طرح قیمت تضمینی باعث ایجاد یک بازی برد - برد برای کشاورزان و دولت می‌شود.امیر مسعود‌پرور، کارشناس بازار کالایی به اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: از مشکلات حاکم در طرح خرید تضمینی عدم اعلام قیمت مناسب در زمان مقتضی بر اساس جو بازار بود که این امر منجر به عدم توان تصمیم‌گیری صحیح از سوی کشاورزان در مورد الگوی کشت و نیز انتخاب نوع محصول خواهد شد.

به گزارش ایسکا‌نیوز وی با اشاره به نقش قیمت تضمینی و کاهش بار مالی دولت افزود: این طرح باعث ایجاد یک بازی برد - برد برای کشاورزان و دولت می‌شود که در آن علاوه بر اینکه فرآیند کشف قیمت، فروش محصول و نیز دریافت درآمد برای کشاورزان به راحتی میسر می‌شود باعث کاهش بار مالی دولت و همچنین افزایش ارتقای کیفیت محصولات کشاورزان می‌شود.پرور با بیان اینکه کشف قیمت در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا در فضایی کاملا شفاف رخ می‌دهد، گفت: در ساز‌و‌کار سیاست قیمت تضمینی وجه معاملات ظرف چند روز و مابه‌التفاوت قیمت کشف‌شده در بورس و قیمت تضمینی از سوی دولت به کشاورز پرداخت می‌شود که این امر به دلیل کاهش زمان پرداخت وجه کشاورزان از فروش محصولاتشان باعث رضایت خاطر آنها شده است.

پرور به قوانین موجود در راستای اخذ مجوز عرضه محصول در بورس کالا اشاره کرد و گفت: محصول در ابتدا باید از شرایط کیفی استاندارد و متناسب برخوردار باشد تا در تابلوی معاملاتی بورس کالا قرارگیرد و از آنجا که تضامین مربوط به انجام طرح قیمت تضمینی از انبار‌های پذیرفته شده در بورس اخذ می‌شود بنابراین انبار‌ها موظف به اطمینان کیفیت محصولات ارائه‌شده از سوی کشاورزان هستند. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این خصوص می‌توان گفت که با توجه به مزایای طرح قیمت تضمینی در آینده نزدیک شاهد افزایش کیفیت محصولات کشاورزی در سطح کشور و منطقه خواهیم بود. پرور به کاهش بار مالی دولت به‌عنوان دیگر مزایای موجود در طرح قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: با عرضه محصولات کشاورز در چرخه معاملات بورس کالا در قالب سیاست قیمت تضمینی، دولت به جای پرداخت کل هزینه‌های خرید تضمینی، مابه‌التفاوت قیمت بورس و نرخ تضمینی را به کشاورزان پرداخت می‌کند که این موضوع در شرایط فعلی یک امتیاز ویژه برای دولت به شمار می‌رود. وی در ادامه گفت: با توجه به تجربه موفق بورس کالا در پرداخت وجوه ناشی از معاملات به تولیدکنندگان، این امر نیز در حوزه کشاورزان هم رعایت شده و در کوتاه‌ترین زمان پس از تسویه معاملات از سوی خریدار، مبالغ به حساب آنها واریز می‌شود. وی درخصوص مزایای تامین مالی بنگاه از طریق بورس کالا گفت: به‌طور کلی تامین مالی از طریق بازار سرمایه می‌تواند جایگزین مناسبی برای دریافت تسهیلات بانکی باشد. در بورس کالا می‌توان از طریق قراردادهای سلف (فروش سلف)، اوراق سلف موازی استاندارد و معاملات گواهی سپرده کالایی اقدام به تامین مالی کرد.