گروه صنعت فلزات اساسی با ایفای نقشی محوری در توسعه اقتصادی کشور، یک صنعت استراتژیک محسوب می‌شود، به گونه‌ای که این گروه صنعت بعد از پتروشیمی مهم‌ترین گروه صنعت صادراتی کشور است. گزارش پیش رو با استفاده از اطلاعات و داده‌های موجود به بررسی برخی از مهم‌ترین معیارهای این گروه صنعت با اهمیت پرداخته است.
در حال حاضر 21 نماد در گروه صنعت فلزات اساسی در بورس اوراق بهادار تهران و 6 نماد در بازار فرابورس ایران حضور دارند. جدول زیر شرکت‌هایی را که عضو شاخص 50شرکت فعال‌تر و 30 شرکت بزرگ‌تر بورس اوراق بهادار هستند به صورت تفکیکی نشان می‌دهد:

نسبت P/E در گروه صنعت فلزات اساسی
P/E نشان می‌دهد به ازای هر ریال سود، سرمایه‌گذاران مایلند چند ریال پرداخت کنند. P/E بالاتر بیانگر آن است که سرمایه‌گذاران انتظار دارند سود در آینده با نرخ بیشتری نسبت به گذشته، رشد کند و به این علت مایلند مبلغ بیشتری را به ازای هر ریال سود پرداخت کنند.
میانگین نسبت قیمت به سود هر سهم پیش‌بینی شده در گروه صنعت فلزات اساسی در بورس اوراق بهادار ۶۲/۴ است که گروه صنعتی سدید با ۶/۳ دارای کمترین میزان این نسبت و فولاد کاویان با ۱/۶۶ دارای بیشترین میزان این نسبت در این گروه صنعت در بورس اوراق بهادار هستند. همچنین میانگین P/E این گروه صنعت در فرابورس ایران ۵۶/۴ است که صنایع فولاد آلیاژی یزد با نسبت ۳/۴ کمترین میزان این نسبت و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با ۱/۳۷ بیشترین میزان این نسبت را در این گروه صنعت در فرابورس دارا
هستند.
آخرین ارزش بازار گروه صنعت فلزات اساسی
مجموع آخرین ارزش بازار گروه صنعت فلزات اساسی در بورس اوراق بهادار ۴۳۵,۵۵۱,۹۸۵ میلیون ریال است که ۹۵/۱۰ درصد از کل ارزش بازار بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص داده است (۱۳ شرکت در این گروه صنعت دارای ارزش بازار بیش از هزار میلیارد ریال هستند). فولاد، فملی، فخوز و فخاس به ترتیب دارای بیشترین ارزش بازار و فمراد، فنوال و فنورد دارای کمترین ارزش بازار در این گروه صنعت
هستند.
ارزش بازار گروه صنعت مورد بررسی در بازار فرابورس ایران ۱۱۳,۳۱۳,۷۸۱ میلیون ریال است که ۹۹/۱۷ درصد از کل ارزش بازار فرابورس را دربر‌می‌گیرد. میدکو و ذوب به ترتیب دارای بیشترین ارزش بازار و فولای و زنگان به ترتیب دارای کمترین ارزش بازار این گروه صنعت در فرابورس
هستند.
آخرین ارزش بازار شناور آزاد و درصد سهام شناور آزاد گروه صنعت فلزات اساسی
ارزش بازار شناور آزاد نشان دهنده آن میزان از ارزش بازار شرکت است که می‌تواند در فرآیند معاملات روزانه مورد معامله قرار گیرد. گروه صنعت فلزات اساسی در بورس اوراق بهادار با داشتن ۹۰,۴۹۴,۵۵۶ میلیون ریال ارزش بازار شناور آزاد، توانسته است ۳۱/۱۴ درصد از کل ارزش بازار شناور آزاد بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص دهد. از ۲۱ نماد فعال در این گروه صنعت ۱۴ نماد دارای ارزش بازار شناور آزاد بیشتر از ۲۰۰ میلیارد ریال هستند، فولاد، فملی، فخوز و فاسمین در این گروه صنعت به ترتیب دارای بیشترین ارزش بازار شناور آزاد هستند.
درصد سهام شناور آزاد، آن درصد از کل سهام شرکت است که می‌تواند در فرآیند معاملات روزانه بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار بگیرد.
در گروه صنعت مورد بررسی، ۱۱ نماد دارای درصد شناور آزاد بالای ۲۰درصد در بورس اوراق بهادار هستند، وتوکا، فروس، فاسمین و فلوله به ترتیب بیشترین درصد سهام شناور آزاد را در این گروه صنعت از آن خود
کرده‌اند.
بازده سال جاری گروه صنعت فلزات اساسی
شاخص گروه صنعت فلزات اساسی در بورس اوراق بهادار، با ۴۶/۴۲ درصد بازدهی از ابتدای سال جاری تا کنون همراه بوده است که هلدینگ سرمایه‌گذاری توکا فولاد، مس شهید باهنر، آلومراد و سپنتا در این گروه صنعت به ترتیب دارای بیشترین درصد بازدهی در بورس اوراق بهادار در سال جاری
بوده‌اند.
به‌جز نماد فولاژ و فایرا، تمامی نمادهای فعال در این گروه صنعت در سال جاری بازدهی مثبت داشته‌اند، به طوری که در سال جاری ۷ نماد در این گروه صنعت در بورس اوراق بهادار دارای بازدهی بیش از ۱۰۰درصد بوده‌اند.
نرخ رشد برخی از اقلام ترازنامه و صورت سود و زیان شرکت‌های گروه صنعت فلزات اساسی
در جداول بالا میانگین ساده نرخ رشد برخی اقلام ترازنامه و صورت سود و زیان سال مالی گذشته شرکت‌های موجود در این گروه صنعت در بورس اوراق بهادار و فرابورس نشان داده شده است.
نسبت‌های سودآوری: ROA و ROE در گروه صنعت فلزات اساسی
بازده دارایی‌ها (ROA) یکی از معیارهای سودآوری است و نشان دهنده مقدار سودآوری دارایی‌ها است، فولاد خوزستان (فخوز) با ۵۰درصد بازدهی دارایی‌ها در بازار بورس اوراق بهادار و زرین معدن آسیا (فزرین) با ۴۳درصد بازدهی دارایی‌ها در بازار فرابورس صدر نشین این معیار در گروه صنعت فلزات اساسی هستند.
بازده حقوق صاحبان سهام (ROE)، نشان‌دهنده مقدار سودآوری حقوق صاحبان سهام است و وضعیت بازدهی سهامداران را مشخص می‌کند. آلومینیوم ایران (فایرا) با ۲۱۲درصد ROE در بورس اوراق بهادار و زرین معدن آسیا (فزرین) با ۸۶درصدROE در بازار فرابورس صدر نشین این معیار در گروه صنعت فلزات اساسی هستند.
در نمودار زیر ROA و ROE کلیه شرکت‌های فعال در گروه صنعت فلزات اساسی نشان داده شده است.
آخرین حاشیه سود در گروه صنعت فلزات اساسی
حاشیه سود خالص، معرف بازدهی و کارآیی تولید و ساختار قیمت تمام شده و هزینه‌های شرکت است. به بیان دیگر آخرین حاشیه سود (ناخالص یا خالص)، بیانگر آن است که چند درصد از فروش شرکت تبدیل به سود (ناخالص یا خالص) شده است. در گروه صنعت فلزات اساسی در بورس اوراق بهادار فپنتا با ۹۲درصد حاشیه سود خالص صدر‌نشین این معیار است. همچنین در بازار فرابورس میدکو با ۴۷۷درصد حاشیه سود خالص صدر نشین این معیار است. هر‌چه این معیار بزرگ‌تر باشد، نشان‌دهنده آن است که شرکت در مخارج خود حساب شده‌تر عمل کرده است. نمودار همراه آخرین حاشیه سود خالص و ناخالص کلیه نماد‌های فعال در گروه صنعت فلزات اساسی در بورس اوراق بهادار و فرابورس را نشان
می‌دهد.
بررسی نسبت‌های اهرمی
در گروه صنعت فلزات اساسی
نسبت کل بدهی‌ها به حقوق صاحبان سهام بیانگر آن است که شرکت‌ها برای تامین مالی دارایی‌ها چند درصد از حقوق صاحبان سهام و چند درصد از بدهی‌ها استفاده می‌‌کنند. نسبت کل بدهی‌ها به کل دارایی‌ها، بیانگر آن است که چند درصد دارایی‌ها از محل بدهی تامین شده است. همچنین درصد نسبت پوشش بهره بیانگر آن است که سود عملیاتی چند درصد از هزینه مالی شرکت را پوشش می‌دهد.
در جدول همراه نسبت‌های اهرمی در مورد نمادهای فعال در گروه صنعت فلزات اساسی در بورس اوراق بهادار و فرابورس مورد بررسی قرار گرفته و شرکت‌هایی که دارای بیشترین و کمترین مقدار این نسبت‌ها هستند، در جدول پایین مشخص شده‌اند
سرمایه در گردش و نسبت جاری
در گروه صنعت فلزات اساسی
مابه التفاوت دارایی‌های جاری و بدهی‌های جاری را سرمایه در گردش می‌نامند. به بیان دیگر سرمایه در گردش آن مقدار از دارایی جاری است که از محل منابع مالی بلندمدت‌تر تامین شده است. در گروه صنعت فلزات اساسی در بورس اوراق بهادار فملی و فخوز به ترتیب دارای بیشترین سرمایه در گردش و وسدید و وتوکا به ترتیب دارای کمترین سرمایه در گردش هستند. همچنین در این گروه صنعت در بازار فرابورس ایران فزرین بیشترین و ذوب کمترین میزان سرمایه در گردش را در اختیار دارند.
نسبت جاری نشان‌دهنده قابلیت نقدشوندگی دارایی‌های شرکت و توانایی شرکت در عمل به تعهدات خویش است. فسرب در بورس اوراق بهادار و فزرین در فرابورس دارای بیشترین مقدار این نسبت در گروه صنعت فلزات اساسی هستند. بزرگ‌تر بودن این نسبت به منزله آن است که قدرت بازپرداخت بدهی‌های جاری در آن شرکت بیشتر است، وسدید در بورس و میدکو در فرابورس کمترین مقدار این نسبت را در گروه صنعت فلزات اساسی دارا هستند.
منبع: شرکت رریکو
www.rerico.ir