ایسنا - هر چند معامله بورس کالا شفافیت در قیمت‌ها و نحوه پرداخت‌ها را باعث می‌شود، اما با توجه به تحولات منطقه خریداران خارجی رغبت کمی‌به حضور در رینگ صادراتی بورس کالا دارند. یک فعال بورس کالا در پاسخ به این سوال که آیا ورود بنزین و عرضه نفت خام و کوره رینگ بین‌المللی بورس کالا را رونق خواهد داد یا خیر؟ تاکید کرد: عرضه و معامله کالاهای استراتژیک در بورس کالا باعث اعتبار بخشی به این بازار در سطح بین‌المللی به ویژه منطقه خواهد شد، اما در رسیدن به این هدف مشکلاتی وجود دارد.وی در ادامه افزود: هر چند معامله بورس کالا شفافیت در قیمت‌ها و نحوه پرداخت‌ها را باعث خواهد شد، اما با توجه به تحولات منطقه و رخدادهای سیاسی خریداران خارجی رغبت کمی‌به حضور در این بازار دارند.

وی با بیان این که یکی دیگر از مشکلات در معاملات صادراتی بورس کالا تبادلات مالی است، افزود:‌ انتقال ارز یکی از مشکلات در معاملات رینگ صادراتی است و بسیاری از صادرکنندگان و واردکنندگان با این مساله درگیر هستند.

این فعال بورس کالا همچنین اظهار کرد: بسیاری از کارگزاران حاضر در بورس کالا همچنان نگاهی سنتی به معاملات و مبادلات دارند و با وجود مشکلات در این بخش کمتر در رینگ صادراتی ورود می‌کنند.او یادآور شد: برای تبدیل بورس کالا به یک بورس در عرصه‌های خارجی، ابتدا باید بورس کالا را منطقه‌ای کرد. برای این منظور نیازمند امضا توافق‌نامه با بورس‌های منطقه هستیم.به گفته وی ‌با وجود این که هنوز بورس کالا منطقه‌ای نشده و با بورس‌های منطقه‌ توافقنامه امضا نکرده‌اند، نمی‌توان منتظر بین‌المللی شدن آن در سطح وسیعی از منطقه بود.این کارگزار خاطرنشان کرد: وجود مشکلات مطرح شده عملا رشد و رونق بورس بین‌المللی کالای ایران را محدود کرده است.

او با تاکید بر اینکه بورس کالا در سطح منطقه و بین‌المللی جای رشد بسیار دارد، گفت: ‌اگر مسوولان عادلانه به این امر توجه کنند، شاهد پیشرفت بسیار زیادی در این حوزه خواهیم بود که سودآوری بالایی برای بازار سرمایه دارد.