گروه بورس - بازار معاملاتی قراردادهای آتی از سوم مردادماه با تنظیم قراردادهای آتی دو بانک خصوصی پارسیان و کارآفرین آغاز به کار کرده است.

نماد قراردادهای آتی این دو بانک در حال حاضر برای تحویل در پایان شهریور، پایان آبان و پایان دی‌ماه باز شده است.
این در حالی است که نماد معاملاتی قرارداد اسفندماه این دو بانک، از مهرماه باز خواهد شد.
ساعت انجام معاملات در بازار قرارداد آتی مانند معاملات بورس اوراق بهادار از ۹ صبح تا ۱۲ ظهر است. از سوی دیگر در پایان معاملات هر روز قیمت تسویه برای این قراردادها محاسبه می‌شود. نحوه تعیین قیمت تسویه از سه روش تبعیت می‌کند. در شکل اول اگر بیش از ۲۰ درصد معاملات اوراق در نیم ساعت پایانی صورت گیرد، میانگین وزنی اوراق معامله‌شده در نیم ساعت پایانی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. اگر بیش از ۲۰ درصد معاملات در یک ساعت پایانی انجام شده باشد، قیمت تسویه براساس میانگین وزنی قراردادهای معامله‌شده طی یک ساعت پایانی محاسبه می‌شود، در غیر این صورت میانگین وزنی کل معاملات روز مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود. لازم به ذکر است که اگر هیچ معامله در خصوص قراردادهای آتی صورت نگیرد، میانگین خطی بهترین درخواست‌های خرید و فروش مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
تقاضاهای «آتی» عرضه‌ای نداشت
بازار قراردادهای آتی روز گذشته بدون معامله بود.
معاملات قراردادهای آتی روز گذشته سومین روز رکود خود را در حالی سپری کرد که معاملات بورس اوراق بهادار به روند مثبت خود بازگشت. این موضوع هر چند باعث نشد معامله‌ای در قراردادهای آتی صورت گیرد، اما از روند منفی دو روز ابتدای هفته در این بازار کاست. این در حالی است که قیمت تسویه این 6 نماد تحت تاثیر تقاضاهای موجود در سیستم معاملات تغییر کرده است.
در پایان معاملات روز گذشته «وکار» شهریور ماه با ۱۰ تقاضای خرید و فروش روبه‌رو بود که قیمت تسویه این نماد را به ۳۶۸۵‌ریال رساند. همچنین «وپارس» شهریور ماه در مجموع ۱۰ تقاضای خرید داشت و قیمت تسویه این نماد ۲۶۴۹ریال محاسبه شد. از سوی دیگر «وکار» آبان ماه با ۲۰‌تقاضا در قیمت ۳۶۲۰ریال بسته شد. همچنین قیمت تسویه «وپارس» آبان ماه با ۱۱ تقاضای خرید مبلغ ۲۶۷۳‌ریال محاسبه شد. از سوی دیگر «وکار» دی ماه با ۲۸ تقاضای خرید، پرتقاضاترین نماد روز گذشته بازار قراردادهای آتی است که قیمت تسویه این نماد را به ۳۶۵۸ریال رساند.
همچنین قیمت تسویه «وپارس» دی ماه روز گذشته 10 تقاضای خرید داشت. با این اوصاف باید دید ادامه هفته جاری برای بازار قراردادهای آتی چگونه خواهد گذشت و این بازار نیز به مانند معاملات بورس اوراق بهادار به روند مثبت باز خواهد گشت؟