آسا چوهدری - مهرزاد منتظری * در سال‌های اخیر شرکت‌های صنعت پتروشیمی مورد توجه خاص فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه بوده اند و توانسته‌اند بازدهی قابل توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند. ارزش کل معاملات، تناژ فروش و بهای هر کیلوگرم محصول بفروش رسیده چه در بازار آزاد و چه در بورس کالا برای معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران دارای اهمیت فراوان است و چشم اندازی از وضعیت شرکت‌ها در گزارش‌های آتی را ترسیم می‌کند. از این رو سعی داریم تا با بررسی وضعیت فروش شرکت‌های تولید‌کننده مواد پلیمری در صنعت پتروشیمی بخشی از شرایط عملیاتی این شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاران تبیین کنیم تا با شناخت جامع‌تر در‌خصوص خرید، فروش یا نگهداری سهام شرکت‌های مرتبط تصمیم‌گیری کنند. با توجه به اهمیت حجم فروش در بورس کالا به دلیل نشان دادن رونق و رکود یک صنعت، حجم و ارزش معاملات فروش ۴ شرکت تولید مواد پلیمری را از بورس کالا استخراج کردیم تا وضعیت صنعت را در قالب کلی نشان دهیم.

چهار شرکت تحلیل‌شده تصویری کلی از عرضه و تقاضای کالاهای واسط در ساخت قطعات خودروها، پانل دربها، تزئینات داخلی، پروانه‌ها، کفپوش اتومبیل، جعبه باتری و .... را در صنعت پلیمری نشان می‌دهد. به همین دلیل بازار ‌پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن برای صنعتگران، تاجران و‌ سهامداران‌ بسیار جذاب است.

در عین حال در این بررسی، تغییر ارزش کل معاملات، تغییر در تناژ فروش و تغییر در بهای هر واحد محصول را در دو فصل بهار و تابستان امسال نشان داده ایم و در نهایت به تفسیر آنها خواهیم پرداخت.

شرکت‌های مورد بررسی در این گزارش عبارتند از: پتروشیمی امیرکبیر، جم، شازند و مارون.

ارزش کل معاملات و حجم تناژ فروش پتروشیمی امیرکبیر در ۳ ماهه دوم سال نسبت به ۳ ماهه اول به ترتیب ۴۲ و ۲درصد افزایش داشت.

ارزش کل معاملات و حجم تناژ فروش پتروشیمی جم در ۳ ماهه دوم سال نسبت به ۳ ماهه اول به ترتیب ۲۲ و ۲۳درصد کاهش داشته است.

ارزش کل معاملات و حجم تناژ فروش پتروشیمی شازند در ۳ ماهه دوم سال نسبت به ۳ ماهه اول به ترتیب ۲۳ و ۱۷درصد کاهش داشته است.

تنها ارزش کل معاملات و حجم تناژ فروش پتروشیمی مارون در ۳ ماهه دوم سال نسبت به ۳ ماهه اول به ترتیب ۱۴۳ و ۱۵۹درصد افزایش داشته است.

میانگین بهای هر کیلوگرم از سبد محصولات هر ۴ شرکت به تفکیک در جدول همراه نمایش داده شده است.

پتروشیمی امیرکبیر با رشد قیمتی ۲ درصدی، جم با افزایش قیمت ۸/۱ درصدی، مارون با افت قیمت ۳/۶ درصدی و شازند با افت قیمتی ۵/۶درصدی، قیمت فروش محصولات را به طور میانگین به ثبت رسانیدند.

آمار صادرات پلی‌اتیلن

آمار صادرات پلی‌اتیلن (پلی‌اتیلن خطی و پلی‌اتیلن گرید فیلم) نشان دهنده کاهش حجم و وزن صادراتی از تیر و مرداد‌ماه ۹۱ تا‌کنون است. روند قیمت‌ها نیز از شهریور ۹۱ افزایش داشته اما هنوز به قیمت‌های تیر و مرداد سال قبل نرسیده است. در عین حال، حجم و قیمت‌ها در سال ۹۲ نسبت به ۹۱ کمتر بوده است. ممنوعیت صادرات محصولات پلیمری از سوی دولت قبل عامل افت فروش صادراتی بوده است. به تازگی لیست کالاهای جدیدی از سوی سازمان توسعه و تجارت برای لغو ممنوعیت صادرات ارائه شده که از محصولات پلیمری و شیمیایی نیز در آن یاد شده است، اما هنوز ممنوعیت‌ها وجود دارد و به طور کامل برداشته نشده و برای هر یک از شرکت‌های پتروشیمی در صادرات تناژ فروش و حد مشخصی تعیین شده است. در پایان این طور می‌توان جمع‌بندی کرد که با توجه به وضعیت تناژ و قیمت فروش داخلی و خارجی شرکت‌های بورسی، از ردیف فروش در گزارش‌های ۶ ماهه پتروشیمی جم و شازند نمی‌توان انتظار بالایی داشت، در حالی که از این منظر پتروشیمی امیرکبیر و مارون از وضعیت بهتری برخوردار هستند. در خصوص پتروشیمی مارون باید توجه کرد دلیل رشد فروش قابل توجه، انتقال فروش محصولات از بازار آزاد به بورس کالا بوده است.

* www.hamfekran.com

بررسی میزان تولید و فروش شرکت‌های پلیمری بورسی

بررسی میزان تولید و فروش شرکت‌های پلیمری بورسی

بررسی میزان تولید و فروش شرکت‌های پلیمری بورسی