دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام روز گذشته نشانه‌هایی از افزایش تمایل به خرید از سوی معامله‌گران را نشان داد؛ امری که تا حدودی از جو منفی بازار کاست، اما نتوانست انگیزه لازم را برای جمع‌آوری صف‌های فروش سنگین بازار فراهم کند. همچنین بازار فرابورس نیز روز گذشته را بر خلاف روزهای اخیر، در شرایط مثبت سپری کرد و بهبود نسبی بر این بازار حاکم شد. جنب پل حافظ

بهبود نسبی بازار!

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نشانه‌هایی از افزایش تمایل به خرید از سوی معامله‌گران را نشان داد؛ امری که تا حدودی از جو منفی بازار کاست، اما نتوانست انگیزه لازم را برای جمع‌آوری صف‌های فروش سنگین بازار فراهم کند.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات سیاسی سخنان مطرح شده از احتمال تعویق تصمیم‌گیری گروه ۱+۵ در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان تا پایان سال جاری میلادی خبر می‌دهد. از سویی مذاکرات دیپلمات‌های روسی در تهران و اتحادیه اروپا نشان از رایزنی این کشور در این مورد دارد.

در همین حال در بازار سهام تبعیت بازار از الگوی نوسان سینوسی، انتظار برای به تعادل رساندن بازار را در روزهای پایانی هفته جاری و ابتدایی هفته آینده فراهم آورده است که همین مساله سبب شده است روند خرید سهام مورد اقبال معامله‌گران که از روز دوشنبه آغاز شده، تداوم یافته و تا حدودی از شدت جو منفی بازار کاسته شود. در این میان برخی انگیزه‌ها نظیر احتمال تعدیل سود یا انجام معاملات عمده سبب شد در بازار دیروز حتی صف‌های خرید شکننده‌ای در بازار شکل بگیرد.

در همین حال به نظر می‌رسد بازار سرمایه نیاز به هماهنگی بیشتری میان حقوقی‌های بازار نیز دارد. حقوقی‌هایی که به نظر می‌رسد اقدامات متناقض برخی از آنها صف‌های فروشی را پدید آورده است.در تحولات کلان دیروز باید از سخنان وزیر جدید رفاه یاد کرد که از تغییر مدیرعامل تامین اجتماعی خبر داده بود.

با توجه به این تغییر انتظار می‌رود بزرگترین بازیگر بازار سرمایه دچار تغییرات وسیعی شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه مالی تعادل نسبی در نماد بانک‌ها را شاهد بودند که در این میان بانک سینا تا مثبت نیز حرکت کرد.

در گروه پتروشیمی، نماد فناوران که روز دوشنبه با افت ۱۵درصدی قیمت بعد از تعدیل مثبت ۸۶درصدی مواجه شده بود، با صف خرید همراه شد که دوامی نداشت. فناوران دیروز شاهد معامله‌ای ۲۳میلیون سهم نیز بود که احتمالا در درون مجموعه تامین اجتماعی صورت گرفت.

در همین حال در بازار دیروز نماد مخابرات بازگشایی شد که این امر به معاملات ضعیفی در این نماد منجر شد. مخابرات که روز یکشنبه ترکیب جدید هیات مدیره خود را شناخت با سخنان رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات مواجه بود که وی تغییر در تعرفه‌های مخابرات را به سال آینده موکول کرده است. به گفته وفا غفاریان بر اساس قانون اساسی، تغییر تعرفه‌ها باید در قالب کار کارشناسی باشد و برای این موضوع، باید به مجلس پیشنهاد داده شود تا در صورت تصویب، تعرفه‌ها تغییر کند.

وی با بیان اینکه حداقل تعرفه باید هزینه‌های شرکت مخابرات را پوشش دهد، گفت: اگر مجلس اصرار بر بقای تعرفه‌ها به‌رغم افزایش هزینه‌ها داشت، دولت باید مابه التفاوت آن را در بودجه عمومی پیش بینی کند.

وی در خصوص وضع شرکت مخابرات پس از تعیین هیات‌مدیره جدید در بخش اعمال حاکمیت دولت گفت: حاکمیت دولت بیش از گذشته، اما در چارچوب قواعد پروانه خواهد بود. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی اما با روند محدود خرید بود که در آن شاخص ۸۹/۳۵واحد افت کرد. از مجموع ۳/۲۵میلیارد تومان سهام مورد معامله، ۴۲درصد آن مربوط به داد وستد بلوک فناوران بود. از مجموع ۱۷۸نماد مورد معامله نیز ۱۰۴نماد با افت ارزش و ۶۴نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.