گروه بورس- مهرنوش سلوکی: افت 9/ 5 درصدی شاخص کل بعد از توافق هسته‌ای تا‌کنون، منجر به عملکرد ضعیف بسیاری از صنایع مهم شده است.
در بررسی جدول بازدهی صنایع در روز شنبه از میان ۳۷ صنعت ۵ گروه مثبت و ۲۸ گروه با روند منفی همراه بودند. دراین میان استخراج سایر معادن، ماشین‌آلات و ساخت محصولات فلزی بیشترین رشد قیمتی روزانه و سه نماد محصولات کاغذی، ابزار پزشکی و خودرو بدترین عملکرد را به ثبت رساندند.

روند نزولی در عملکرد صنایع مهم از روز‌های گذشته در حالی ادامه دارد که به‌زعم بسیاری از کارشناسان آینده روشنی برای بازار بعد از خبر قطعی رفع تحریم‌ها از سوی کنگره آمریکا دیده می‌شود که این امر می‌تواند به‌عنوان اهرمی قوی در بهبود بازده صنایع موثر باشد.

از سوی دیگر بهبود عملکرد در بخش‌های مختلف اقتصاد به‌خصوص در رابطه با ابهام‌زدایی صنایع و همچنین گسترش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور نیز از عواملی است که می‌تواند به رونق صنایع در آینده کمک کند.

ادامه دپو در صنعت کاشی و سرامیک
گروه کاشی و سرامیک روز گذشته و در فعالیت روزانه افت ۱۴/ ۰ درصدی شاخص را به ثبت رساند. این صنعت که درحال حاضر نیمی از نماد‌های آن متوقف است، روز گذشته با زیان چهار نماد فعال همراه بود که در این میان «کترام» بیشترین افت قیمتی را به ثبت رساند. صنعت کاشی و سرامیک که از سال‌ها پیش و همزمان با رکود اقتصادی در بخش‌های مختلف به‌خصوص ساخت و ساز‌های مسکونی، در شرایط نا‌مناسبی به فعالیت خود ادامه می‌دهد، این روزها بازار هدف خود را علاوه بر داخل کشور، در بخش‌های صادراتی نیز تا حد زیادی از دست داده است. این روند باعث شده تا این صنعت در بازه یک سال اخیر افت۲۷ درصدی را تجربه کند.

در همین رابطه در روز‌های اخیر نیز دبیر انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در گفت‌وگو با «ایسنا» خبر از کاهش ۳۰ درصدی مصرف این کالا در کشور داد و گفت: به دلیل تولید بیش از سطح تقاضا و اشباع بازار، کاشی و سرامیک همچنان در انبارها مانده و دپو شده‌اند. بهنام عزیززاده با اشاره به اینکه مصرف کاشی و سرامیک در کشور از بیش از ۳۰۰ میلیون متر مربع به کمتر از ۲۰۰ میلیون متر‌مربع رسیده است‌، گفت: به دلیل رکود حاکم، ساخت و سازها کاهش پیدا کرده و در نتیجه کشش بازار کاشی و سرامیک نیز به تبعیت از آن کم شده است. عزیز‌زاده با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۱۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار صادر شده است‌، یادآور شد: به کشورهای همسایه و عراق کاشی و سرامیک صادر می‌کنیم و امیدواریم با رفع تحریم‌ها، محدودیت‌های موجود از جمله انتقال پول برطرف شود و بتوانیم به بازارهای جدید دست پیدا کنیم. وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نمی‌توانیم پول کاشی صادر شده را دریافت کنیم، گفت: در صورت حذف تحریم‌ها شرایط صادرات بهبود پیدا می‌کند و می‌توانیم محصولات بیشتری صادر کنیم.

خودرو، زیر بار کاهش تقاضا
گروه خودرو این روزها جزو بحث‌برانگیز‌ترین صنایع در کشور به شمار می‌رود. کاهش قابل توجه قیمت خودروهای داخلی و خارجی در یک ماه اخیر خبر مازاد تولید خودرو را بیش از گذشته قوت بخشیده، در ادامه نیز گزارش‌های سه ماهه دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا نیز گواه بر این است که تقاضای خرید خودرو در مدت مشابه نسبت به سال قبل بیش از ۶۰ درصد کاهش داشته است. با اینکه چشم‌انداز‌ها و دیدگاه بلند‌مدت حاکی از رونق این صنعت در دوران پساتحریم است، اما به نظر می‌رسد کاهش نقدینگی برای این شرکت‌ها و ناراضی بودن متقاضیان از کیفیت خودرو‌های داخلی این روزها به‌عنوان مانعی برای فروش این شرکت‌ها عمل می‌کند. در این میان بررسی نماد‌های زیر مجموعه این گروه نشان می‌دهد که به‌طور کلی این صنعت در دو هفته گذشته و در اکثر روزها در قعر جدول تغییرات روزانه شاخص صنایع قرار داشته است به‌طوری‌که روز گذشته این گروه با افت ۷/ ۱ درصدی، سومین گروه منفی در میان صنایع بود.

اما روز گذشته پارس خودرو با معامله 18 میلیون و 886 هزار سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. در این بین حقوقی‌ها تنها 1/ 8 درصد فروشنده سهم‌ها بودند و حقیقی‌ها با احتساب 7/ 99 درصد از حجم خرید بیشترین فعالیت را در این نماد داشتند. روز شنبه همچنین بیشترین رشد قیمت روزانه در اختیار نماد «خفنر» با 48/ 3 درصد بود و بیشترین افت قیمتی را «خاذین» با 68/ 3 درصد ریزش به ثبت رساند. به‌طور کلی روز شنبه و در جریان معاملات، از 30 نماد فعال، 24 نماد منفی و تنها 4 نماد روند مثبت داشتند. همچنین نماد « خکمک» که از 19 مرداد ماه متوقف شده بود روز گذشته پس از تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم بازگشایی شد. کمک فنر ایندامین سایپا درگزارش سه ماهه خود، 94 ریال زیان را برای کل سال پیش‌بینی کرد در حالی است که اولین پیش‌بینی این شرکت رقم 14 ریال بوده است.

هموارسازی مسیر قند و شکر در سال جاری
بررسی صنعت قند و شکر در میان دیگر صنایع بورسی نشان می‌دهد که این صنعت در بازدهی خود از ابتدای سال با روندی مثبت همراه بوده است، این در حالی است که این صنعت در بازه یکساله افت ۳۰ درصدی را در کارنامه خود دارد. بسیاری از کارشناسان دلیل بازده این صنعت را در یک سال اخیر افزایش تعرفه‌ها درخصوص تولید چغندرقند که منجر به افزایش هزینه محصول داخلی نسبت به محصول وارداتی می‌شود عنوان می‌کنند، همچنین نرخ‌گذاری جدید دولت درماه‌های گذشته که با اعتراض بسیاری از متولیان این امر همراه بود باعث شد تا بحث‌ها درخصوص این صنعت افزایش یابد. اما به نظر می‌رسد نکات مثبتی که توانست این صنعت را از ابتدای سال جاری در روند رو به رشدی قرار دهد، ممنوعیت واردات کالاهای خارجی به کشور و همچنین کاهش هزینه‌های تولید در داخل کشور بوده است. اما در بررسی روند شاخص روزانه این صنعت در روز گذشته مشاهده شد که این گروه با افت ۲۶/ ۰درصدی همراه بوده است. در این گروه بیشترین حجم معاملات در اختیار «قثابت» با ۳۴۳ هزار و ۴۸۲ سهم بود، همچنین بیشترین رشد قیمتی روزانه در این گروه در اختیار نماد «قشربن» با رشد یک درصدی و همچنین در مقابل نماد «قزوین» کمترین رشد معاملاتی را با ۵۶/ ۲درصد افت به ثبت رساند.

قرمز‌پوشی برای اکثرنماد‌های بیمه
صنعت بیمه روز گذشته مانند بسیاری از صنایع دیگر با افت (۹۵/ ۰) درصدی همراه بود. این صنعت که با ۱۰ نماد فعال در بازار سرمایه فعال است در بازه یکساله با رشد ۵ درصدی همراه بوده است. در بررسی عملکرد روزانه نماد‌های فعال این گروه «دانا»؛ با ۲ میلیون و ۸۵۵هزار سهم بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند. در بررسی معاملات این گروه تنها ۷/ ۱ درصد از فروش توسط بازیگران حقوقی صورت گرفته است. همچنین این نماد جایگاه بیشترین افت قیمتی را (۳۵/ ۴) درصد به خود اختصاص داد و بیمه پاسارگاد با ۳۳/ ۰درصد بیشترین رشد قیمتی را به ثبت رساند. به‌طور کلی روز گذشته از میان ۱۰ نماد فعال این گروه تنها یک نماد مثبت و ۹ نماد دیگر با روند منفی همراه بودند.

صنایع بورسی در سراشیبی

صنایع بورسی در سراشیبی