* منظور از دو عبارت ساختار سرمایه (Capital Structure) و ساختار مالی (Financial Structure) چیست؟

ساختار سرمایه یک شرکت عبارت است از بدهی‌های بلندمدت و سهام شرکت، در حالی که ساختار مالی ترکیبی است از انواع بدهی‌های درج شده در ترازنامه شرکت شامل بدهی‌های جاری، بدهی‌های بلندمدت و حقوق صاحبان سهام. * سرمایه (Capital) چیست؟

سرمایه شرکت پولی است که شرکت برای انجام فعالیت‌های اقتصادی خود از آن استفاده می‌کند. این سرمایه از دو راه به دست می‌آید: انتشار سهام و دریافت وام. حداکثر میزان سرمایه‌ای که شرکت مجاز به تامین آن است سرمایه مجاز نامیده می‌شود که مبلغ آن در اساسنامه شرکت قید شده است.

* اوراق بهادار چیست؟

اوراق بهادار ابزاری است که نشان‌دهنده مالکیت شخص بر یک دارایی معین است. این ابزار به صورت عمومی منتشر می‌شود و ممکن است در قالب سهام یا اوراق قرضه باشد. هر سهم کوچک‌ترین واحد مالکیت است. چنانچه شرکتی ۲میلیون سهم منتشر کرده باشد و شخصی ۲هزار سهم از این تعداد را خریداری کرده باشد، او مالک یک‌هزارم درصد از دارایی شرکت است. از طرفی، هر برگه اوراق قرضه نشان‌دهنده کوچک‌ترین واحد استقراض یا وام‌گیری شرکت است. دارنده اوراق قرضه بهره تضمین‌شده‌ای را در ازای مدتی که اوراق را در اختیار داشته، دریافت می‌کند و در تاریخ سررسید نیز اصل مبلغ به او پرداخت می‌شود. در صورتی که سهامدار مالک بخشی هر چند کوچک از شرکت است و بر روی آینده شرکت سرمایه‌گذاری کرده است و در سود و زیان آن سهیم است.

* سهام عادی چیست؟

دارنده سهام عادی، در واقع، صاحب کسری از مالکیت شرکت است و تمام ریسک موجود در فعالیت اقتصادی شرکت را به میزان سهامی که در اختیار دارد، متقبل شده است. همچنین به سرمایه‌ای که از راه فروش سهام عادی شرکت تامین می‌شود، سرمایه سهمی گفته می‌شود. هیچ شرکتی نمی‌تواند بیش از میزانی که در متن اساسنامه به نام سرمایه مجاز از آن یاد شده است، از راه فروش سهام اضافی سرمایه مورد نیاز خود را تامین کند، مگر پس از طی تشریفات خاص قانونی.

* سهام ممتاز (Preferred Shares) چیست؟

نوعی سهام است که برخی ویژگی‌های اوراق قرضه و سهام عادی را دارد. در صورت انحلال شرکت، صاحبان سهام ممتاز در مقایسه با دارندگان سهام عادی در توزیع دارایی‌های شرکت حق‌تقدم دارند و ممکن است دارای حق‌رای هم باشند. پیش از این که سود سهام عادی پرداخت شود باید سود سهام ممتاز (سال جاری و سال‌های گذشته) پرداخت شود. برخی سهام ممتاز نیز قابل تبدیل به سهام عادی هستند و دارندگان آن حق دارند در درصدی از سود اضافی شرکت نیز سهیم شوند.

منبع: مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه ایران