رکود سنتی

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در حالی امروز (شنبه) هفته کاری خود را آغاز خواهد کرد که

ماه مبارک رمضان با رسیدن به ایام شب‌های احیا، تاثیر سنتی خود را به میزان بیشتری به نمایش خواهد گذاشت.

ماه مبارک رمضان به صورت سنتی با کاهش فعالیت نسبی معامله‌گران همراه است که در هفته گذشته نیز نشانه‌هایی از این تاثیر با کاهش ۶/۴۸درصدی شمار خریداران در بازار به چشم خورد در همین حال شمار دفعات معامله نیز تنها ۳/۵درصد ترقی یافت هر چند که ارزش معاملات به دلیل قطعی شدن برخی از معاملات عمده از رشد نسبی نیز برخوردار بود.

در بازار سهام معامله‌گران در کنار تاثیرات سنتی ماه مبارک رمضان با برخی از تحولات کلان نیز مواجه‌ هستند که این تحولات می‌تواند در هفته جاری بر روند معاملات تاثیر بگذارد. در مهم‌ترین تحولات سیاسی جلسه ۵+۱ بدون حصول نتیجه‌ای فوری به پایان رسید هر چند جلسات گروه ۵+۱ باعث نگرانی معامله‌گران می‌شود، اما انتظار نمی‌رود به نتیجه‌ای فوری در مورد تصمیم برای برقراری تحریم‌های جدید منجر شود به ویژه آنکه در سطح بین‌الملل نیز نوعی آشفتگی وجود دارد.

در صحنه تحولات سیاسی داخلی هیات دولت روز پنج شنبه توانست با کارنامه‌ای قابل قبول از مجلس رای اعتماد دریافت کند. در همین حال رای اعتماد به وزرای اقتصاد و صنایع و همچنین حضور وزیر سابق بازرگانی سبب شده است بازار بدون تاثیر خاصی شروع به کار دولت را شاهد باشد. در همین حال هر چند انتظار می‌رود ساختارها در وزارتخانه‌های اقتصادی ثابت باقی بماند اما انتظار تغییرات در میان برخی از دستگاه‌های اجرایی دور از ذهن نخواهد بود.با استقرار و شروع فعالیت دولت جدید، معامله‌گران خروج بخش اقتصاد کشور را از رکودی چند ماهه شاهد خواهند بود که این امر می‌تواند تبعات عمیقی را به ویژه در دو بخش تصویب و اجرای طرح تحول اقتصادی و همچنین خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی به همراه داشته باشد.

در رابطه با طرح تحول اقتصادی انتظار می‌رود به زودی کار بررسی این طرح در مجلس شروع شود. این طرح به همراه لایحه توسعه ابزارها در بازار سرمایه می‌تواند نقش مهمی را در چند ماه آینده بازار به ویژه در بازدهی نیمه دوم سال جاری داشته باشد.

در تحولات اقتصادی، معامله‌گران با دقت روند تحولات بازارهای جهانی را دنبال می‌کنند که در این بخش نشانه‌های غیرقابل انکاری از خروج اقتصاد جهانی از رکود وجود دارد هر چند که سرعت واقعی این خروج از رکود به مراتب کمتر از خوش‌بینی کارشناسان است. در آخرین تحولات بازار جهانی معامله‌گران شاهد رسیدن بهای سرب به بالاترین حد در ۱۳ماه گذشته هستند. بهای سرب توانسته است به مرز ۲هزار و ۳۰۰دلار در هر تن برسد. در همین حال موجودی انبارهای بورس فلزات لندن نیز درمورد فلز سرب با کاهشی چشم‌گیر به مرز ۱۲۱هزار تن رسیده است، که کاهشی قابل ملاحظه را نشان می‌دهد.

در بازارجهانی، بهای بیلت فولادی در بورس فلزات لندن در بازار شرق آسیا در نرخ ۴۵۰ دلار در هر تن و در مدیترانه ۵/۳۸۴دلار در هر تن رقم خورده است. در همین حال خبرگزاری‌ها از کاهش نسبی بهای سنگ‌آهن متعاقب عدم رشد پیش‌بینی شده برای فولاد خبر داده‌اند. در بازار نفت نیز بهای نفت خام در حد ۶۸دلار در هر بشکه رقم خورده است که باعث ثبات نسبی بهای محصولات پتروشیمی شده است. شاخص بالتیک نیز با ادامه روند کاهش به ۲هزار و ۴۰۰واحد رسیده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه را باید بازاری با نوسان قابل‌ملاحظه دانست. معامله‌گران در شرایط کنونی بازار با توجه به عرضه‌های سنگین روز‌های شنبه و یک شنبه و چرخش بازار در روز سه‌شنبه با تعادل نسبی مواجه بودند. انتظار نمی‌رود معامله‌گران در هفته آینده نیز با توجه به فرارسیدن ایام احیا شاهد رشد قابل‌توجه بازار باشند و هر گونه روند نهایی بازار در هفته بعد و پس از نزدیک شدن عید فطر موکول خواهد شد که این امر البته با پایان سال مالی برخی از شرکت‌ها همزمان با پایان تابستان همراه است. پایان سال مالی شرکت‌های سرمایه گذاری سبب می‌شود بازار با تلاش‌هایی از سوی این شرکت‌ها برای افزایش ارزش پرتفوی سهام و معاملات بلوکی همراه ‌شود. در همین حال معامله‌گران با سابقه در بازار نیز با نگرانی رخ داده در بستر سخنان برخی از مسوولان بازار، با دقت روند معاملات دو گروه پیمانکاری و فلزی (تولید‌کنندگان روی) را دنبال می‌کنند. این دو گروه با ثبت رشدهای قیمتی با ارتباط اندک با تحولات بنیادی سهام نگرانی‌هایی را آفریده‌اند. اوج این نگرانی را باید در سهام گروه تولید‌کنندگان روی جست‌وجو کرد که برخی از سهام گروه نظیر ملی سرب و روی در شرایطی که با توقف خط تولید خود مواجهند با جهش قیمت چند برابری روبه‌رو می‌شوند.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه بانکی شاهد عرضه سنگین در نماد موسسه مالی و اعتباری سینا بودند. در گروه بانکی معامله‌گران با اطلاعیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه این بانک هیچ گونه بخشنامه‌ای در خصوص افزایش نرخ سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز صادر نکرده است و تنها ضابطه لازم‌الاجرا، مقرراتی است که طی بسته سیاستی - نظارتی سال ۱۳۸۸ اعلام شده است، مواجه بودند. بر اساس این اعلام، کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری تحت نظارت این بانک ملزم به رعایت مفاد ضوابط بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی و بخشنامه‌های مربوطه بوده و اعمال نرخ‌های سود بالاتر بر خلاف مقررات جاری است. در گروه شرکت‌های هلدینگی و چند رشته‌ای معامله‌گران با انتشار آخرین صورت پرتفوی صندوق بازنشستگی مواجه بودند که براساس آن «وصندوق» میزان مالکیت خود در شرکت فولاد‌سازی ایسار را که مشترکا با مسلمانان هندی در دست ساخت داشت از ۴۵درصد به ۷۵درصد رسانده است. در گروه تجهیزات صبا تامین براساس اعلام ناظر بازار امروز(شنبه)بلوک ۲.۹۹درصدی خود را در نرخ قابل ملاحظه ۲هزار و ۴۸۰ریال ریالی راهی تابلو خواهد کرد. این عرضه پیش از این قرار بود در هفته گذشته انجام شود که به تعویق افتاد.در نماد مخابرات ایران معامله‌گران در هفته جاری باید شاهد عرضه بلوک ۵۰درصدی خود باشند. در حالی که سنگینی ارزش این معامله و نامشخص بودن دو موضوع ودیعه‌های مردمی و انحصار موجود در این شرکت موجب بروز تردیدهای در مورد انجام این عرضه شده است.