گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را در حالی با جو بسیار متعادل پشت سر گذاشت که نه تنها حجم و ارزش کل مبادلات این بازار بلکه نوسان قیمت سهام‌ معامله شده نیز در مسیر آرامی طی شد.
به گزارش خبرنگار ما، در روز گذشته ارزش معاملات بازار فرابورس با جابه‌جایی بیش از ۱۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ۹ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان رسید و نماد معاملاتی ذوب‌آهن اصفهان با خرید و فروش ۸ میلیون سهم به ارزش ۱/۱ میلیارد تومان به عنوان پرمعامله‌ترین سهم شناخته شد.

قند شیروان و سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز هر کدام به ترتیب با ثبت معاملات 4/2 و 2/2 میلیون سهمی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین «قشیر» با ثبت معاملات 3/1 میلیارد تومانی خود، بیشترین ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد.
اوراق اجاره مپنا و اجاره سامان نیز هر کدام به ترتیب معامله ۲/۱ میلیارد تومانی و ۷۹۰ میلیون تومانی را شاهد بودند و به این ترتیب مورد توجه بازار قرار گرفتند.
در بازار پایه نیز سیمان غرب آسیا در حالی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بازگشایی شد که با جابه‌جایی 91 هزار سهم به ارزش 9 میلیون تومان در صدر معاملات قرار گرفت. همچنین در این بخش از بازار 8 نماد دیگر از جمله نیرو سرمایه، فن‌آوا و سرمایه‌گذاری توسعه شمال شاهد دادوستد سهام خود بودند.
در مجموع در بازار دیروز ۷۴ نماد معامله شدند که از این تعداد ۳۱ نماد با نوسان مثبت، ۱۷ نماد با نوسان منفی و بقیه بدون تغییر قیمت بودند. در این روز امتیاز تسهیلات مسکن نیز با افزایش قیمتی در محدوده دو درصد روبه‌رو شده و به میانگین نرخ ۵۹ هزار تومان رسیدند.
عرضه بلوک سرمایه‌گذاری خوارزمی
در همین حال، مدیر بازار فرابورس ایران از عرضه بلوک ۸ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی متعلق به شرکت امید آیندگان سپهر در روز یکشنبه ۱۵ مرداد در بازار فرابورس خبر داد.
امیر هامونی با اعلام این خبر گفت: 311 میلیون و 600 هزار سهم شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی معادل بلوک 8 درصدی سهام این شرکت به صورت نقد به قیمت پایه هر سهم 2 هزار ریال و قیمت پایه کل 623 میلیارد و 200 میلیون ریال، در روز یکشنبه 15 مرداد عرضه می‌شود.
آخرین فرصت برای درخواست خرید بلوک سپرده‌گذاری
معاون نظارت و عملیات فرابورس ایران با بیان اینکه دیروز آخرین فرصت برای درخواست خرید بلوک شرکت سپرده‌گذاری بود، گفت: کارگزاری سهم آشنا قصد دارد هشت دهم درصد از سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه را سه شنبه 17 مرداد از طریق بازار فرابورس به صورت نقد و یکجا عرضه ‌کند. حسن محمدتبار با اعلام این خبر گفت: تعداد سهام مورد عرضه شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه 2 میلیون و 400 هزار سهم عادی معادل بلوک 0/8 درصدی از سهام این شرکت است و قیمت پایه هر سهم آن 6 هزار و 800 ریال و ارزش کل آن 16 میلیارد و 320 میلیون ریال تعیین شده است.
وی در مورد ترکیب سهامداران این شرکت افزود: شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، شرکت بورس اوراق بهادار تهران و سازمان بورس اوراق بهادار هر کدام مالک ۵ درصد، بانک ملی ایران مالک ۱۰ درصد، بانک ملت مالک ۴/۸درصد و شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مسکن مالک ۴/۸ درصد سهام این شرکت هستند. وی تاکید کرد: متقاضیان شرکت در رقابت باید نسبت به اخذ موافقت از سازمان بورس اوراق بهادار اقدام کنند. حال آنکه ورود سفارش به سامانه معاملات صرفا پس از اخذ موافقت کتبی مدیریت نظارت بر بورس و اوراق بهادار امکان پذیر است. به این منظور کارگزاران متقاضی خرید سهام حداکثر تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه ۱۱ مرداد فرصت داشتند تا درخواست خود مبنی بر مشارکت در خرید بلوک مورد نظر را به دبیرخانه سازمان بورس و اوراق بهادار مدیریت نظارت بر بورس‌ها ارائه کنند. محمد تبار در ادامه در خصوص اینکه چه کسانی می‌توانند در این رقابت شرکت کنند، توضیح داد: طبق اساسنامه شرکت هیچ سهامدار حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند بیش از ۵ درصد از سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه را به طور مستقیم یا غیر مستقیم در مالکیت داشته باشد و تنها اشخاصی می‌توانند سهامدار شرکت باشند که نوع و موضوع فعالیت آنها برای مالکیت سهام شرکت، توسط سازمان بورس اوراق بهادار مجاز شناخته شود.
معاون نظارت و عملیات فرابورس یادآوری کرد: در صورتی که تخلفات کارگزار خریدار یا کارگزار فروشنده مانع انجام معامله شود، متخلف مکلف به پرداخت یک درصد ارزش معامله است. در این ارتباط کارگزار می‌تواند وثایق و تضامین لازم را حسب مورد از خریدار یا فروشنده دریافت کند. همچنین در صورت عدم انجام معامله کارگزار متخلف مکلف است کارمزدهای انجام معامله را بر حسب ارزش معامله به قیمت پایه به سازمان، فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری پرداخت کند.
معاون نظارت و عملیات فرابورس در خصوص فعالیت این شرکت ۳۰۰ میلیارد ریالی توضیح داد: این شرکت در زمینه افتتاح و نگهداری حساب وجوه و اوراق بهادار بازارهای خارج از بورس، بورس های اوراق بهادار و کالایی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی، ثبت سوابق، کدگذاری، نگهداری، تسویه و پایاپای معاملات اوراق بهادار، کالاهای پذیرفته شده در بورس‌های کالایی و سایر ابزارهای مالی ... فعالیت دارد.