گروه بورس- هدیه لطفی: موج صعودی حاکم بر بازار فرابورس که از ابتدای هفته جاری آغاز شده بود، نه تنها روز گذشته تداوم یافت، بلکه با شدت بیشتری دنبال شد که موجب به ثبت رسیدن هفته‌ای پربار در کارنامه این بازار شد. به گزارش خبرنگار ما، آخرین روز کاری هفته با رشد ۲/۲۱ واحدی شاخص آیفکس و افزایش حجم و ارزش کل معاملات همراه بود، به طوری که در پایان معاملات شاخص این بازار به محدوده ۷۸۳ واحد صعود کرد و در مجموع در این بازار دادوستد بیش از ۱۰۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۶۲۷ میلیارد و ۳۸۸ میلیون ریال به ثبت رسید که بیشترین درصد از این رقم به معاملات اوراق اجاره چادرملو تعلق داشت؛ به دنبال پذیره‌نویسی اوراق اجاره چادرملو، روز گذشته نیز ۸۸۰ هزار سهم مزبور به ارزش ۸۸۰میلیارد ریال مورد پذیره‌نویسی قرار گرفت که به این ترتیب حدود نیمی از ارزش معاملات فرابورس رقم خورد. پتروشیمی جم و پالایش نفت تهران نیز هر کدام به ترتیب با مبادلات ۵/۱۸۲ میلیارد ریالی و ۷/۱۰۲ میلیارد ریالی، معاملات ارزشمندی را به ثبت رساندند. در این میان دو نماد بانک دی و ذوب‌آهن اصفهان نیز به عنوان پرمعامله‌ترین سهم شناخته شدند که هر کدام به ترتیب با جابه‌جایی ۳/۲۵ و ۲۰ میلیون سهم به کار خود پایان دادند.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق اجاره امید با جابه‌جایی ۲۱ هزار و ۵۶۰ برگه سهام به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد. بازار فرابورس در مجموع روز گذشته را مثبت سپری کرد و از ۱۰۹ نماد معامله شده تنها ۲۱ نماد با نوسان منفی مواجه شده و ۴۹ نماد نیز نوسان مثبت را به ثبت رساندند.

در این میان امتیازات مسکن تمامی دوره‌ها نیز مطابق روال روز قبل نوسان ۵ درصدی را تجربه کرده و به میانگین قیمت ۴۰ هزار تومان رسیدند.

جزئیات سامانه جدید فرابورس

افزون بر این به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در جلسه دوره آموزشی «سامانه جدید بازار پایه توافقی فرابورس» که با حضور مدیران شرکت‌های فرابورس و مدیریت فناوری و معامله‌گران کارگزاری‌های عضو فرابورس در سالن همایش‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برگزارشد، بهنام محسنی، رییس اداره عملیات بازار شرکت فرابورس اظهار کرد: معاملات سهام و حق‌تقدم سهام شرکت‌های درج شده در بازار پایه توافقی از سال ۹۰ در فرابورس ایران آغاز شد.

وی برقراری ارتباط بین خریداران و فروشندگان در این بازار، تهیه و تکمیل فرم‌های معاملات توافقی توسط کارگزاران عضو فرابورس را از موانع پیش‌روی معاملات این بازار دانست و افزود: اخذ تایید ثبت معاملات از مراجع مربوطه اعم از سازمان بورس و اوراق بهادار و کمیته عرضه فرابورس ایران و عدم امکان قیمت‌گذاری سهام و حق‌تقدم سهام شرکت‌های درج شده در بازار پایه توافقی از دیگر موانع پیش روی معاملات این بازار بوده است.

محسنی درباره زمان آغاز به کار این سامانه نوین بازار سرمایه توضیح داد: با توجه به راه‌اندازی سامانه جدید معاملات بازار پایه توافقی فرابورس، مقرر شده با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت مدیریت فناوری بورس، ثبت معاملات سهام و حق‌تقدم سهام شرکت‌های درج شده در بازار پایه توافقی از یکشنبه ۲۱ مهرماه جاری و طبق اعلام ناظر بازار در سامانه آغاز شود.

به گفته محسنی، ورود سفارش‌های خرید و فروش در این بازار و از طریق سامانه جدید مذکور به صورت «معتبر تا لغو» در هر زمان از ۲۴ ساعت شبانه روز امکان‌پذیر بوده و ثبت معاملات در هر جلسه معاملاتی بازار پس از ثبت درخواست طرفین معامله و تایید ناظر بازار انجام می‌شود. وی خاطر‌نشان کرد: سفارش‌های خرید و فروش در هر نماد معاملاتی می‌تواند با قیمت‌های «مقطوع» یا قیمت‌های «قابل مذاکره» در سامانه جدید معاملات بازار پایه توافقی وارد شود.

رییس اداره عملیات بازار در پایان تصریح کرد: اسامی شرکت‌‌های درج شده در بازار پایه توافقی فرابورس در قالب ۹۵ نماد معاملاتی، برای بهره‌برداری طی اطلاعیه‌ای در این خصوص در سایت رسمی فرابورس ایران قرار گرفته است.