در حالی که ایران با ناترازی برق دست‌وپنجه نرم می‌کند و نیروگاه‌‌‌های گازی بخش مهمی از گاز تولیدی را به مصرف می‌‌‌رسانند، این روزها تابلوی برق سبز امیدها را به توسعه برق تجدیدپذیر زنده کرده است؛ ظرفیتی که بادهای ۱۲۰روزه سیستان و پتانسیل ایجاد نیروگاه‌‌‌های بادی یکی از مهم‌ترین آنهاست. به گزارش روابط‌عمومی بورس انرژی، در همین راستا مدیرعامل بورس انرژی ایران، برق را اولین حوزه ظرفیت خراسان‌رضوی دانست و گفت: ظرفیت بالای برق تجدیدپذیر در این استان وجود دارد. در ساختار سرمایه‌گذاری کشور مشوق‌‌‌های بسیار خوبی برای ایجاد نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر ایجاد شده و صنایع کشور مکلف شدند یک‌درصد برق را از شرکت‌های تجدیدپذیر تهیه کنند. نقوی با اشاره به راه‌‌‌اندازی تالار برق سبز از ابتدای خردادماه عنوان کرد: هیچ‌یک از صنایعی که برق را از تالار برق سبز خریداری کردند، مشمول برنامه‌‌‌های خاموشی مدیریت بار نشدند و در همین راستا تولید این واحدها در تابستان امسال افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران پیش‌تر نیز درباره مزایای تالار برق سبز گفته بود: ظرف سال‌های آینده سهم تجدیدپذیرها در تامین انرژی مصرفی در دنیا افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. محدودیت در سوخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فسیلی، ناترازی در تامین گاز و آلایندگی بالای سوخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فسیلی حرکت به سمت افزایش مصرف تجدیدپذیرها را جریان‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهی می‌کند. در این شرایط، ایران ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های طبیعی مناسبی در زمینه ایجاد نیروگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجدیدپذیر دارد. در این موقعیت، راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی تالار برق سبز بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انرژی و ایجاد امکانی برای دادوستد برق از مسیری شفاف و رقابتی کمک شایانی به جذب سرمایه‌گذاران جدید به این حوزه خواهد بود. وی همچنین اعلام کرد: راه‌‌‌اندازی صندوق پروژه‌‌‌ها برای نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر پیشنهاد شده است. نقوی با بیان اینکه با همکاری وزارت نیرو و سازمان بورس در تدارک راه‌‌‌اندازی صندوق پروژه و تاسیس نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر هستیم، تصریح کرد: آمادگی داریم در راستای تامین مالی نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر در خدمت سرمایه‌گذاران باشیم.

راه‌‌‌اندازی بازار پساب در دستور کار بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی در همایش سرمایه‌گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه در اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی گفت: نیاز استان به آب و پساب موجب شد راه‌‌‌اندازی بازار پساب در دستور کار بورس انرژی قرار بگیرد که پساب چند استان از جمله تهران، بوشهر، شیراز و کرمان در بورس انرژی مورد پذیرش قرار گرفته است. در حالی که به واسطه مرزهای مشترک خراسان رضوی با ترکمنستان و أفغانستان، بخش مهمی از صادرات حوزه انرژی از طریق این استان انجام می‌شود نقوی درباره آینده پیش رو این بخش نیز گفت: هم اکنون بخش اعظمی از صادرات زمینی انرژی کشورمان از طریق خراسان رضوی به کشورهای همسایه انجام می‌شود. از این رو خراسان رضوی ظرفیت خوبی در این زمینه دارد که قابلیت توسعه نیز دارد.

نقوی اضافه کرد: ظرفیت بسیار مهم استان در صادرات فرآورده‌‌‌های نفتی بوده که عمده صادرات بورس انرژی به مقصد افغانستان است. این صادرات در کنار خود توسعه‌‌‌های دیگری را نیز به دنبال دارد. وی ادامه داد: ظرفیت بعدی در خانگیران بوده که پالایشگاه میعانات گازی داریم و در بورس انرژی عرضه می‌شود. صادرات فرآورده‌‌‌ها به افغانستان موجب می‌شود تولیدات افزایش پیدا کند.