مرکز خدمات فولاد ایران- غول فولاد جهان در تازه‌ترین تحلیل خود به دلایل رشد قیمت آهن‌آلات در سال‌های اخیر پرداخته است.

لاکشمی‌میتال، مدیر آرسلور متال معتقد است که دنیا ممکن است برای اولین بار در چند دهه اخیر با مشکل کمبود فولاد روبه‌رو شود. دلیل این کمبود، افزایش تقاضا و همچنین کمبود سرمایه‌گذاری در تولید در زمانی است که آهن‌آلات با قیمت‌های پایین خرید‌وفروش می‌شد. آقای متال دیروز در مصاحبه ای با نیویورک گفت گرچه همه شرکت‌های فولاد با تمام ظرفیت خود تولید می‌کنند ولی عرضه بسیار محدود است.

وی گفت: ما برای اولین بار در چند دهه اخیر با کمبود واقعی فولاد مواجه هستیم. از زمانی که هند و چین روز به روز بر ساختن پل‌ها و خانه‌های خود می‌افزایند و جمعیت زیاد آن‌ها به طور روزافزون اتومبیل ولوازم خانگی خریداری می‌کنند، قیمت‌های فولاد افزایش یافته است. به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و کمبود سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های جدید در دهه‌های اخیر، تولید فولاد نتوانسته است همگام با تقاضای آن پیش رود.

مجله خرید در ۳۰ مه گزارش داد که در آمریکا ورق گرم که کالای مبنا در لوازم خانگی و اتومبیل به حساب می‌آید، از ۸۵۰ دلار هر تن در آوریل به ۱۰۲۰ دلار هر تن در مه رسیده است. از ژانویه قیمت‌ها ۷۶‌درصد افزایش داشته و حدود ۸۶‌درصد بالاتر از قیمت‌های سال قبل بوده است. آقای متال گفت سال‌های نوسان رونق ورکود فولاد به گذشته سپرده شد و مصرف‌کنندگان فولاد مجبورند خود را با شرایط جدید قیمت‌ها وفق دهند.

قیمت‌های بالای سنگ‌آهن و انرژی باعث افزایش هزینه‌های تولید و حمل فولاد شده است. کمبود فولاد در آمریکا که بخشی به دلیل کاهش واردات است، امکان افزایش قیمت را به تولیدکنندگان می‌دهد. موجودی کالا در انبارهای آمریکا در اواخر آوریل ۱۵‌درصد پایین‌تر از یک سال پیش از آن بود.

تحلیل میتال از اوضاع بازار فولاد، افزایش ناگهانی در دو سال گذشته فقط دامنگیر کشورهای آسیایی نیست به طوری که سالزگیتر، تولید‌کننده بزرگ فولاد در آلمان، قصد دارد قیمت محصولات فولادی تخت خود را برای فصل سوم ۲۰۰۸ تا ۱۵۰ یورو در هر تن افزایش دهد. سخنگوی این شرکت اظهار داشت که این افزایش قیمت به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه است.

همچنین طبق اطلاعات رسیده از وزارت اقتصاد و برنامه‌ریزی ابوظبی، در آوریل ۲۰۰۸ قیمت فولاد در ابوظبی ۲۰‌درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشته است.

این افزایش قیمت به دلیل بالارفتن قیمت مصالح ساختمانی و سوخت و فشارهای تورمی‌ در سطح خلیج فارس بود. در ابوظبی قیمت ورق محصول ترکیه با ۹/۲۸‌درصد افزایش در آوریل به ۴۴۵۰ درهم امارات - ۵/۱۲۱۱ دلار - هر تن رسید که این رقم در مارس ۲۰۰۸، ۳۴۵۰ درهم - ۹۳۹ دلار - هر تن بود.

قیمت ورق نسبت به آوریل گذشته ۹/۵۸‌درصد افزایش داشت. قیمت انواع دیگر فولاد نیز در آوریل ۲۰۰۸ افزایش داشت. نبشی کره جنوبی با ۶/ ۳۶‌درصد افزایش نسبت به ماه گذشته - مارس ۲۰۰۸ - به ۴۴۰۰ درهم - ۱۱۹۸ دلار - هر تن

رسید. از سال ۲۰۰۲ که قیمت نفت هفت بار افزایش یافته است، امارات شاهد رشد چشمگیری در امر ساختمان‌سازی بوده است.

نرخ چدن ۳۰دلار رشد کرد

خریداران چدن قیمت‌های جدید این کالا را نپذیرفته و سفارش‌های خود را به حداقل رسانده‌اند. اما تولیدکنندگان قیمت‌های خود را افزایش خواهند داد. در روسیه صادر‌کنندگان چدن قیمت‌های خود را برای حمل آگوست - سپتامبر در شرایطی پیشنهاد می‌دهند که اگر عوارض صادراتی برای این کالا افزایش یابد، فروشنده حق تغییر قیمت و ابطال معامله را داشته باشد.

صادرکنندگان چدن در اوکراین برای بستن قراردادی بزرگ با آمریکا و در سطح کوچکتر با اروپا در حال چانه زنی هستند. تولیدکنندگان برزیلی کل محصول خود را تا پایان سال، پیش‌فروش کرده‌اند. فقط مقدار کمی ‌چدن در نوامبر و دسامبر از بنادر جنوبی این کشور برای فروش پیشنهاد می‌شود.

به‌رغم کاهش شدید عرضه، کمبودی در بازار چدن احساس نمی‌شود و علت آن پایین آمدن تقاضای خریداران است. تولیدکنندگان فولاد در اروپا سفارش‌های خود را به حداقل رسانده‌اند. البته آن‌ها قبلا‌ درصد عمده خرید خود را برای تحویل ژوئن و جولای در قیمت ۹۴۰ تا ۹۶۰ دلار هر تن فوب خریداری کرده‌اند. در حالی که قیمت‌ها حداقل ۳۰ دلار هر تن بالا رفته است، اوکراین چدن خود را هنوز۹۴۰ دلار هر تن فوب می‌فروشد. در آمریکا حجم معاملات پایین خواهد آمد زیرا فصل تعطیلات نزدیک است.

چدن برزیل تحویل بنادر آمریکا ۹۰۵ تا ۹۲۰ دلار هر تن و محصول اوکراین ۹۷۰ تا ۹۸۰ دلار هر تن سی‌اند‌اف معامله شده است. هندی‌ها اخیرا چدن خود را ۹۴۰ تا ۹۵۰ دلار هر تن فوب فروخته‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده بازار چدن با افزایش محدودی برای خریدهای کوچک روبه‌رو باشد. علت این امر موجودی کافی چدن در انبارها و رکود فصلی این کالا است. اما نباید فراموش کرد که عرضه از سوی برزیل و روسیه روز به روز کاهش می‌یابد.

درآمد ۶۳۶‌میلیارد دلاری کشورهای خلیج‌فارس

افزایش ناگهانی قیمت نفت باعث شده که درآمد کشورهای نفت‌خیز حوزه خلیج‌فارس با ۷۵‌درصد افزایش نسبت به سال قبل به بیش از ۶۳۶‌میلیارد دلار برسد. اگر این روند در سال ۲۰۰۸ ادامه یابد، درآمد این کشورها به بیش از ۱۳۰۰‌میلیارد دلار خواهد رسید.

برآورد صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که تولید نفت این کشورها که در سال ۲۰۰۷ به ۴/۲۸‌میلیون بشکه در روز رسیده بود، در سال ۲۰۰۸ به بیش از ۴/۲۹‌میلیون بشکه برسد. با این روند تنها شیخ‌نشین کوچک ابوظبی تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰۰‌میلیارد دلار سرمایه آزاد خواهد داشت که به هزینه کردن آن نیست.