Untitled-5 copy

جریان نقدینگی در میانه کاهش نرخ مثبت شد

رینگ دارایی‌‌‌های طلایی بورسی روز شنبه 29مهرماه را قرمزپوش و با کاهش قیمت آغاز کرد. عقبگرد بهای ارز در بازار آزاد و بازگشت به کانال قیمتی 50‌هزار تومانی عامل اصلی قرمزپوشی رینگ دارایی‌‌‌های طلایی در بازار فیزیکی و بازار مالی بورس‌کالای ایران بود. این عقبگرد قیمتی شامل حال گواهی‌‌‌های سپرده سکه، صندوق طلا و گواهی سپرده شمش طلا شد. در حالی که عقبگرد بهای ارز سیگنال کاهشی موثری برای دارایی‌‌‌های طلایی بورسی به همراه داشت، دورخیز طلای جهانی برای بازگشت به کانال 2‌هزار دلاری از شتاب افت نرخ در دارایی‌‌‌های طلایی داخلی کاست. با وجود این، در همین زمان جریان ورود نقدینگی به معاملات آتی صندوق طلا در تمامی سررسیدها مثبت شد. به این ترتیب باید گفت فعالان بازار مشتقه در میان کاهش بهای ارزش دارایی‌‌‌های طلایی بورسی، خریدار شده‌‌‌اند.

معامله‌‌‌گران صندوق طلا محتاط شدند

فاصله قیمتی میان هر واحد صندوق طلا و نرخ ابطال کاهش محسوسی یافته و این موضوع بیانگر ارزنده شدن این دارایی است. هر واحد صندوق طلای لوتوس به‌‌‌عنوان پرفروش‌‌‌ترین صندوق طلای بورسی اواسط روز شنبه 29مهرماه با نرخ 19‌هزار و 68تومان معامله شد. این در حالی بود که در همین زمان نرخ ابطال این دارایی که برابر ارزش ذاتی آن است به 19‌هزار و 29تومان رسید. بنابراین فاصله قیمتی میان نرخ فروش صندوق طلای لوتوس و ارزش بنیادی آن حدود 0.2‌درصد بود که این رقم بسیار ناچیز است. کاهش فاصله قیمتی میان نرخ فروش صندوق طلا و ارزش بنیادی از سویی بیانگر ارزنده شدن این دارایی و از سوی دیگر بیانگر افزایش احتیاط میان معامله‌‌‌گران بورسی است. در واقع فعالان این بازار با واهمه از سقوط یکباره قیمت از خرید و فروش هر واحد صندوق طلا از افزایش ریسک و خرید این دارایی با نرخی بالاتر از ارزش بنیادی اجتناب می‌کنند.

سکه بورسی کانال 29 میلیون تومانی را از دست داد

سکه بورسی ظرف روز پایانی معاملاتی هفته گذشته برابر چهارشنبه 26مهرماه موفق شد مجددا کانال قیمتی 29میلیون تومانی را بازپس گیرد. افزایش تنش در غزه و خبر انفجار در بیمارستانی در این منطقه عامل این صعود قیمتی بود. در حالی که واهمه از درگیری مستقیم ایران در این جنگ باعث شد تا خبر افزایش درگیری در این منطقه به صعود نرخ ارز منجر شود، سخنان برخی مقامات نظامی مبنی بر عدم‌ورود ایران به این جنگ باعث شد تا دلار در بازار آزاد در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در هفته جاری کاهشی شود که این موضوع سیگنال کاهشی موثری برای بازار دارایی‎‌‌‌های بر پایه طلا به همراه داشت، به نحوی که تا اواسط روز سکه بورسی با ثبت کاهش حدود 300‌هزار تومانی تا کف کانال قیمتی 28میلیون و 800‌هزار تومان عقب نشست.

در این شرایط فاصله قیمتی میان سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی محدود و به صفر همگرا شد. این در حالی بود که ظرف هفته‌‌‌های اخیر به شکل معمول سکه بورسی ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی به فروش می‌‌‌رسید. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است، اما انتظار فعالان این بازار از آینده قیمتی سکه و میزان عرضه و تقاضا باعث می‌شود تا گواهی سکه بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی قرار گیرد. ظرف هفته‌‌‌های گذشته سکه بورسی کمتر از ارزش بنیادی معامله می‌‌‌شد، اما این رویه در روز شنبه 29مهرماه تغییر کرد و سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی هم‌‌‌قیمت شدند. به این ترتیب باید گفت معامله‌‌‌گران سکه بورسی، کاهش قیمت را کمتر از معامله‌‌‌گران بازار فیزیکی جدی ارزیابی کرده‌‌‌اند.

گواهی سپرده شمش طلا؛ مقصد نقدینگی سرگردان

یک‌میلیون و 287‌هزار و 898گواهی سپرده شمش طلا در هفته منتهی به ‌روز جمعه 27مهرماه معامله شد. این رقم نسبت به حجم معمول فروش این گواهی‌‌‌ها قابل‌توجه است، اما تغییر چندانی نسبت به حجم فروش گواهی در هفته قبل ندارد. ظرف سومین هفته از مهرماه بالغ بر یک‌میلیون و 318‌هزار گواهی شمش طلا در بازار مالی بورس‌کالا داد‌‌‌وستد شد که این رقم 890‌درصد بیش از حجم فروش گواهی از این بازار ظرف هفته قبل یعنی هفته منتهی به ‌روز جمعه 14مهرماه بود. اما میزان فروش گواهی‌‌‌های شمش طلا در سومین و چهارمین هفته مهرماه کاهشی جزئی را به ثبت رساند. به این ترتیب همچنان رینگ شمش طلای بورسی مقصد مناسبی برای جذب نقدینگی‌‌‌های سرگردان است.

خیز طلای جهانی برای 2هزار دلاری شدن

در شرایطی که بازار دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا مقصد نقدینگی سرگردان شده و این موضوع از رشد بهای آنها حمایت کرده، دورخیز طلا برای 2هزار دلاری شدن نیز از افزایش ورود نقدینگی به بازارهای داخلی مبتنی بر طلا حمایت کرده است. هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا در روز جمعه 20 اکتبر با نرخ‌ هزار و 981دلار و 43سنت معامله شد که این رقم بیشترین بهای فروش آن در این بازار پس از نیمه اوت امسال یعنی بازه پنج‌ماهه بود. احتمال عقب‌‌‌نشینی فدرال‌رزرو از تشدید سیاست انقباضی در سال‌جاری و واهمه از تشدید جنگ در نوار غزه، مهم‌ترین دلایل صعود طلا به سقف قیمتی پنج‌ماه اخیر خود بود.

حمله حماس به اسرائیل در روز 7اکتبر، آتش جنگی جدید در خاورمیانه را روشن کرد که بیم آن می‌رود این درگیری طولانی شده و سایر کشورهای این منطقه نیز به ورطه آن کشیده شوند. در این شرایط طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده، به‌‌‌نحوی که در بازه هفتگی رشد قیمتی 2.57درصدی و در بازه ماهانه افزایش 3.2درصدی را به ثبت رسانده است.

احتمال عقب‌‌‌نشینی فدرال‌‌‌رزرو از رشدی دیگر در نرخ بهره ظرف سال‌جاری نیز از افزایش بهای طلا حمایت کرد. جروم پاول در سخنرانی‌ای که روز پنج‌شنبه 19 اکتبر در باشگاه اقتصادی نیویورک داشت، در خصوص برنامه فدرال‌رزرو برای افزایشی دیگر در نرخ بهره یا تثبیت آن در سطوح فعلی سخن نگفت. با این حال تایید کاهش تورم از سوی وی باعث شد تا فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا احتمال افزایشی دیگر در نرخ بهره برای ماه نوامبر را نیز رد کرده و حتی به عدم‌رشد نرخ بهره در ماه دسامبر امیدوار شوند. این موضوع در حالی که به عقبگرد شاخص دلار آمریکا انجامید، فرصت رشد نرخ در بازارهای مالی را فراهم کرد. با وجود این، بازده اوراق قرضه 10ساله آمریکا همچنان در مسیر صعود است و این موضوع به مانعی جدی در مسیر رشد قیمت کامودیتی‌‌‌ها تبدیل شده است.