صعود پرشتاب قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی باعث شده تا خریداران در شرایط فعلی با احتیاط بیشتری دست به خرید زده و همین عامل بازار محصولات پتروشیمی را با اندکی رکود مواجه کرده است. خریداران در شرایط فعلی در انتظار قیمت‌های پیشنهادی بهتر و تولیدکنندگان در انتظار فروش با نرخ‌های بالاتر هستند همین عامل باعث شده تا بازار به یک حالت رکود فرو رود که البته این رکود مقطعی است البته برخی محصولات پتروشیمی هنوز در دوره رونق هستند و به مرحله رکود نرسیده‌اند.

پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳

بازار شرق آسیا طی هفته گذشته راکد و قیمت گریدهای مختلف پلی‌اتیلن در این منطقه در محدوده‌های قبلی ارزیابی شد. صعود پرشتاب قیمت‌ها طی چند هفته اخیر بر تقاضا تاثیر گذاشته و خریداران سیاست صبر و انتظار پیشه کرده‌اند. تولیدکنندگان نیز از اعلام قیمت‌های پیشنهادی ماه جولای خودداری کرده و منتظر مشخص شدن وضعیت کلی بازار هستند. واسطه‌ها قیمت ۱۸۰۰دلار در هر تن سی‌اف‌آر چین و جنوب شرقی آسیا را برای پلی‌اتیلن سنگین فیلم با برداشت فوری از انبار پیشنهاد می‌دادند که نظر خریداران قیمت پایین‌تر از ۱۸۰۰دلار هر تن سی‌اف‌آر بود. اخباری نیز در خصوص پیشنهاد پلی‌اتیلن سنگین فیلم از سوی برخی واسطه‌ها با قیمت ۱۷۵۰دلار هر تن سی‌اف‌آر برای برداشت فوری محصول از انبار نیز شنیده شد که قابل تایید نیست. در همین حال گزارشاتی در مورد عرضه پلی‌اتیلن سنگین فیلم با قیمت ۱۸۴۰ دلار هر تن برای حمل در ماه جولای از سوی یک تولیدکننده بزرگ گزارش شد. نگرانی‌هایی نیز در مورد اینکه قیمت گرید فیلم پلی‌اتیلن سنگین به قله رسیده است، وجود دارد و برخی فعالان بازار معتقدند تقاضای کلی بازار از قیمت فعلی این گرید پشتیبانی نمی‌کند. لازم به یادآوری است که با اعمال قانون جدید دولت چین با هدف کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیک، تقاضا برای گرید فیلم پلی‌اتیلن سنگین کاهش یافته است. گرید بادی توسط تولیدکنندگان منطقه با قیمت ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر چین و جنوب شرقی آسیا برای حمل در ماه جولای پیشنهاد شد.

پلی‌اتیلن سبک خطی ۲۰۹

این هفته قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی در بازاری که تقاضا کاهش محسوسی یافت و معاملات معدودی گزارش شد، در محدوده قبلی ۱۸۰۰ تا ۱۸۱۰دلار هر تن سی‌اف‌آر از چین و جنوب‌شرقی آسیا ثابت ارزیابی شد. افزایش شدید قیمت‌ها طی هفته‌های گذشته باعث کاهش میل به خرید در منطقه شد و در نتیجه قیمت‌های پیشنهادی واسطه‌ها کاهش یافت. اغلب تولیدکنندگان هنوز پیشنهادات ماه جولای خود را اعلام نکرده و منتظر روشن شدن وضعیت بازار هستند. واسطه‌ها قیمت‌های ۱۸۴۰ تا ۱۸۵۰دلار هر تن سی‌اف‌آر چین و جنوب‌شرقی آسیا را برای محموله‌های آسیا و خاورمیانه پلی‌اتیلن سبک خطی ارائه می‌کردند که نظر خریداران قیمت کمتر از ۱۸۰۰دلار هر تن بود. با توجه به اینکه نظر فعالان بازار تداوم کمبود عرضه پلی‌اتیلن سبک خطی در ماه جولای است، واسطه‌ها و تجار تمایلی به عرضه محصول با قیمت کمتر از ۱۸۰۰دلار هر تن سی‌اف‌آر نداشتند. در جنوب و غرب آسیا قیمت‌ها عموما ثابت بود و خریداران منتظر اعلام قیمت تولیدکننده‌های بزرگ منطقه طی هفته آتی بودند. در حالی که قیمت خوراک اتیلن در جنوب شرقی آسیا به مرز ۱۵۰۰دلار هر تن سی‌اف‌آر و در خاور دور به مرز ۱۶۵۰دلار هر تن سی‌اف‌آر رسیده است، تولیدکنندگان افزایش قیمت‌های اخیر را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند. در سوی دیگر تقاضای کلی بازار از این افزایش قیمت‌ها پشتیبانی نمی‌کند و در بهترین حالت ثابت ارزیابی می‌شود.

منبع:شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران