام شده کمتری برسند.

مارانی همچنین پیشنهاد تاسیس صندوق در این صنعت را مطرح کرد و گفت: با راه‌اندازی این صندوق و تامین منابع درآمدی از طریق تمامی شرکت‌های سیمانی، این صنعت توانایی حل مشکلات خود را خواهد داشت.

شرایط جدید پیش روی سیمانی‌ها

مدیرعامل سیمان شاهرود نیز در این زمینه با اشاره به اینکه تولید سیمان تا پایان سال از ۶۰میلیون تن خواهد گذشت، گفت: تفاوت نرخ فروش مساله طبیعی است که شرکت‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و دور و نزدیک بودن به مراکز صادراتی، شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند. مهندس قدمی یادآور شد: شرایط کلی صنعت برای همه شرکت‌های سیمانی یکسان نیست و با واحدهای جدیدی که افتتاح کرده‌اند، شرایط جدیدی دارند که می‌توانند استفاده بیشتری در بازار ببرند.

سیمانی‌های بورسی مشکل کمتری دارند

این در حالی است که «محمد بد» با اشاره به اینکه شرکت‌های سیمانی حاضر در بورس مشکلات کمتری دارند، گفت: مشکل بیشتر شرکت‌های سیمانی در نبود سیستم توزیع مناسب است که این مساله در سیمانی‌های حاضر در بورس کمتر است. وی با اذعان به اینکه محصولات شرکت‌های سیمانی در قیمت‌های متفاوت با توجه به استانداردهای متفاوت به بازار می‌آیند، افزود: تولید محصولات سیمانی در استانداردهای مختلفی صورت می‌گیرد که رسیدن به هر کدام بهای تمام شده مختلفی را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس با اضافه شدن تفاوت نرخ‌های حمل‌ونقل، قیمت‌های متفاوتی در بازار سیمان پدید خواهد آمد.

سیمان به دنبال بازار جدید

محمد بد، خاطرنشان کرد: دنیا در حال خروج از رکود است و بر این اساس به سمت رشد حرکت می‌کند که این می‌تواند زمینه‌ساز گسترش صادرات، به خصوص در غرب کشور باشد تا سیمان را به جایگاه واقعی خود بازگرداند. وی با رد این مساله که بازار شرکت‌های سیمانی اشباع شده است، افزود: هر بازاری نیاز به تحرک دارد و تولیدکننده‌‌ها باید برای افزایش تقاضا به دنبال راهکارهایی به منظور جذب مشتری باشند.

سخن پایانی

می‌توان گفت شرکت‌های حاضر در صنعت سیمان هر چند به دلیل محاسبه EPS محتاطانه در صورت‌های مالی امسال با امکان تعدیل مثبت روبه‌رو هستند، اما در مجموع به دلیل تهدیدهای پیش رو با جهش‌های سودآوری، روبه‌رو نخواهد شد. به نظر می‌رسد در صورت اتخاذ نکردن تصمیم‌های منطقی از سوی مدیران این صنعت، حذف یارانه‌های انرژی فرصت‌های به وجود آمده برای صنعت سیمان را از بین خواهد برد.