به گزارش «اکوایران» به نقل از رویترز، شی‌‌‌جین‌‌‌پینگ در سخنرانی دوساعته خود در کنگره حزب کمونیست چین بسیار سیاسی‌‌‌تر از سخنرانی خود در سال ۲۰۱۷ صحبت کرد. وی به‌‌‌طور مستقیم جناح‌‌‌های قدرت را هدف قرار داد و خواستار مبارزه با فساد شد. همچنین در این نشست از طرحی جدید برای تنظیم انباشت ثروت سخن گفت. شی در این سخنرانی دوبرابر بیشتر از سخنرانی قبلی در سال ۲۰۱۷، درباره اهمیت امنیت ملی سخن گفت. در عین حال بر مواردی از قبیل لزوم بهبود بهداشت عمومی، تامین انرژی، غذا و زنجیره‌‌‌های تامین فناوری سخن و همچنین لزوم اولویت‌‌‌بندی بازارهای داخلی و مدرن‌‌‌سازی ارتش تاکید کرد. شی در این سخنرانی از سیاست کرونا صفر چین تقدیر و بدون اشاره به تبعات اقتصادی، این سیاست را موفق ارزیابی کرد.

به گفته تحلیلگران گلدمن‌ساکس، عباراتی مانند «اصلاحات» و «بازار» که از دهه ۱۹۹۰ به نمادهای اقتصاد آزاد در چین تبدیل شده بودند، در متن سخنرانی شی به‌شدت کمتر بودند. البته شی دوباره بر اهمیت بخش خصوصی و اجازه‌دادن به بازار برای طی مسیر خود به‌‌‌عنوان نیروی تعیین‌کننده تاکید کرد، اما مانند کنگره قبلی، این امر منوط به نقش دولت شد. به این ترتیب احتمال می‌رود که سرکوب‌‌‌های سختگیرانه‌‌‌تری مانند آنچه ظرف سال‌های اخیر در بخش اینترنت و تدریس خصوصی رقم خورد، در انتظار بازار و بخش خصوصی چین باشد. سیاست‌‌‌های فعلی شی‌‌‌جین‌‌‌پینگ به کاهش رشد اقتصادی این کشور منجر شده است؛ اما همچنان چین ۳۰‌درصد از کل رشد اقتصادی دنیا را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین تحولات این کشور بر روند اقتصاد جهانی اثرگذار است.

در شرایط کنونی احتمال می‌رود نحوه سیاستگذاری دولت چین به نحوی باشد که بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط ناچار به تغییر جهت فعالیت‌ها در مسیر طرحی با عنوان خودکفایی ملی شوند. این موضوع می‌‌‌تواند روند تجارت جهانی تولیدکنندگان این کشور را تغییر دهد و آنها را ملزم به تجارت با کشورهایی کند که دولت به آنها اجازه می‌دهد و به این ترتیب اقتصاد چین به‌مرور از وضعیت اقتصاد آزاد دور شود.