بورس تهران آماده جذب سرمایه‌گذاری خارجی

گروه بورس- محبوبه مغانی: در نخستین اجلاس سرمایه‌گذاری اسلامی در ایران (IFN۲۰۱۴) رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص پتانسیل‌های اقتصاد ایران با اظهار خرسندی نسبت به میزبانی ایران در نخستین دوره این اجلاس، از این فرصت به عنوان عاملی یاد کرد که سبب خواهد شد تا کارشناسان بازارهای بین‌المللی با پتانسیل‌های بازار سرمایه ایران بیشتر آشنا شوند و تبادل اطلاعات، تجربیات و نظرات بین شرکت کنندگان صورت گیرد. علی صالح‌آبادی در این نشست به ماده ۴۳ قانون اساسی اشاره کرد که در آن تاکید شده است سیستم مالی ایران باید مطابق قوانین اسلامی و متمرکز بر شریعت باشد؛ بر این اساس بازار سرمایه ایران نیز با تکیه بر این ماده قانونی، ابزارهای مالی اسلامی خود را مبتنی بر شریعت طراحی کرده است.

وی همچنین به طراحی و اجرای ابزارهای مالی اسلامی بازار سرمایه ایران در طول سال‌های اخیر اشاره کرد و یاد‌آور شد: پس از انتشار موفق اوراق صکوک مشارکت و اوراق اجاره در بازار سرمایه، هم‌اکنون نیز اوراق مرابحه به عنوان عضو جدیدی به این ابزارهای مالی مبتنی بر شریعت پیوسته است.

سخنگوی شورای بورس در اشاره به روند چشمگیر رشد بازار سرمایه در سال‌های اخیر، گفت: در سال گذشته ارزش بازار از

۸۸ هزار میلیارد دلار به ۲۱۳ هزار میلیارد دلار رسید و بازدهی ۱۰۰ درصدی را عاید سرمایه‌گذاران کرد.

وی در ادامه از اوراق آتی و اوراق مشتقه سکه طلا به عنوان یکی دیگر از ابزارهای مالی اسلامی بازار سرمایه نام برد که مبتنی بر شریعت بوده و با استقبال مناسبی رو‌به‌رو است.

صالح‌آبادی به حضور هشت شرکت تامین سرمایه در بازار سرمایه اشاره کرد که نقش بسیار مهمی را در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ایفا می‌کنند. وی همچنین درخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز بیان کرد: بازار سرمایه ایران میزبان ۱۳۰ صندوق سرمایه‌گذاری است که این صندوق‌ها و ETF‌ها به دو نوع درآمد ثابت و درآمد متغیر تقسیم می‌شوند که ابزاری مناسب برای سرمایه‌گذارانی هستند که خواهان ریسک کمتری در معادلات اقتصادی خود هستند. رئیس سازمان بورس با اشاره به روند خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ در سال‌های اخیر گفت: رویکرد خصوصی‌سازی در ایران مبتنی بر اصل ۴۴ است که هم‌اکنون شاهد خصوصی سازی بسیاری از شرکت‌های دولتی و بزرگ و ورود آنها به بازار سرمایه کشور هستیم؛ مساله‌ای که سبب شده تا بازار سرمایه ایران از تنوع بسیار زیادی از صنعت‌های مختلف برخوردار شود. وی در این راستا ورود سرمایه‌گذاران خارجی را به بازار سرمایه ایران را با قوانین سرمایه‌گذاری خارجی بسیار آسان عنوان کرد که و افزود: کد سهامداری برای آنها به راحتی طی هفت روز کاری صادر خواهد شد.

سرمایه‌گذاری هزار میلیاردی خارجی در بورس تهران

علی صالح‌آبادی همچنین در حاشیه برگزاری اولین اجلاس سرمایه‌گذاری اسلامی در ایران در جمع خبرنگاران گفت: اجلاس سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای مختلفی با هدف شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود؛ امروز این اتفاق برای اولین بار در ایران افتاده است.

وی افزود: بر این اساس میهمانان داخلی و خارجی زیادی در این اجلاس شرکت کرده‌اند و تمایل بالایی نیز به آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران دارند. رئیس سازمان بورس اظهار امیدواری کرد: این اجلاس می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی خارجی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران آشنا شوند تا در آینده شاهد رونق بیشتر اقتصاد کشور باشیم.

صالح‌آبادی ادامه داد: با توجه به اینکه در هشتمین نمایشگاه بورس نیز ارکان مختلف بازار سرمایه از جمله کارگزاری‌ها، نهادهای مالی، بانک‌ها و بیمه‌ها در کنار سایر نهادهای بین‌المللی حضور دارند این فرصت می‌تواند شرایطی را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کشور فراهم کند.

وی تصریح کرد:‌ در حال حاضر ۲ نوع سرمایه‌گذار غیرایرانی در بورس کشور در حال فعالیت هستند که گروه اول سرمایه‌گذاران خارجی هستند و گروه دیگر ایرانیان مقیم خارج که سهم بیشتری در سرمایه‌گذاری در بازارهای ایران دارند.

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه سهم سرمایه‌گذاری خارجی در بورس ایران کمتر از هزار میلیارد تومان است گفت: امیدواریم با برگزاری اجلاس امروز ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شود.

صالح‌آبادی در‌خصوص تمهیدات بورس برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز تاکید کرد: در حال حاضر مقررات خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تصویب شده است تا بتوانند در مدیریت شرکت‌ها و نیز خریدو فروش سهام در بورس حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: بر این اساس صدور کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی در بورس به کمتر از هفت روز کاهش می‌یابد؛ همچنین شرایطی به‌وجود آمده تا نقل و انتقال پول با محدودیت کمتری انجام شود.

دعوت از خارجی‌ها در بازار

دکتر حسن قالیباف اصل مدیر عامل بورس تهران، ضمن حضور در پنل «بازارهای اسلامی در ایران، توسعه فعلی و رشد آتی» به سوالات متخصصان مالی اسلامی از کشورهای مختلف پاسخ گفت. به گزارش روابط عمومی بورس اوراق بهادار تهران، مدیرعامل بورس تهران ضمن اشاره به ساختار بازار سرمایه در خصوص وضعیت معاملات در بورس تهران، تنوع صنایع، وضعیت معاملات بر خط، آخرین وضعیت حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران، امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در معاملات خرد و بلوکی شرکت‌های پذیرفته شده‌، از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت کرد از فرصت‌ها و پتانسیل‌های بورس تهران برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

حضور منابع خارجی به شرط شفافیت قوانین

در حاشیه این اجلاس مدیر اجرایی اجلاس‌های سرمایه‌گذاری اسلامی گفت: با توجه به پتانسیل بالای موجود در اقتصاد ایران کشورهای زیادی تمایل به سرمایه‌گذاری در این کشور دارند.

به گزارش «سنا»، اندرو مورگان در حاشیه مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت: مهم‌ترین‌ نکته برای جذب سرمایه‌گذاری در ایران تصویب قوانین و مقررات شفاف و آسان و نیز اطلاع‌رسانی در خصوص قواعد سرمایه‌گذاری در این کشور است.

وی افزود: هر سرمایه‌گذاری به دنبال سودآوری در کسب و کار خود است و کشورهای خلیج‌فارس و آفریقا از پتانسیل و شرایط خوبی به خاطر بِکر بودن برای سرمایه‌گذاری برخوردارند که ایران نیز از جمله این کشورها است.

مدیر برگزاری اجلاس‌های سرمایه‌گذاری اسلامی در کشورهای مختلف تصریح کرد: بازارهای مالی کشورهای اروپایی برای جذب سرمایه اشباع شده‌اند و فرصت‌های کمی در این زمینه وجود دارد اما شرایط در بازارهای مالی کشورهای اسلامی مناسب است که پیش‌بینی می‌کنیم تا ۳- ۲ سال آینده اقتصاد کشورهای اسلامی به خاطر ورود سرمایه‌گذاری خارجی رونق بیشتری پیدا کند.

مورگان ادامه داد: بر این اساس نیز کشورهای مختلف تمایل زیادی دارند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند و انجام این اتفاق به تسهیل قوانین و اطلاع‌رسانی در این زمینه نیاز دارد.