احسان حاجی
در این شماره ادامه مطلب مدیریت ریسک به همراه شمع‌های ژاپنی و الگوهای آن ارائه می‌شود.

در واقع ما با این روش محدوده دید خود را در بازار افزایش داده‌ایم و حرکت‌های بلندتری را در بازار رصد می‌کنیم. از محاسن این روش می‌توان دور شدن تریدر از هیجانات و نوسانات کاذب و کوتاه‌مدت بازار را نام برد.
پس در بخش مدیریت ریسک به‌طور خلاصه یاد ‌گرفتیم:
1 - ابتدا حداکثر ریسک قابل تحمل خود را در یک معامله از دو روش منطقی و احساسی مشخص کنیم. پس از تعیین نقاط ورود و خروج در بازار و تعیین میزان پیپ در حد ضرر حداکثر حجم معامله خود را طوری انتخاب کنیم که در صورت زیان‌ده بودن معامله و برخورد قیمت به حد ضرر میزان زیان ما از حداکثر ریسک معاملاتی تعیین شده بیشتر نشود.
۲ - حالت دوم این بود که پس از طی مراحل فوق به جای معامله با حداکثر ریسک حجم کمتری (مثلا ۳/۱) را برای معامله انتخاب کنیم. در این حالت می‌توانیم هنگام حرکت بازار خلاف جهت پیش‌بینی ما با افزودن به حجم موقعیت خود میانگین قیمت خرید خود را بهبود بخشید. زمان وارد شدن به سود را کنترل کنیم. البته در صورتی که هنوز روند کلی در جهت موقعیت ما بوده و حد ضرر کلی معاملات از حداکثر ریسک معاملاتی فراتر نرود.
3 - و حالت سوم اینکه پس از تعیین ریسک معاملاتی و نقاط ورود و خروج معامله‌گر به جای ورود با حداکثر حجم ممکن، حجم معاملاتی خود را کاهش داده و در عوض فاصله حد ضرر و سود خود را افزایش دهد. با این روش معامله‌گر در تایم فریم‌های بلند‌تر به تحلیل بررسی بازار می‌پردازد، حرکت‌های بلند را در بازار دنبال می‌کند، با افزایش حد ضرر احتمال برخورد با آن را کاهش می‌دهد و خود را از هیجانات و نوسانات کوتاه‌مدت بازار دور نگه می‌دارد.
شمع‌های ژاپنی و الگوهای آن
شمع‌های ژاپنی اصطلاحی است که برای نمودارهای قیمت در معاملات سهام و ارز به کار می‌رود و این اصطلاح از لحاظ تشابهی که این نمودارها با شمع دارند، انتخاب‌ شده است.
در ژاپن از صد‌ها سال قبل استفاده از این نمودارها در معاملات برنج شروع‌ شده و بعدا به‌تدریج در سایر خرید و فروش‌ها تعمیم داده شده است. در سال‌های اخیر استفاده از شمع‌های ژاپنی به علت امتیازاتی که در مقایسه با سایر نمودارها دارند، مورد استقبال فراوان بنیادهای مالی سایر کشورها قرار‌گرفته و اکثرا از آنها در تحلیل‌های تکنیکی خود استفاده می‌کنند. اگر به نمودار هر یک از کالاها زوج ارزها یا سهام در هر مرحله زمانی نگاه کنیم آن‌را مرکب از تعدادی شمع که به ترتیب با اندازه‌ها و رنگ‌ها و صور مختلف نزدیک یکدیگر قرار ‌گرفته‌اند، مشاهده خواهیم کرد.
طرز قرار‌گرفتن این شمع‌ها کنار یکدیگر و همچنین طول و رنگ و اندازه بدنه و شکل کلی هر یک از آنان تا حدود زیادی وضعیت و تمایل حرکت سهم مورد نظر ما را در گذشته و حال و احتمالا در آینده روشن کرده و نمایان می‌سازد.
در حقیقت شکل‌های خاصی از شمع‌ها به علت تکرار زیاد آنها و حرکت خاص بازار بعد از این شمع‌ها در گذشته، به صورت یک الگوی ثابت برای تحلیل‌گران در بررسی روند بازار در آمده‌اند که در زیر به ذکر چند نمونه از آنها می‌پردازیم.


یادآوری: قسمت وسط هر شمع بدنه(Body) و دو شاخه بالایی و پایینی فتیله(Shadow - Tale)
گفته می‌شود نام شمع را بر اساس همین بدنه و فتیله روی این نمودار‌ها گذاشته اند. رنگ بدنه شمع‌های صعودی(+) روشن یا تو خالی و همرنگ پس‌زمینه و رنگ شمع‌های نزولی(-) تیره هست. میزان فاصله بین high و low نشان‌دهنده میزان نوسانات قیمت و قیمت بسته(Close) نشان‌دهنده وضعیت قیمت در انتهای بازه زمانی کندل است. مطلب دیگر اینکه اصولا قیمت close از اهمیت بیشتری نسبت به سه نقطه دیگر کندل برخوردار است و معیار محاسبه بسیاری از شاخص‌ها و نمودار‌ها قیمت بسته شدن کندل است.
چکش (Hammer)
به شمع‌های با بدنه کوتاه و سایه یا دم نسبتا بلند (حداقل دو برابر بدنه و بیشتر) در پایین بدنه گفته می‌شود. مانند شکل:


شمع چکش چه به رنگ تیره یا روشن در صورتی که پس از سقوط عمده قیمت سهام یعنی در انتهای یک روند نزولی (یا بعد از چند کندل متوالی نزولی) در پایین‌ترین نقطه ردیف شمع‌ها ظاهر شود حکایت از ضعیف شدن روند نزولی و احتمال شروع یک افزایش در قیمت و تغییر روند سهام دارد. چکش دارای بدنه‌ای کوتاه و دمی دراز و فاقد شاخ یا دارای شاخی کوچک است.
انتهای دم دراز آن حدود سطح حمایت بوده و در صورت تائید شمع بعدی می‌توان انتظار داشت که قیمت روند ریزشی خود را به انتها می‌برد و در این صورت جهت اطمینان بیشتر باید قیمت آغازین شمع بعدی بالای قیمت شمع چکش باشد.
همانطور که ذکر‌ شد این شمعها می‌توانند هم مثبت (سفید رنگ) و هم منفی (سیاه رنگ) باشند، ولی شمع‌های مثبت از لحاظ احتمال ترقی قیمت بیشتر قابل اطمینان هستند.
www.irfx.ir