گروه بورس - مسعود‌رضا طاهری: بالاخره پس از ماه‌ها هیاهو و بلاتکلیفی، مجلس شورای اسلامی با تصویب سریع یک پیشنهاد نرخ هر متر‌مکعب گاز را 15 سنت اعلام کرد. روند تصویب این نرخ که حاشیه‌های زیادی را نیز در مجلس داشته واکنش منفی بازار سهام را هم به همراه داشت. دیروز در بازار فرابورس شاخص با بیش از 33 واحد کاهش تا 771 واحد افت کرد و ضمن معامله 176 میلیون برگه اوراق بهادار ارزش معاملات را به مرز 738 میلیارد ریال رساند.
دیروز در بازار فرابورس، بیشتر نمادها با افت قیمت مواجه بودند. همان‌طور که از ابتدای معاملات روز گذشته نیز انتظار می‌رفت نمادهای پتروشیمی با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل این بازار روند افت بازار را تسریع کردند. دیروز نماد پتروشیمی مارون در صدر این دسته، ۴/۶ واحد از شاخص کل را کم کرد. پتروشیمی جم در رده بعدی ۳۵/۵ واحد از شاخص کل کاست. نمادهای زاگرس، میدکو، شتران، ذوب، شاوان، شراز، خراسان، شپاس و در نهایت سایر نمادهای بانکی و سیمانی و نمادهایی که همسویی منافع با سهام پتروشیمی داشتند نیز با تاثیر منفی در این روند مشارکت داشتند.
تعیین نرخ ۱۵ سنتی هر متر‌مکعب گاز مصرفی صنایع پتروشیمی با اینکه تکلیف برخی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را مشخص کرد اما به نظر می‌رسد که همچنان با توجه به واکنش‌های آتی پتروشیمی‌ها درافزایش احتمالی نرخ تولیدات خود و افزایش فشار بر صنایع پایین‌دستی و حتی گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر واردات گاز مصرفی از کشورهای همسایه از جمله قطر که ظاهرا بهای هر متر‌مکعب آن ۹/۴ سنت است، چالش موجود پایان نیافته
باشد.
شنیده شده که دولت نیز با این نرخ مخالف است و از همه مهمتر اینکه بازار سهام واکنش منفی خود را به این شرایط ادامه خواهد داد. در راهروهای مجلس نیز همچنان سخنان مخالف به گوش می‌رسد.یک نماینده مجلس شورای اسلامی تصویب نرخ ۱۵ سنتی برای خوراک پتروشیمی‌ها را مغایر قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد. یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: پیشنهاد نحوه تعیین قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها که روز گذشته مطرح شد مشکلاتی برای بازار سرمایه به وجود آورد.به هر روی بازار در روزهای آتی همچنان از تحلیل‌های متفاوت در میزان تطابق شرکت‌های پتروشیمی و سایر صنایع مصرف‌کننده گاز و دارندگان منافع همسو تاثیر خواهد پذیرفت.
روز گذشته در بازار فرابورس غیر از پتروشیمی‌ها سایر نمادها مورد توجه قرار گرفت. دیروز برای ۵میلیون و ۳۸۵ هزار برگه سهم از نماد سمگا (گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) با نرخ ۴۷۸۵ ریال صف خرید تشکیل شده بود. نماد افرا (افرانت) نیز در این رده در جایگاه دوم صف خرید بیش از ۷/۲ میلیارد ریالی قرار داشت.
در همین حال نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و نماد جم (پتروشیمی جم) به ترتیب ۶۵ و ۴۴ میلیارد ریال صف فروش داشتند. دیروز نماد صایتل و مفاخر به ترتیب در رده اول و دوم بیشترین ارزش معامله در بازار قرار گرفتند که به ترتیب ۷۶ و ۷۵ میلیارد ریال داد و ستد برای آنها ثبت شد. در عین حال نماد مفاخر حایز رتبه اول بیشترین حجم معامله نیز بود.
در میان پیام‌های ناظربازار، دیروز اعلام شد که با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام شرکت سبحان دارو در نماد معاملاتی سبحانح یک در روز شنبه مورخ ۱۹/۱۱/۱۳۹۲، این نماد در پایان معاملات روز شنبه ۱۹ بهمن بسته می‌شود.
دیروز نماد معاملاتی شرکت سیمان لار سبزوار (سبزوا یک)، پس از ارائه اطلاعات پیش بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰درصد، باز شد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری کوه نور (ثنور یک)، به منظور برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در روز یکشنبه، بسته شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت لیزینگ آریادانا (ولانا یک)، به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز یکشنبه، بسته شد.
طبق قرار روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی ۳۵ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت مدیریت طراحی و احداث صنایع تکاپو (سهامی خاص) در نماد معاملاتی تکاپو۴ متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران را به‌طور یکجا و شرایطی در بازار سوم فرابورس عرضه کرد.
امتیاز تسهیلات مسکن همچنان
کاهش دارد
دربازار دیروز همچنین هر ورقه امتیاز تسهیلات مسکن با افت ۵درصدی بین ۴۹۰ تا ۵۶۰هزار ریال معامله شد. همچنین در بازار ابزار‌های نوین مالی، معامله ۷۶ هزارو ۳۸۰ ورقه اجاره رایتل بیشترین حجم معاملات را کسب کرد و پس از آن داد‌و‌ستد ۵۰هزارو ۴۸۰ ورقه اوراق اجاره چادرملو و ۲۵هزارو ۵۶۵ برگه اوراق اجاره انصار به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
در بازار ETF، بیشترین حجم معاملات به۳۰۱هزار و ۷۴۳ واحد صندوق قابل معامله سرمایه‌گذاری کاریس به قیمت هر واحد ۱۱هزار و ۵۸۰ ریال متعلق بود.