اختلاف نظر بر سر چشم انداز بازار فولاد اروپا

مرکز خدمات فولاد ایران- ابهام‌های موجود در اقتصاد اروپا موجب شده پیش‌بینی‌ها نسبت به وضعیت بازار فولاد منطقه در نیمه دوم سال متفاوت باشد. برخی نسبت به بهبود بازار و ادامه آن تا سال ۲۰۱۳ امیدوارند و بسیاری دیگر نگران اوضاع هستند. برخی بهبودی تدریجی و آرام برای نیمه دوم سال پیش‌بینی کرده اند که تا سال آینده نیز تداوم خواهد داشت؛ به خصوص برای بازار ورق چون موجودی‌ها کم است و این به بهبود تقاضا تا پایان سال کمک می‌کند.

برآورد شده تقاضای تولیدکنندگان ورق امسال ۳ درصد کاهش یابد و کل مصرف فولاد اروپا ۲ درصد افت خواهد داشت.

طبق آمار یوروفر مصرف فولاد نیمه اول سال در اروپا ۸ درصد افت داشته ولی برای کل سال ۲۰۱۲ افت ۳ درصدی پیش‌بینی شده است و سال ۲۰۱۳ به ۵/۲ درصد بهبود می‌یابد.

چشم انداز صنایع اروپا نیز که آلمان نقش اصلی را در بهبود آن دارد به اندازه پیش بینی‌های قبلی وخیم نیست و ۵/۰ درصد رشد برای آن برآورد شده است.

با این حال هنوز برخی نظری منفی نسبت به آینده بازار فولاد اروپا دارند و نیمه دوم سال را رو به بهبود نمی‌بینند؛ چرا که در فصل سوم سال رکودی فصلی در انتظار بازار است.

بعید نیست اروپا با رکودی شدیدتر روبه‌رو شود و نگرانی و ابهام نسبت به برخی از کشورهای حوزه یورو همچنان بر مصرف فولاد اثر منفی وارد کند.

افت ارزش یورو به بازار بیلت اروپا کمک نکرد

به نظر می‌رسد ارزش یورو نسبت به دلار نتوانسته موجب رشد فروش بیلت در حوزه مدیترانه شود؛ چون کارخانه‌ها نگرانند قیمت قراضه با این تغییرهای نرخ ارز افزایش یابد و فعلا فروش بیلت ژوئن کارخانه‌ها از ماه‌های قبل کمتر بوده است.

از طرفی هفته قبل مشتریان بیلت اروپا در شمال آفریقا سعی کردند قیمت‌ها را پایین بیاورند در نتیجه تولیدکننده‌ها ترجیح دادند از بازار خارج شوند. از این رو فعلا درخواست خریدی دیده نمی‌شود؛ چون قیمت‌های خیلی پایینی تقاضا می‌کنند. تجار بیلت از کارخانه‌های جنوب اروپا در ۱۰ روز اخیر خرید‌هایی کرده‌اند؛ ولی افت نرخ یورو بر بازار صادر کنندگان ترکیه و سی آی اس در این مدت اثری منفی گذاشت.

به نظر بسیاری تا ۱۰ روز آینده روند بازار تغییر می‌کند تنها زمان لازم است و قیمت قراضه نیز بعید است کاهش یابد؛ چون تاجران ترکیه موجودی کافی ندارند.