آیفکس دوباره سبز شد
گروه بورس- شاخص فرابورس که چهار روز متوالی روند نزولی پیش گرفته بود، در جریان معاملات دیروز صعودی شد به طوری که با افزایش 64/2 درصدی معادل 7/18 واحد به عدد 10/725 واحد رسید.
در پایان معاملات روز گذشته ۶/۱۱۸ میلیون ورقه سهم به ارزش ۱۱۸۷ میلیارد ریال در ۴۲ هزار و ۵۳۰ نوبت مبادله شد. نمادهای ارفع، حخزر و بمپنا در صدر تاثیر‌گذارترین نمادها بر شاخص بودند.
نماد‌های شتران، مارون و فولای در صدر بهترین تقاضا و نمادهای سمگا، ثشرق و ثتران در صدر برترین عرضه‌ها قرار گرفتند.
بر این اساس بیشترین حجم معاملات به ترتیب به داد‌و‌ستد ۳۷/۱۴ و ۴۱/۱۰ میلیون سهم بانک دی و سرمایه‌گذاری مسکن تهران اختصاص یافت و بیشترین ارزش معاملات نیز توسط نماد ساما۱۴ و مسکن۱ به ترتیب با ۲۳۲ و ۸/۱۰۰ میلیارد ریال ثبت شد.
سبحان دارو، بیمه سامان، پتروشیمی مارون و افرانت بیشترین افزایش قیمت را داشتند و مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن، قند شیروان، قوچان و بجنورد و شرکت صنایع غذایی مینو شرق نیز با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند.
از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس و در بخش ETF، ۱۷۵ هزار و ۸۲۳ واحد سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله اطلس داد‌و‌ستد شد و در بازار اوراق با درآمد ثابت هم شاهد دست به دست شدن ۲۰۰ هزار برگه اوراق اجاره سامان بودیم. قیمت اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز دیروز با کاهش نیم تا ۳ درصدی همراه بود و از ۶۷۳ تا ۶۹۵ هزار ریال نوسان داشت.
براساس پیام بازار، سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد، تعداد ۸۵ میلیون سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت (سهامی خاص) با قیمت پایه کل ۹۵۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال را بطور یکجا و نقد یا نقد و اقساط (۳۰ درصد نقد، مابقی اقساط ۴ ساله با نرخ ۱۵ درصد)، از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس ایران روز سه شنبه ۲ اردیبهشت به فروش برساند.