Untitled-7 copy

آلومینیوم از ماه مارس روند صعودی را در پیش گرفته بود، به طوری که در 22آوریل سال‌جاری به 2هزار و 675دلار به ازای هر تن رسید و بعد از آن در مسیر کاهش قیمت قرار گرفت، به طوری که در روز 29آوریل وارد کانال 2‌هزار و 557دلار به ازای هر تن شد که البته این قیمت نیز بالاترین سطح قیمتی برای این فلز نقره‌‌‌ای طی دوسال گذشته به حساب می‌‌‌آید. مس و آلومینیوم به عنوان پرمصرف‌‌‌ترین فلزات صنعتی در دنیا، طی چند هفته گذشته افزایش قابل‌توجهی داشتند. این اتفاق در حالی رخ داده که این افزایش قیمت با افت قابل‌توجه عرضه و افزایش تقاضای جهانی همراه بود. اعمال ممنوعیت غرب بر فلزات روسیه، امید به کاهش نرخ بهره آمریکا و تنوع‌بخشی به ذخایر بانک‌های مرکزی نیز باعث بهبود اوضاع شد.

معاملات آتی مس در بازارهای اصلی چین به بالاترین میزان طی دوسال اخیر رسیده است، در حالی که در پلتفرم‌‌‌های آتی مانند LME و MCX در بالاترین حد دوسال گذشته معامله می‌شود. قیمت آلومینیوم در حال حاضر در بازارهای هند در سطح بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای قرار دارد و از ابتدای سال تاکنون بیش از 20‌درصد افزایش را به ثبت رسانده است. افزایش مجدد فعالیت‌‌‌های تولیدی در بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان مانند ایالات‌متحده و چین موجب افزایش تقاضا برای فلزات صنعتی همچون آلومینیوم شده است.  این در حالی است که فعالیت تولیدی ایالات‌متحده پس از 16ماه انقباض شاهد اولین رشد در ماه مارس بود. اعداد تولیدی در این کشور به طور شگفت‌انگیزی به 50.3 در برابر انتظار 48.4 در ماه گذشته افزایش یافته است.

 تحریم‌‌‌ها بازار فلزات را تکان داد

داده‌‌‌های PMI تولیدی چین نیز روند مثبتی را نشان می‌دهد. اعداد PMI در این کشور در ماه مارس به 51.1 رسید که پنجمین ماه متوالی رشد اقتصادی در این کشور بود. چرخش فعالیت‌‌‌های تولیدی در مصرف‌کنندگان اصلی کالا در جهان نشان‌‌‌دهنده احیای تقاضا برای کالاهای صنعتی، به‌‌‌ویژه مس و آلومینیوم است که پرمصرف‌‌‌ترین فلزات اساسی در سراسر جهان به حساب می‌‌‌آیند. علاوه بر این، نگرانی‌هایی در خصوص تنگناهای عرضه وجود دارد. طی هفته‌‌‌های گذشته آمریکا و انگلیس تحریم‌‌‌های جدیدی را علیه فلزات روسیه از جمله مس، آلومینیوم و نیکل اعمال کردند که هدف از این کار، محدود کردن درآمد روسیه از صادرات فلزات در حمایت از عملیات نظامی این کشور در اوکراین بود. پس از تحریم‌‌‌های جدید فلزات روسیه، بورس فلزات لندن و بورس‌کالای شیکاگو اعلام کردند که دیگر آلومینیوم، مس و نیکل جدید تولیدشده توسط روسیه را معامله نمی‌‌‌کنند. این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد عرضه به وجود آورده و فشار بیشتری به بازارهای جهانی کالاها افزوده است.

با این حال، تولید جهانی مس و آلومینیوم در سال‌های گذشته شاهد رشد ثابتی بوده است. افزایش قابل‌توجه تولید چین، بازیگر اصلی کالا، نیز در ماه مارس مشاهده شد که نوید خوبی برای بازار فلزات اساسی به حساب می‌‌‌آید.  ازسرگیری تولید پس از تعطیلات سال نو چینی و بازگشت کارخانه‌‌‌های ذوب به فعالیت عادی به این افزایش تولید کمک کرد. همچنین تشدید تنش‌‌‌ها در خاورمیانه نیز ازجمله دلایل تاثیرگذار بر نوسان قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی است. حمله اخیر اسرائیل به خاک ایران نگرانی‌ها را در مورد مسیرهای دریایی حیاتی در غرب آسیا افزایش داد و به افزایش قیمت کالاهای صنعتی کمک کرد. امید به کاهش نرخ بهره آمریکا دلیل دیگری برای افزایش قیمت فلزات اساسی است که کاهش نرخ‌ها می‌‌‌تواند وام‌‌‌گیری و هزینه‌‌‌کردن مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها را تحریک کند که ممکن است رشد صنعتی و در نتیجه قیمت‌ها را افزایش دهد. تنوع دارایی‌‌‌ بانک‌های مرکزی مختلف به قیمت کالاها نیز کمک می‌کند. در دو سال گذشته، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان تنوع دارایی‌‌‌های خود را به کالاها افزایش داده و در نتیجه تقاضا را افزایش دادند.