همایون دارابی

گروه بورس - بازار دادوستد سهام روز گذشته معاملات کم حجمی را پشت سر گذاشت که مهم‌ترین تحول آن تعویض بلوک ۱۳میلیون سهمی ایران‌خودرو با بلوک ۱۰میلیون سهمی سایپا بود. در بازار دیروز نبود انگیزه کافی و حاکمیت جو انتظار توام با احتیاط در میان معامله‌گران سبب افت چشمگیر حجم معاملات شد، به گونه‌ای که حجم اصلی بازار دیروز بالغ بر ۶میلیارد تومان از مجمع ۹/۹میلیارد تومان حجم دادوستد سهام به جابه‌جایی بلوک‌های ایران‌خودرو و سایپا اختصاص داشت.

در‌حال‌حاضر عموم معامله‌گران در انتظار دریافت خبرهای جدیدی از تحولات کلان سیاسی و اقتصادی هستند. سخنان صبح دیروز دکتر شیبانی رییس کل بانک مرکزی نیز که در حاشیه همایش بانکداری صورت گرفت، بار دیگر بر ابهامات مربوط به مساله تعیین سود تسهیلات بانکی افزود. شیبانی صبح دیروز بار دیگر بر عدم دریافت رسمی نظر رییس جمهوری در مورد نرخ ۱۴درصدی سود تسهیلات بانکی تاکید

کرده بود. هر چند که دکتر الهام سخنگوی دولت ساعتی بعد ازظهر در مورد کاهش سود تسهیلات همه بانک‌ها به ۱۲درصد

خبر داد.

در‌حال‌حاضر به نظر می‌رسد معامله‌گران همچنان تا دریافت خبری قطعی در مورد مسائل کلان بازار شاهد تداوم شرایط فعلی بازار باشند. از سوی دیگر معامله‌گران در حال حاضر توجه ویژه‌ای را به ۲ شرکت فولاد خوزستان و آلومینیوم ایران که در انتهای هفته جاری اطلاعات خود را در اختیار کارشناسان معامله‌گران بازار قرار خواهند داد، معطوف کرده‌اند.

در بازار دیروز در گروه بانکداری انتشار خبرهای اولیه‌ای مبنی بر تقسیم احتمالا ۲۰۰ریال سود نقدی در مجمع بانک پارسیان باعث ضعف این نماد شد.

در گروه فلزی- معدنی تثبیت نرخ فلزات مهم از جمله مس و روی باعث بهبود شرایط دادوستد نمادهای وابسته از جمله ملی مس، فرآوری مواد معدنی و باما شد. در این گروه افزایش بهای فلز سرب همچنین تاثیر مناسبی را بر ملی سرب و روی گذاشت.

در گروه دارویی نماد داروسازی اسوه بازگشت مناسبی را به تابلو شاهد بود. این نماد با احتمال افزایش سرمایه از کل اندوخته

مواجه است.

در مجموع بازار دیروز بازار کم حجمی بود که در آن شاخص به مدد عرضه سهام ملی مس به میزان صف خرید ۳/۳میلیون سهمی ۶۵/۲ واحد رشد کرد. از ۱۱۵ نماد مورد معامله نیز ۴۲ نماد با رشد قیمت و ۶۲ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.