مهندس فیض‌آبادی *

تولید با دانش، کار و سرمایه ایرانی نقشه راهی است که دست‌یافتنی است و عملکرد مجموعه آلومینای ایران حقیقت روشنی از این هدف غرورآفرین است. با همت، دانش و کار ایرانی ما چشم عفریت تحریم‌ها را در مجتمع بزرگ و منحصربه‌فرد آلومینا در خاورمیانه از حدقه درآوردیم.

در فرآیند تولید آلومینا جهت همزن مخازن ترسیب از تعداد ۲۰ دستگاه گیربکس پرقدرت فلیندر استفاده می‌شود که پس از تحریم‌ها شرکت سازنده خارجی از فروش، تعمیر و تامین قطعات خودداری کرد و تهدیدی جدی در عرصه تولید به وجود آمد. شرکت آلومینای ایران با مهندسین و سازندگان داخلی موفق به ساخت تمام قطعات داخلی گیربکس با کیفیت مشابه خارجی و یک ششم قیمت خارجی (قیمت خارجی هر گیربکس ۳۶۰ میلیون تومان) شد که گامی بزرگ در تولید این نوع گیربکس‌های پرقدرت است.گیربکس‌های ساخت داخل با قدرت ۴۵ کیلووات و دور موتور ورودی rpm ۱۴۵۰ و خروجی rpm ۵/۱۰ وارد مدار شده است که در مقایسه با مشابه خارجی با خروجی rpm ۶ از کیفیت و راندمان بهتری برخوردار است. با طراحی مهندسی و ساخت تجهیزات و قطعات یدکی موردنیاز تنها مجتمع صنعتی آلومینا در خاورمیانه علاوه‌بر پایداری و استمرار تولید، سالانه بیش از ۵ میلیون دلار از خروج ارز از کشور ممانعت به عمل آمده است. کارآفرینان و صاحبان صنعت باید تهدید تحریم را به فرصت برای نوآوری تبدیل نمایند. تجربه نشان داده است همواره دولت‌ها پس از تنگناهای حاصل از کاهش درآمدهای ارزی که ناشی از کاهش قیمت نفت یا حاصل از تحریم‌های استکبار جهانی بوده، به تولید، خلاقیت و در نتیجه صادرات به طور ویژه توجه کرده‌اند و ما باید در فرصت تحریم با حمایت از صنعت و تولید به طراحی و ساخت داخل اتکا کنیم. صاحبان صنعت و کارآفرینان می‌توانند در این عرصه، خلاقیت و اثرگذاری خود را بر صنعت و اقتصاد در بالاترین سطح بازدهی تجاری برای خود به منصه ظهور برسانند. با همت و تلاش کارگران شرکت آلومینای ایران با بومی‌سازی در برخی از مواد ورود قطعات یدکی به ویژه گیربکس، دمپنر و دیافراگم مربوط به پمپ فشار قوی واحد انحلال (GEHO) به حداقل نیاز خود رسیده است.

با طراحی مهندسی و ساخت به ویژه بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز و قطعات موردنیاز کارخانه آلومینای ایران (بومی‌سازی ساخت گیربکس‌های سنگین)، چشم عفریت تحریم در مجموعه صنعتی جاجرم بیرون آورده شد و این مجموعه بزرگ صنعتی خاورمیانه بدون هیچ‌گونه نیازی به خارج از مرزهای اسلامی در مسیر تولید با حداکثر ظرفیت پایدار و مستمر باقی خواهد ماند. مهندسین و کارگران برای تولید آلومینا با حذف واردات و استفاده از رقابت‌ها و ظرفیت‌های داخلی در ساخت قطعات و تجهیزات فرآیند، ارزبری را به صفر رسانده‌اند.

آلومینا به طور مستقیم در بخش‌های مختلف صنایع آلومینیوم، محیط زیست، ساختمان و داروسازی نقش پایه‌ای دارد.

* مدیرعامل شرکت آلومینای ایران