گروه بنگاه‌ها- فاز اول فولاد سبا در ذوب آهن اصفهان توسط رییس‌جمهور به بهره‌‌برداری رسید.

محمود احمدی‌نژاد صبح سه‌شنبه در جریان سفر خود به اصفهان را که از شامگاه دوشنبه آغاز شده، فاز اول فولاد سبا در ذوب آهن اصفهان که به دست تکنسین‌های فولاد مبارکه اصفهان در کارخانه‌های ذوب اصفهان ساخته شده به بهره‌برداری رساند. وی همچنین دومین احیای مستقیم شهید شهبازی واحد اکسیژن و نیتروژن شهید شاهمرادی را افتتاح کرد.

ظرفیت تولید دومین کارخانه تولید آهن اسفنجی یک میلیون و پانصد هزار تن در سال است که با بهره‌برداری از این واحد، ظرفیت تولید فولاد به ده میلیون تن افزایش می‌یابد.

میزان سرمایه‌گذاری به منظور احداث این کارخانه دو هزار و ۳۱۴ میلیارد ریال است و این کارخانه از نظر اشتغالزایی برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

پروژه واحد تولید اکسیژن فولاد سبا نیز با اعتباری بالغ بر ۶۴۰ میلیارد ریال احداث شده که برای ۸۰ نفر به طور مستقیم و ۲۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

تولیدات این واحد ۲۰ هزار متر مکعب گاز اکسیژن، ۱۶ متر مکعب گاز نیتروژن و یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب گاز آرگون است.

بیش از ۷۰ درصد منابع معدنی مورد نیاز از داخل کشور تامین می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه بومی سازی هدف عمده این وزارتخانه است، گفت: بیش از ۷۰درصد منابع معدنی مورد نیاز ایران از داخل کشور تامین می‌‌شود.

فریدون احمدی روز سه شنبه هنگام افتتاح واحد تولید آهن اسفنجی فولاد سبای اصفهان با حضور رییس‌جمهوری افزود: دو معدن بزرگ در کشور تا پایان آذر سال جاری به بخش خصوصی واگذار می‌شود که این امر در کشورسابقه نداشته است.

وی اظهار کرد: بسیاری از ذخیره‌های کشور همچنان ناشناخته است که باید در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری آنها فعالیت بیشتری کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید فولادخام در ایران به ۴۵میلیون تن خواهد رسید و طبق افق چشم‌‌انداز تا سال ۱۴۰۴ رکورد تولید فولاد خام کشور به ۵۵میلیون تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه شرکت فولادمبارکه اصفهان درباره تهیه سنگ آهن و مواد اولیه برای تولیدات خود تاچندی پیش نگرانی داشت، گفت: درحال حاضر فولاد مبارکه مجوز زمین موردنیاز برای ایجاد پنج میلیون تن کنسانتره و کنجاله در شرق کشور و در معادن سنگان استان خراسان را دریافت کرده است.

احمدی افزود: شرکت فولاد مبارکه اصفهان نخستین شرکتی است که به بهره‌برداری از این معادن اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون هفت طرح استانی با هدفمندی توسعه در حال اجرا است، تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری برای این تعداد طرح دو میلیارد دلار است. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، حوزه معادن و صنایع معدنی در دولت‌های نهم و دهم به شکوفایی رسید و توانست حلقه بسیاری از وابستگی‌ها را قطع کند.

وی با اشاره به مشکلات بازنشستگان صنعت فولاد اظهار کرد: این مشکل در سریع‌ترین زمان توسط رییس‌جمهوری برطرف می‌شود.

سومین واحد تولید آهن اسفنجی فولاد سبای این شرکت تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد

محمد مسعود سمیعی‌نژاد روز سه‌شنبه در جریان دومین روز سفر رییس‌جمهوری به اصفهان در آیین افتتاح دومین و بزرگ‌ترین واحد تولید آهن اسفنجی و پیشرفته‌ترین واحد تولید اکسیژن در فولاد سبای اصفهان گفت: تا پایان دولت دهم، یک پروژه نیز به عنوان تولید یک میلیون تن ذوب در فولاد مبارکه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ایران در رده شش کشور صاحب فناوری تولید آهن اسفنجی قرار دارد، اضافه کرد: بالاترین استاندارد زیست محیطی و امنیتی و همچنین کاهش مصرف انرژی در این فناوری‌ها در نظر گرفته شده است.

سمیعی‌نژاد تصریح کرد: فولاد مبارکه، عنوان شرکت دانش محور در ایران را دارا است. وی گفت: اکنون جهانیان به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌ها هیچ تاثیری در صنعت فولاد ما نداشته است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، ماموریت‌های این شرکت را توسعه صنعت فولاد، بهبود مستمر و اصلاح الگوی مصرف، نوآوری، افزایش کار گروهی و مشتری مداری برشمرد.

سمیعی‌نژاد، میزان تولید کنونی فولاد مبارکه را ۷/۷ میلیون تن عنوان و اظهار کرد: سیاست این شرکت، تا چشم انداز ۱۴۰۴ افزایش میزان تولیدات خود به ۲۵ میلیون تن در سال است.

ظرفیت تولید دومین کارخانه تولید آهن اسفنجی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است و با بهره‌برداری از این واحد، ظرفیت تولید فولاد سبای شرکت فولاد مبارکه به ۱۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.