گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته در حالی شاخص بورس از عقب‌گرد ۸۵/۱۹۶ واحدی برخوردار شد که اعلام جزئیات دور جدید مذاکرات ایران و تعیین روزهای ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه برای این منظور، موافقت نمایندگان مجلس با تصویب و کلیات اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی از جمله اخبار مهم در عرصه بین‌المللی و اقتصادی بود. بر این اساس روز گذشته شاخص بورس تهران متاثر از معامله بلوکی ۹۵ میلیون سهمی شرکت ملی مس از سوی خریداران حقیقی و حقوقی، بازگشایی نماد مخابرات ایران، پس از برگزاری مجمع عادی سالانه و بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین با توجه به اطلاعیه منتشر شده مبنی بر قطعیت معامله خرید ۵/۸ درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از یکسو و معاملات منفی انجام شده در نمادهای پالایش نفت بندرعباس، بانک ملت و پتروشیمی نفت و گاز تامین منجر به بازگشت تیپکس به عدد ۷۷ هزار و ۷۳۴ واحد شد. بر این اساس روز گذشته از بازدهی شاخص کل ۲۵/۰ درصد کاسته شد و زیان بازار در سال ۹۳ به ۶/۱ درصد رسید. ارزش کل معاملات، دیروز ۱۳ درصد رشد کرد و حجم معاملات بدون تغییر روزانه ۵۰۴ میلیون سهم بود. دیروز همچنین تعداد کل معاملات به ۶۰ هزار و ۸۳۸ معامله رسید. با این حال معاملات بانک صادرات و گسترش نفت و گاز پارسیان تاثیر مثبتی بر شاخص داشتند.

فصل مجامع، انگیزه‌ای برای حفظ سهام

عضو هیات مدیره کارگزاری فارابی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، در تحلیلی از وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: در حالی فصل بهار از نیمه گذشته است که سرمایه‌گذاران بازدهی در این فصل در سال‌های پیش را به‌عنوان خاطره برای یکدیگر تعریف می‌کنند، با این حال سرمایه‌گذاران کماکان منتظرند که شاخص بتواند ۷۹۰۱۵ واحد آخرین روز کاری سال پیش را لمس کند.

محمد دارستانی‌فراهانی به آغاز فعالیت بازار سرمایه در سال جدید با وجود ابهامات فاز دوم طرح تحول اشاره و اضافه کرد: اگرچه اجرای فاز دوم طرح تحول را نمی‌توان به عنوان دلیلی یاد کرد که دارای بار منفی برای بازار باشد اما مانند فاز اول نیز نتوانست موجبات رشد بازار را فراهم کند.

وی ادامه داد: در حالی که مذاکرات هسته‌ای نیز به اذعان طرف‌های درگیر، مطلوب ارزیابی شده است اما هر چه اخبار مثبت به بیرون منتشر می‌شود اثری بر بازار ندارد، بر این اساس به نظر می‌رسد که بازار سرمایه صرفا به اخبار بد واکنش نشان می‌دهد. این کارشناس بازار سرمایه از کنترل تورم و نرخ ارز، کاهش سود بانکی، حمایت از بازار سرمایه و دیگر اخبار که از سوی دولتمردان به عنوان برنامه‌های حمایتی مطرح می‌شود، به عنوان اخباری یاد کرد که اثر چندانی بر بازار نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: پس از افت شدید بازار در سه ماه پایانی سال گذشته به نظر می‌رسد قیمت‌ها تمایلی به کاهش ندارند، اگرچه برای رشد مجدد نیاز به زمان داریم، در واقع نیاز داریم که سهامداران به‌خصوص حقوقی‌ها در بازار صبورتر باشند و نگاه حداقل چند ماهه به بازار داشته باشند.

عضو هیات مدیره کارگزاری فارابی از برگزاری مجامع عادی سالانه و تقسیم سود نقدی به عنوان عواملی نام برد که می‌تواند انگیزه سهامداران را در حفظ سهام بیشتر کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر درخواست افزایش قیمت از طرف صنایع به دلیل همزمانی آغاز فاز دوم هدفمندی از طرف سازمان حمایت به تعویق افتاده است و به نظر می‌رسد از خرداد ماه با درخواست صنایع موافقت شود که می‌تواند افزایش فروش و سودآوری شرکت‌ها را به همراه داشته باشد. به گفته دارستانی، در صورت آغاز فرآیند نهایی توافقات هسته‌ای بخش عمده‌ای از نگرانی بازار کاسته شده و به تبع آن شاهد سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خواهیم بود.

بر این اساس وی با توجه به جمیع موارد ذکر‌شده، آینده بهتری را برای بازار پیش‌بینی می‌کند، اگرچه معتقد است که نباید از آن انتظار زیادی داشت. این کارشناس بازار سرمایه دوره مناسب برای بورس را به شش ماه دوم سال نسبت داد و افزود: با توجه به حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزش بازار پایین شرکت‌های خودروساز، فروش دارایی‌های غیرمولد، تخصیص ارز مبادلاتی، تسهیل گشایش ضمانت‌های ارزی(LC)، تولید محصولات جدید، همکاری مشترک با خودروسازان خارجی و افزایش تیراژ تولید که می‌تواند هزینه‌های این شرکت‌ها را کاهش دهد، سبب خواهد شد تا صنعت خودرو به صنعت پیشرو بازار تبدیل شود. البته از صنعت بانکداری و سیمان نیز نباید غافل بود.

این کارگزار معتقد است: خودرویی‌ها به دلیل افت قیمت در سال‌های گذشته، پتانسیل بیشتری برای رشد دارند. یکی دیگر از دلایل برتری صنعت خودرو در بازار تصمیمی است که شرکت‌های این صنعت برای فروش دارایی‌های غیرمولد خود دارند تا زیان انباشته خود را جبران کنند. با این تصمیم دیگر این شرکت‌ها نیازی به دریافت تسهیلات ندارند و مشکل کمبود نقدینگی آنها نیز برطرف می‌شود. عضو هیات مدیره کارگزاری فارابی همچنین بحث ارزش بازار صنعت خودرو را مورد توجه قرار داد و گفت: سایر صنایع بازار فاصله ارزش ذاتی و دارایی‌های خود را در سال گذشته با رشد قیمت جبران کرده‌اند، اما خودرویی‌ها هنوز نتوانسته‌اند این فاصله را جبران کنند و ارزش روز آنها پایین است و جای رشد دارند.

وی همچنین به پتروشیمی‌ها اشاره کرد و گفت: شرکت‌های حاضر در این صنعت با دریافت مجوز فروش ارز صادراتی خود در بازار آزاد می‌توانند حاشیه سود خود را بالا ببرند. علاوه‌بر این در قیمت‌گذاری دولت برای این شرکت‌ها بین نرخ خوراک و سوخت تفکیک قائل شدند. به این ترتیب که خوراک ۱۳ سنت است اما نرخ سوخت به ریالی محاسبه می‌شود و به‌طور میانگین پایین‌تر از ۱۳سنت است. این موضوع ریسک نرخ خوراک را از این صنعت حذف کرده است.

عوامل رونق بورس

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، رونق بازار سهام را در سال ۹۳ منوط به اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی، خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، کاهش ریسک داخلی و افزایش مشوق‌های مالیاتی دانست و اظهار کرد: بهبود روابط بین‌الملل در تعاملات با سایر کشورها تاثیر بسزایی در سود‌آوری شرکت‌ها خواهد داشت.

وی افزایش قیمت تمام‌شده محصولات شرکت‌ها را در اثر اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها وعدم امکان افزایش نرخ فروش محصولات کارخانه‌ها را از چالش‌های پیشروی صنعت و سرمایه‌گذاری دانست.

قفل شاخص در کانال 77 هزار واحد

قفل شاخص در کانال 77 هزار واحد