آیین‌نامه جدید مبادلاتی بورس‌کالا ضوابطی را برای تحویل سکه در قراردادهای آتی تعیین کرده که در پی می‌آید:

طبق دستورالعمل اجرایی قراردادهای آتی همه دارندگان موقعیت‌های تعهدی فروش و خرید که بعد از ساعت ۱۸ آخرین روز معاملات ماه قرارداد دارای موقعیت تعهدی باز باشند ملزم به تحویل سکه (فروشنده) یا پرداخت باقیمانده وجه قرارداد و دریافت سکه (خریدار) هستند.
از قرارداد تیرماه سال 90 به بعد انجام عملیات تحویل سکه توسط بانک‌های عامل انجام می‌پذیرد و کلیه عملیات تحویل و تحول در این بانک‌ها انجام خواهد شد. لذا مشتریان فروشنده و خریدار جهت تحویل سکه به این بانک‌ها مراجعه کنند.
بانک‌های عامل
- بانک مسکن شعبه بورس کالا
- بانک تجارت شعبه بورس کالا
تعاریف
- فروشنده: دارنده موقعیت فروش باز در سررسید قرارداد آتی
- خریدار: دارنده موقعیت خرید باز در سر رسید قرارداد آتی
- بورس: شرکت بورس کالای ایران
- بانک: بانک عامل


روش اجرا
۱- آخرین روز معاملات بعد از ساعت ۱۸ مشتریانی که موقعیت معاملاتی خود را نبسته باشند از نظر اتاق پایاپای به‌عنوان دارنده موقعیت تعهدی باز تلقی خواهند شد. این دسته از مشتریان موظفند تا ساعت ۱۲ ظهر روز کاری بعد از آخرین روز معاملاتی به تعهد خود مبنی بر تحویل سکه (فروشنده) یا واریز وجه قرارداد و دریافت سکه (خریدار) عمل کنند.
2- فروشنده موظف است تا پیش از ساعت 12 اولین روز کاری پس از روز پایانی معاملات، نسبت به انجام تعهد خود اقدام کنند.
۳- طبق دستورالعمل آتی، دارندگان موقعیت تعهدی باز فروش فرصت دارند تا ساعت ۱۲ روز کاری بعد از آخرین روز معاملات به تعهد خود مبنی بر تحویل سکه عمل کنند. فروشنده در ازای تحویل سکه به بانک عامل رسید دریافت نموده و آن را تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر به ناظر تسویه و تحویل قراردادهای آتی تحویل می‌کند.
4- فروشنده موظف است به همراه کارگزار مربوطه ( به همراه مهر شرکت کارگزاری) سکه‌های تمام بهار آزادی طرح امام آخرین سال ضرب را به یکی از بانک‌های عامل معرفی شده در بالا تحویل و رسید تحویل دریافت کند.
مرحله کارشناسی
5- بانک عامل سکه‌های دریافتی را بررسی و تعیین اصالت می‌کند. هزینه تعیین اصالت هر سکه 2000 ریال است که توسط فروشنده به بانک پرداخت خواهد شد.
توجه: وجه کارشناسی باید در محل و هنگام تحویل سکه به بانک پرداخت شود.
6- چنانچه از نظر کارشناس بانک، سکه‌های تحویلی معیوب، مخدوش، غیربانکی یا مربوط به سال‌های قبل باشد فروشنده موظف است تا قبل از ساعت 12 نسبت به جایگزینی آن با سکه اصلی اقدام کنند.
۷- بانک پس از تایید اصالت سکه‌های تحویلی، برای فروشنده رسید صادر می‌نماید، رسید فوق باید ممهور به مهر کارگزاری نیز شود.
8- فروشنده یا کارگزار وی باید رسید دریافتی از بانک را فورا و تا قبل از ساعت 12به ناظر تسویه و تحویل ارائه کند. تسلیم رسید بانک الزاما باید قبل از ساعت 12 انجام پذیرد. ارائه رسید تحویل بانک بعد از ساعت 12غیرقابل پذیرش و به منزله نکول و عدم ایفای تعهد خواهد بود.
توجه: در خصوص فروشندگانی که به تعهد خود عمل کرده اند در صورت نکول خریدار، فروشنده می‌تواند سکه تحویل شده را به شرح بند‌های ۱۵ و ۱۶ این راهنما باز پس گیرد.
سناریوی تحویل سکه توسط بانک به خریداران
۹- خریدارانی که در انتهای معاملات دارای موقعیت تعهدی خرید باز هستند باید تا ساعت ۱۲ روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی نسبت به پرداخت مبلغ قرارداد بر اساس نرخ تسویه پایانی قرارداد (‌نرخ تسویه پایانی X، تعداد سکهX، تعداد قرارداد‌) یا با کسر مبلغ موجودی حساب عملیاتی از مبلغ قرارداد باقیمانده وجه قرارداد را به حساب عملیاتی خود واریز کنند
(وجه واریزی باید قبل از ساعت 12 در حساب عملیاتی مشتری وجود داشته باشد).
۱۰- تحویل سکه از سوی بانک به خریداران از دو روز کاری پس از آخرین روز معاملات آغاز و تا پایان ماه قرارداد (روزهای سی ام یا سی و یکم) ادامه خواهد داشت. تحویل سکه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۴:۳۰ در محل شعبه بانک عامل انجام می‌شود.
بسته‌بندی سکه‌ها
۱۱- هریک از بانک‌های عامل بسته بندی ویژه خود را دارند: بانک مسکن دو برگ ۵ عددی و بانک تجارت یک برگ ۱۰ عددی؛
12- چنانچه خریداران تمایل داشته باشند می‌توانند سکه‌های تحویلی را در بسته‌بندی‌های مذکور دریافت کنند. هزینه بسته‌بندی بابت هر سکه 3000 ریال است. بسته‌بندی دارای آرم بورس و هریک از بانک‌های فوق هستند.
توجه: در صورت تمایل خریدار به بسته بندی موضوع را یک ساعت زودتر به بانک اطلاع دهید.
13- هنگام مراجعه خریدار و تحویل سکه، کارگزار خریدار باید با در دست داشتن مهر کارگزاری به همراه خریدار حضور یافته و رسید تحویل بانک را مهر و امضا کند.
۱۴- در صورت عدم دریافت سکه از سوی خریداران تا آخر ماه قرارداد، بانک می‌تواند به ازای هر روز تاخیر مبلغ ۸۰ ریال بابت هر سکه از خریدار به‌عنوان هزینه نگهداری دریافت کند.
15- فروشندگانی که خریدار طرف مقابل آنها در واریز وجه قرارداد نکول کنند می‌توانند به همراه کارگزار خود با هماهنگی ناظر تسویه آتی به بانک مراجعه و سکه‌های خود را دریافت نموده و به بانک رسید دهند.
۱۶- چنانچه فروشنده‌ای تمایل به حفظ موجودی سکه خود نزد بانک داشته باشد بانک عامل خدمات نگهداری سکه را به شرح ذیل ارائه می‌کند:


توجه1: هنگام مراجعه، خریدار باید مدارک شناسایی معتبر به همراه داشته باشد. بانک رونوشت مدارک شناسایی مشتری را نزد خود نگه می‌دارد.
توجه۲: چنانچه خریداری نتواند خود به بانک مراجعه کند باید نماینده خود را با وکالت محضری معرفی و وکیل یا نماینده با در دست داشتن وکالتنامه ومدرک شناسایی معتبر به بانک مراجعه کند. در هر حال نماینده کارگزار باید در محل حضور داشته باشد.
توجه 3: چنانچه خریدار کارگزار خود را به عنوان نماینده جهت دریافت سکه معرفی نماید علاوه بر مدارک فوق، معرفی‌نامه شرکت کارگزاری برای تحویل گیرنده باید ارائه شود.