رشد حجم و ارزش معاملات هفتگی بورس‌کالا

در هفته منتهی به ۲۹بهمن‌ماه ۲میلیون و ۵۱۴‌هزار تن انواع کالا به ارزش ۷/ ۱۷‌هزار میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته قبل از آن به‌ترتیب رشد ۳۹ و ۴۰ درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد. به گزارش کالاخبر، طی هفته اخیر در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۹/ ۱۱‌هزار میلیارد تومان معامله شد.در این تالار یک‌میلیون و ۵۹‌هزار تن سیمان، ۶۲۶‌هزار تن سنگ‌آهن، ۴۰۰‌هزار و ۴۸۶تن فولاد، ۹۲‌هزار تن آهن‌اسفنجی، ۱۰‌هزار تن چدن، ۷‌هزار و ۱۰۰تن آلومینیوم، ۶‌هزار و ۹۸۰تن مس، یک‌هزار تن کک، ۹۳۵تن شمش روی، ۱۵۰تن کنسانتره مولیبدن، ۲۱تن کنسانتره فلزات گرانبها و یک‌کیلوگرم شمش طلا مورد دادوستد قرار گرفت. در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ۳۰۴‌هزار و ۴۸تن انواع کالا به ارزش ۶/ ۵‌هزار میلیارد تومان به فروش رسید. در این تالار ۱۱۶‌هزار و ۸۴۰تن قیر، ۴۵‌هزار تن وکیوم‌باتوم، ۲۴‌هزار تن لوب‌کات، ۳‌هزار و ۷۵۰تن گوگرد، ۲‌هزار و ۶۰۹تن روغن پایه، ۸۰۰تن سلاپس واکس و ۱۵۰تن آرگون معامله شد. همچنین ۸‌هزار و ۸۲۰تن کالا در بازار فرعی بورس‌کالای ایران به فروش رسید.

روزهای خوب بازار گواهی سپرده

در هفته پایانی بهمن، تعداد ۱۷میلیون و ۹۴۸‌هزار و ۹۷۰گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از ۹/ ۳۱۴میلیارد تومان خرید و فروش شد که سیمان و سکه بیشترین سهم را در ثبت حجم و ارزش کل معاملات هفتگی به خود اختصاص دادند.

در هفته منتهی به ۲۹بهمن، تعداد ۱۲میلیون و ۴۸۹‌هزار گواهی سپرده سیمان به ارزش بیش از ۴/ ۷میلیارد تومان در بازار مالی بورس‌کالا معامله شد و ۷۰‌درصد حجم کل معاملات را این دارایی پایه رقم زد.یک‌میلیون و ۳۶۷‌هزار و ۳۰۰گواهی سپرده سکه طلا نیز به ارزش حدود یک‌هزار و ۶۲ میلیارد تومان در حالی معامله شد که ۵۲‌درصد ارزش کل معاملات را شامل می‌شد. سکه طلا با ثبت این عملکرد در بالاترین جایگاه از نظر ارزش معاملات ایستاد.ثبت معامله ۴میلیون و ۸۴‌هزار و ۸۸۷گواهی سپرده زعفران‌نگین نیز ارزش ۷/ ۱۴۴میلیارد میلیارد تومان را در پی داشت که ۲۳‌درصد حجم معاملات و ۴۶‌درصد ارزش کل بازار این هفته را تشکیل می‌داد. ۷‌هزار و ۵۶۲گواهی سپرده برنج طارم مازندران نیز به ارزش تقریبی ۹/ ۴میلیارد ریال میان معامله‌گران دست به دست شد.