گروه بورس کالا - سحر نمایشی: این روزها چه تولید‌کنندگان داخلی و چه تولید‌کنندگان بزرگ جهانی، خبر از کاهش تولیدات خود می‌دهند و در انتظار برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا و قیمت‌های فلزات پایه در بازار‌های خود هستند. البته پیش‌بینی‌های زیادی درباره آینده این بازارها از سوی مراجع مختلف ارائه می‌شود، به طوری که برخی حکایت از افزایش تقاضا دارد و برخی کاهش تقاضا را پیش بینی می‌کنند.

از طرفی نیز کارشناسان معتقدند به‌دلیل بی‌اعتمادی تولیدکنندگان به وضعیت اقتصادی تمایل جدی به افزایش تولید وجود ندارد، چرا که نوسان قیمت‌ها این بی‌اعتمادی را در بازار به وجود آورده است. البته در بازار تنها اعتماد تجار نیست که حائز اهمیت است، بلکه اعتماد خریداران به نوع کالا از اهمیت بالایی برخوردار است.
از آنجا که مس و آلومینیوم در میان فلزات پایه کاربرد صنعتی بیشتری دارند، در نتیجه نوسان قیمتی بیشتری را هم تجربه می‌کنند. به طور مثال در صنعت سیم و کابل به دلیل گرانی مس نسبت به آلومینیوم، در برخی صنایع در تولید کابل به جای فلز مس از آلومینیوم استفاده کنند؛ چرا که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است. البته این کار از لحاظ قانونی منع شده، زیرا خطراتی را به دنبال دارد؛ اما این در حالی است که برخی از کشورها علم استفاده از این روش را دارا هستند و مشکلی در تولید این کابل‌ها ندارند. همچنین در بازارهای جهانی همانند بازار داخلی، قیمت مس تقریبا به چهار برابر قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرده است و این رشد قیمت باعث شده تولید‌کنندگان به استفاده از فلز ارزان تر در کابل‌ها و سیم‌های الکتریکی روی آورند. با توجه به اظهارات اولگ مکامدشن، معاون رییس اجرایی شرکت روسال، بزرگ‌ترین تولید‌کننده آلومینیوم در جهان، تقاضا برای مس در حال کاهش است. این میزان کاهش تقاضا در حدود 400 هزار تن در سال است که به دلیل جایگزینی با آلومینیوم انجام می‌پذیرد. با استناد به داده‌های بازار این شرکت، مقدار مذکور برابر با 2 درصد مصرف جهانی تخمین زده می‌شود.
وی در مصاحبه ای در مسکو گفت: بیش از نیمی از این کاهش تقاضا برای مس، با آلومینیوم جایگزین می‌شود. با چنین افزایش قیمتی برای مس، جایگزینی بیشتری نیز انتظار می‌رود. البته دیروز از سوی دیگر در بازار داخل نیز قیمت سایر فلزات پایه نسبت به روز ماقبل با روند ثابتی همراه شد، اما این ثبات در حالی اتفاق افتاد که به دلیل آلودگی هوای تهران بازار تقریبا نیمه تعطیل است و معاملات در رکود به سر می‌برد.