Untitled-5 copy

توافق نفتی، بازار مالی را قرمزپوش کرد

بازگشت نرخ ارز به مسیر کاهشی ظرف روزهای پایانی هفته منتهی به ‌روز جمعه سوم شهریورماه زمینه قرمزپوشی بازار مالی و مشتقه بورس کالای ایران را فراهم کرد. بازارهای رسمی و غیررسمی کشور گوش‌‌‌ به زنگ نوسان دلار هستند و پیوسته اخبار اثرگذار بر نرخ دلار را رصد می‌کنند و معاملات این حوزه براساس این اخبار نوسان دارد. روز جمعه سوم شهریورماه بلومبرگ در گزارشی از توافق غیررسمی میان ایران و آمریکا در بازار نفت خبر داد. این خبر با ایجاد احتمال سهولت در فروش نفت کشور و بازگشت ارز حاصل از آن، باعث شد تا جریان کاهش نرخ آهسته‌‌‌ای در معاملات پشت خطی دلار ایجاد شود و دلار آمریکا تا پایان روز جمعه سوم شهریورماه تا کف کانال قیمتی 49‌هزار تومانی عقب‌‌‌نشینی کند. عقبگرد نرخ ارز به کف کانال قیمتی 49‌هزار تومان در معاملات پشت خطی روز جمعه سوم شهریور باعث شد تا بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران هفته جاری را با کاهش قیمت آغاز کند.

بلومبرگ در گزارش خود به افزایش تولید و صادرات نفت ایران اشاره و این امر را نتیجه توافق غیررسمی با آمریکا عنوان کرد. در حالی ادعای بلومبرگ مبنی بر افزایش احتمالی درآمدهای ارزی ایران حاصل از صادرات نفت، زمینه عقبگرد نرخ دلار در بازار آزاد را مهیا کرد که ظرف هفته‌‌‌های گذشته نیز خبر آزادسازی 6میلیون دلار بلوکه‌شده ایران در ازای آزادسازی زندانیان آمریکایی در کشور باعث شده بود تا برای بازه حدود 10روزه نرخ ارز به کانال قیمتی 48‌هزار تومانی بازگردد و عقبگرد بهای ارز زمینه کاهش نرخ در سایر بازارها از جمله بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا را فراهم کرد؛ به نحوی که سکه بورسی در روز 30 مردادماه در کانال 27میلیون و 600‌هزار تومانی به فروش رفت که این رقم کمترین بهای فروش آن پس از روزهای ابتدایی مردادماه بود.

با این حال تاثیر این خبر بر رفتار معامله‌‌‌گران بازارهای مالی و کالایی کشور محدود بود و از اواسط هفته گذشته، مجددا نرخ ارز افزایشی شد و بازارهای رسمی و غیررسمی سبزپوش شدند. در شرایطی که خبر آزادسازی 6میلیون دلار بلوکه‌شده ایران تاثیر خود بر بازارها را از دست داده بود، گزارش جدید بلومبرگ از فروش نفت باعث شد تا از ارزش انواع دارایی‌‌‌ها در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا کاسته شود. این افت نرخ شامل حال تمامی گواهی‌‌‌های سپرده سکه، بخشی از گواهی‌‌‌های سپرده زعفران، عمده صندوق‌های کالایی و همچنین معاملات آتی بر روی صندوق‌های کالایی بود.

 شکست دورخیز سکه بورسی

بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد در روز پایانی مردادماه زمینه سبزپوشی بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا را فراهم کرد و سکه بورسی را تا یک‌قدمی 28میلیون تومانی شدن پیش برد. این رشد نرخ شامل حال سایر دارایی‌‌‌ها در این بازار نیز شد و جریان ورود نقدینگی به بازار مشتقه را مثبت کرد. اما دورخیز سکه بورسی برای صعود به کانال قیمتی 28میلیون تومانی در شروع هفته جدید با شکست مواجه شد. اواسط روز شنبه چهارم شهریورماه، میانگین نرخ فروش هر گواهی سکه از بازار مالی بورس‌کالا به 276‌هزار و 700تومان معادل سکه بورسی 27میلیون و 670‌هزار تومانی رسید. به این ترتیب نرخ فروش سکه بورسی تا اواسط روز شنبه چهارم شهریور نسبت به نرخ معاملاتی روز قبل یعنی چهارشنبه دوم شهریورماه افت 3/ 1درصدی داشت.

تمایل بورسی‌‌‌ها به عقبگرد نرخ بیشتر بود

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه مورد معامله در بازار مالی بورس کالای ایران برابر یک‌صدم نرخ فروش آن در بازار فیزیکی است؛ اما برآورد فعالان بازار مالی از نوسان بهای سکه و عرضه و تقاضا در این بازار باعث می‌شود تا در برخی برهه‌‌‌ها، سکه بورسی با نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی معامله شود. اواسط روز شنبه چهارم شهریورماه فاصله قیمتی میان سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی به حدود 5/ 0‌درصد رسید و سکه بورسی حدود 5/ 0‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی معامله شد. این موضوع بیانگر آن است که معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا احتمال افت بیشتر قیمت‌ها در بازه میان‌مدت را می‌دهند.

سیگنال جهانی حامی رشد نرخ نیست

نوسان بهای طلا در بازار جهانی ظرف هفته‌‌‌های اخیر حامی عقبگرد بهای دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازارهای رسمی و غیررسمی داخلی است. اما بدبینی معامله‌‌‌گران در بازارهای جهانی نسبت به استمرار سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو ظرف یک‌ماه اخیر باعث شد تا هر اونس طلا از سقف کانال قیمتی 1900دلاری تا کف این کانال قیمتی عقب‌‌‌نشینی کند.

ظرف روز جمعه 25اوت هر اونس طلا در بازار جهانی با نرخ 1914دلار معامله شد که این رقم حدود 3‌درصد کمتر از بهای فروش آن در بازه ماهانه بود. تورم مصرف‌کنندگان آمریکایی برای ماه ژوئیه برابر 2/ 3‌درصد اعلام شد؛ این در حالی است که فدرال‌رزرو تورم 2درصدی را هدف‌گذاری کرده است. فاصله تورم فعلی با تورم هدف، سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا را برای شدت بخشیدن به سیاست انقباضی ترغیب می‌کند، اما واهمه از بروز رکود مانع شدت بخشیدن سیاست انقباضی می‌شود. در شرایط کنونی فعالان بازارهای جهانی سخنان اعضای فدرال‌رزرو را با جدیت پیگیری می‌کنند تا تصمیم بعدی این نهاد و مطابق با آن آینده بازار را پیش‌بینی کنند.

دو مقام فدرال‌رزرو، روز پنج‌شنبه 24 اوت با اشاره به رشد بازده اوراق قرضه در آمریکا، این حرکت را مکمل تلاش بانک‌مرکزی برای عقبگرد تورم دانسته و از احتمال عدم‌رشد بیشتر در نرخ بهره تا پایان سال خبر دادند. این صحبت‌‌‌ها سیگنال مثبت موثری برای بازارها به همراه داشت. با این حال فعالان بازار به دنبال برگزاری سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو، در همایش جکسون‌‌‌هول بوده و امیدوارند صحبت‌‌‌های وی در این نشست بتواند سرنخ‌‌‌های واضح از گام‌‌‌های بعدی فدرال‌رزرو در خصوص نرخ بهره ارائه کند. در شرایطی که نوسان بهای طلا در بازار جهانی ظرف یک‌ماه اخیر سیگنال کاهشی برای دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازار داخل به همراه داشته است، اظهارنظرهای بعدی جروم پاول می‌‌‌تواند اثرگذاری سیگنال جهانی بر بازار داخل را جهت‌‌‌دهی کند.