عطش خرید آهن بیشتر شد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با محدود شدن میزان شمش‌های ترخیصی در بنادر و مطرح شدن موضوع کمبود این کالا در بازار و در نهایت تاثیر روانی آن بر فضای معاملاتی بازار، روز گذشته نرخ شمش وارداتی از ساعت‌های اولیه روز تا بعد از ظهر ۲۰ تومان افزایش پیدا کرد. این موضوع بر قیمت میلگرد در بازار داخلی نیز تاثیر گذاشت و آن را ۱۰ تا ۱۵ تومان بالا برد. بر اساس گزارش‌های دریافتی از بازار، دیروز قیمت پیشنهادی شمش در ساعت‌های ابتدایی روز در حدود ۱۱۴۵ تومان بود که ظهر به ۱۱۷۰ تومان هم رسید؛ ضمن اینکه نرخ هفته قبل این کالا در حدود ۱۱۲۰ تومان بود.

با در نظر گرفتن روند رو به رشد نرخ شمش فولاد در بازار و همچنین اعلام نرخ عرضه محصولات ذوب‌آهن اصفهان برای هفته بعد که شایعه افزایش قیمت در مورد آن مطرح شده بود، دیروز تقاضاهای قطعی زیادی وارد بازار آزاد آهن شد.

این درحالی است که معمولا بازار آهن در روزهای پایانی هفته، با کاهش تقاضا و روند نزولی قیمت‌ها مواجه می‌شد و بیشتر تجار معاملات خود را در روز چهارشنبه متوقف می‌کردند. از این رو در روزهای چهارشنبه به طور معمول در صورتی که نرخ عرضه‌های بورس نوسان زیادی داشته باشد، قیمت‌های بازار آزاد تغییر می‌کند، اما عوامل ایجاد شده در بازار باعث شد تا خریداران زیادی که در طول هفته تردید داشتند و وارد بازار نشده بودند، دیروز وارد بازار شده و با اعلام مقصد نهایی تحویل کالا، معاملات خود را قطعی کنند، در نتیجه معاملات دوباره به سمت مبادلات نقدی و لحظه‌ای کشیده و فضای روانی بازار دوباره تشدید شد.

توقف شمش‌های وارداتی در مرحله ترخیص

اگرچه نوسان قیمت ارز همچنان تاثیر زیادی بر بازار دارد، اما گفته می‌شود تاثیر دیگر این نوسان‌ها در روزهای اخیر، روی سرعت انتشار اسناد مربوط به واردات شمش و تاخیر در انجام ترخیص این کالاها بوده است؛ به‌طوری که گفته می‌شود در روزهای اخیر محموله‌هایی از شمش فولاد وارد بنادر شده، اما فرآیند تحویل آن به دلیل نوسان شدید قیمت ارز و مشکلاتی که این موضوع در تحویل اسناد بانکی ایجاد کرده، میزان کالاهای وارداتی در بازار را کاهش داد.

البته برخی از تجار معتقدند با ترخیص کالاها و ورود آنها به بازار، از این جو روانی کاسته می‌شود و آن بخش از روند صعودی قیمت‌ها که به دلیل بروز این مشکل ایجاد شده در هفته آینده از بین می‌رود. اما برخی نیز با اشاره به عرضه‌های ذوب آهن که معمولا بازارسازی تجار و داغ شدن معاملات را به دنبال دارد و همچنین با در نظر گرفتن آغاز فصل گرما که بر میزان تقاضا تاثیر دارد، انتظار کاهش قیمت‌ها را ندارند.

البته موضوع دیگری که اهمیت دارد عدم دخالت در بازار و نگه داشتن قیمت‌ها است که هم در بورس و هم در بازار آزاد دیده می‌شود؛ به طوری که بر خلاف همیشه که روند رو به رشد قیمت‌ها با کنترل دستوری بازار و نظارت بر انبارها مواجه می‌شد در هفته‌های اخیر و به‌خصوص در این هفته دیده نشده، ضمن اینکه در بورس هم محدودیت قیمت‌ها برداشته شده و هنوز خبری از اجرای دوباره برخی قوانین همچون کنترل قیمت و محدودیت تناژ خرید نیست.

البته برخی نیز معتقدند میزان شمش‌های وارداتی که در حال حاضر آماده وارد شدن به بازار است زیاد نیست و نباید تاثیر زیادی بر کاهش این جو روانی داشته باشد، اما از سوی دیگر هنوز تغییر خاصی در میزان تولید واحدهای خصوصی و خرید شمش از سوی این واحدها که مدتی است با ظرفیت محدودی فعالیت می‌کنند، دیده نمی‌شود. در نتیجه برخی از تجار بعید می‌دانند محدود بودن شمش تا اواسط تابستان و تقویت خریدهای عمده و پروژه دولتی تاثیر زیادی بر بازار داشته باشد.از این رو به نظر می‌رسد فرآیند منطقی تر در کشف قیمت‌ها به دور از تاثیرات روانی و هیجانی از روز یکشنبه و با عرضه‌های بورس مشخص شود.