قیمت طلای جهانی با نوسان اندکی مواجه شد
گروه بورس کالا - دادوستدهای دیروز بازار آتی سکه، نوسان اندکی را پشت سر گذاشت.
مبادلات روز گذشته سکه آتی بورس کالای ایران با نوسان اندک رو به بالایی همراه شد؛ این در حالی بود که از نظر کارشناسان دلیل خاصی برای تغییرات اندک بازار عنوان نشده است.

مصطفی عباسی یکی از کارشناسان بازار آتی با بیان اینکه بازار در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کند و قیمت‌ها به همین دلیل در سطح بالایی قرار گرفته، افزود: مبادلات دیروز بیشتر تحت‌تاثیر سفته بازی و سفته‌بازان قرار گرفت و در سررسیدهای دور به دلیل حضور آنان، روند قیمت‌ها با رشد مواجه شد. براساس گفته عباسی، سایه سنگین پیش فروش همچنان روی معاملات بازار احساس می‌شود. به نظر وی اگر پیش فروش‌ها در موعد مقرر تحویل شود بازار افت محسوسی را تجربه خواهد کرد، اما اگر پیش فروش‌ها با تعلل همراه شود انتظار رشد جهشی قیمت‌ها دور از انتظار نخواهد بود.
عباسی بر این باور است با توجه به اینکه اونس جهانی با روند نزولی همراه شده و از سویی بازارهای داخلی تا حدودی آرام شده اند، به همین دلیل پتانسیل بالایی برای رشد قیمت‌ها در بازار نقدی وجود ندارد، این در شرایطی است که در سررسیدهای تیرماه به دلیل اختلاف زیاد بین بازار نقدی و بازار آتی احتمال پایین تر آمدن‌ها قیمت‌ها وجود دارد، دیگر سررسیدها بسته به دوری یا نزدیکی موعد تحویل فیزیکی، کاهش یا افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.
این کارگزار بورس کالا در ادامه صحبت‌هایش اظهار کرد: با توجه به بالا بودن وجه تضمین اولیه (۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بابت هر قرارداد) آربیتراژگران دیگر تمایلی به اینکه در بازار حضور داشته باشند ندارند، به همین دلیل با نبود اهرم‌های قوی، مقاومت بازار در برابر افت قیمت‌ها بیشتر شده است.
عباسی معتقد است احتمال اینکه قیمت سکه در بازار نقدی به زیر 750 هزار تومان برسد، بعید است، اما رشد قیمت‌ها نیز در شرایط فعلی تا پایان سال جاری دور از انتظار خواهد بود؛ مگر اینکه اتفاق خاصی در بازارهای جهانی یا بازارهای داخلی بیفتد.
روند مبادلات در هر یک از سررسیدها متفاوت بود؛ برای سررسیدهای فروردین ماه قیمت‌ها در محدوده ۸۰۰ تا ۸۰۲ هزار تومان، سررسیدهای اردیبهشت‌ماه در محدوده ۸۳۶ تا ۸۴۲ هزار تومان، سررسیدهای خردادماه در محدوده ۸۶۴ تا ۸۷۳ هزار تومان و سررسیدهای تیرماه در محدوده ۹۰۷ تا ۹۱۶ هزار تومان قرار گرفت. البته در سررسید فروردین، خرداد و تیر دادوستدها بیش‌تر با سیر صعودی همراه شد، این در حالی است که برای سررسیدهای اردیبهشت‌ماه مبادلات با نوسان رو به رو بود؛ به طوری که در شرایطی سکه اردیبهشت‌ماه در مبادلات صبح رشد قیمت داشت که بعد از ظهر با افت محسوسی همراه بود، اما در مجموع نوسانات بازار آتی روز گذشته بسار اندک بود. قیمت طلا در بازارهای جهانی به دلیل موضوع کاهش صادرات چین با نوسان رو به پایینی همراه شد.