سنا- معاون سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار فرابورس را مکمل بورس اوراق بهادار تهران دانست. سید علی حسینی در همایش فرصت‌های تامین منابع مالی در فرابورس به تصویب قانون بازار اوراق بهادار در آذر ماه ۱۳۸۴ اشاره کرد و گفت: پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار، نخستین ایده‌ای که دربازار سرمایه شکل ‌گرفت، تشکیل یک بازار مکمل بود. وی تصریح کرد: در آن زمان نیاز به تشکیل فرابورس احساس می‌شد تا شرکت‌هایی که شرایط عرضه سهام در بورس را ندارند هم وارد بازار سرمایه شوند.معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس افزود: از همین رو، بررسی‌های تطبیقی زیادی بر روی بیشتر بازارهای مالی دنیا انجام و مقالات متعددی در این زمینه نوشته شد تا اندک‌اندک زمینه برای تایید هیات مدیره سازمان بورس و موافقت شورای عالی بورس فراهم شود. وی در ادامه سخنان خود به تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید اشاره کرد و اظهار داشت: عزم و اراده‌ای که برای تقویت بازار فرابورس وجود دارد، کاملا مشهود است.

مزایای عمومی و بالقوه فرابورس

معاون سازمان بورس با بیان اینکه بازارهای عمومی چند هدف عمومی دارند، افزود:نخستین هدف کسب قیمت منصفانه و یکی از راهکارهای صحیح و شفاف در این مسیر، عرضه سهام در بورس است. دکتر حسینی اصل دوم در کارآیی بازارها را ورود و خروج و دسترسی آسان به بازار اعلام کرد و گفت: شرکت‌ها نباید در تشکیل OTC برای خود اصرار کنند. عضو هیات مدیره سازمان بورس سومین ویژگی مهم بازار سرمایه را شفافیت عنوان کرد و افزود: بر اساس قانون، چنانچه شرکت‌های سهامی عام در بورس یا فرابورس فعالیت نکنند، باز هم مشمول ماده ۴۵ قانون در خصوص افشای اطلاعات هستند. وی ادامه داد: در همین راستا، در ارائه اطلاعات تفاوتی میان فعالیت در داخل یا خارج از بورس‌ها وجود ندارد.

فرابورس یک بورس واقعی است

در همین رابطه دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: تفاوتی میان فرابورس و سایر بورس‌ها وجود ندارد. حسین خزلی خرازی با اشاره به اینکه یکی از معضلات جدی بازار سرمایه ایران بحث تبلیغات و بازاریابی است، گفت: دانش بازاریابی دارای دو شاخصه کالا - تولید و خدمات است که باید به طور ویژه‌ای در بازار سرمایه به این دو شاخصه توجه شود. دبیرکل کانون کارگزاران ادامه داد: چنانچه بپذیریم بانک‌ها، بیمه‌ها و بورس‌ها یک واسطه‌گر مالی هستند که در زیر‌گروه خدمات فعالیت می‌کنند، پس هر سه‌گروه، نیازمند تبلیغات هستند. وی مشکل جدی صنعت کارگزاری ایران را ضعف بازاریابی خدمات مالی دانست و گفت: این گونه خدمات تنوع گسترده‌ای دارند اما هیچ یک از کارگزاران ایرانی برنامه‌ای برای تبلیغات ندارند. خرازی فرق اساسی بین بازار OTC و فرابورس را در این دانست که فرابورس از نهاد ناظر مجوز‌گرفته و تحت نظر آن فعالیت می‌کند اما بازار OTC توسط فعالان تشکل‌های مختلف ایجاد می‌شود. وی تاکید کرد: آنچه که فرابورس را از بازارهای اصلی بورس متمایز می‌کند، خدمات متنوع‌تر و هزینه‌های کمتر است که امیدواریم با توجه بیشتر مسوولان، این بازار جایگاه واقعی خود را در کشور به دست آورد.

سهام فرابورسی وثیقه می‌شود

مدیرعامل فرابورس نیز در این همایش با بیان اینکه در حال حاضر بانک‌ها تنها سهام شرکت‌های بورسی را به عنوان وثیقه برای ارائه تسهیلات قبول می‌کنند، گفت: پس از پذیرش سهام شرکت‌ها در فرابورس امکان وثیقه‌گذاری سهام و اخذ تسهیلات بر روی سهام شرکت‌های پذیرفته در این بازار امکان‌پذیر می‌شود. وی افزود: با پذیرش سهام شرکت‌ها در فرابورس، یک مرجع رسمی بر انجام معاملات شرکت نظارت دارد و قیمت سهام در شرایط عادلانه عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. وی با اشاره به اینکه پذیره‌نویسی اوراق مشارکت و گواهی سپرده در شبکه بانکی هزینه‌های زیادی را برای ناشر در بر دارد، افزود: فرابورس تمهیدات لازم را برای پذیرش و انتشار اوراق مشارکت و ابزارهای مالی خاص برای تامین مالی پروژه‌ها اندیشیده است.

امید قائمی با بیان اینکه اوراق مشارکت خریداری شده از بانک‌ها بی نام است، اظهار داشت: اما اوراق مشارکت شبکه فرابورس با نام واگذار خواهد شد که در این راستا سرمایه‌گذاران منتفع خواهند شد.

امید قائمی افزود: در بودجه امسال انتشار چهار‌هزار میلیارد‌تومان اوراق مشارکت لحاظ شده است که مجوز آن توسط سازمان بورس منتشر می‌شود. وی یکی از برنامه‌های آتی شرکت فرابورس را عرضه‌های سهام شرکت‌های سهامی خاص اعلام کرد و گفت: بازار سوم فرابورس به زودی با معامله سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه یا عرضه سهام هتل هما افتتاح خواهد شد.