گروه بورس کالا- زهرا سلیمی: براساس گزارش‌های منتشر شده روز سه‌شنبه، تعداد معاملات فلزات در نیمه اول سال ۲۰۰۸ ثابت مانده است؛ ولی ارزش کلی این معاملات کاهش یافته است. بنابراین گزارش‌، ۶۸ معامله در نیمه نخست سال‌جاری صورت گرفته در حالی که در سال گذشته ۷۰ معامله گزارش شده بود. ولی ارزش کلی این معاملات از ۵/۷۳میلیارد دلار در ۶ ماه نخست سال ۲۰۰۷ به ۹/۴۲میلیارد دلار در مدت مشابه سال‌جاری رسید.

روند نزولی ارزش معاملات به افزایش معاملات سنگین در ۶ ماهه اول سال ۲۰۰۷ با ارزش بیش از یک میلیارد دلار و کمی معاملات بزرگ در سال‌جاری نسبت داده می‌شود.

همچنین کاهش این معاملات در سال‌جاری می‌تواند به دلیل تثبیت صنعت فلزات در سال‌های اخیر باشد که موجب خرید و فروش‌های کمتر شده؛ در حالی که شرکت‌های مربوط به فلزات ادغام شدند و خواهان مواد اولیه کلیدی بیشتری مانند سنگ‌آهن می‌باشند. پس از دو سال متوالی است که ارزش معاملات در بازار فلزات به بیش از ۱۰میلیارد دلار رسید، سال ۲۰۰۸ شاهد رکود نسبی در این زمینه بود. کسانی که در این میان منفعت می‌برند، بیشتر واسطه‌گران و نقش‌آفرینان در بازار فلزات بودند تا سرمایه‌گذارانی که به دلیل رکود بازار فلزات را ترک گفتند. براساس گزارشی، سرمایه‌گذاران در سال‌های گذشته سودی از بازار فلزات نمی‌بردند.

داگلاس دین، یکی از مسوولان شرکت حسابرسی پرایس واترها وس‌کوپرز، می‌گوید: «در حالی که سرمایه‌گذاران از فعالیت خود در بازار فلزات کاسته‌اند، سرمایه‌گذاران اصلی از ترازنامه‌های پربار و نقدینگی فراوان برای تکامل و گسترش سرمایه‌گذاری خود در سطح جهان سود می‌برند.» افزایش جهانی تقاضا و قیمت فلزات در ماه‌های گذشته موجب سوددهی بیشتر کارخانه‌های فولاد شده است. اگرچه قیمت مواد خام و همچنین مشکلات اقتصادی آمریکا و اروپای غربی افزایش یافته است.

قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی کاهش یافت. اگرچه قیمت مس از پایین‌ترین حد خود در ۶ ماه اخیر بالاتر رفته است، ولی پیش‌بینی می‌شود این روند در آینده متوقف شود. همچنین قیمت روی و نیکل به شدت سقوط کرد. کاهش تقاضای جهانی باعث این سقوط قیمت‌ها شده است. صندوق فدرال آمریکا اعلام کرد که اقداماتی در دست دارد تا بتوانند بدون افزایش تورم اقتصاد این کشورها را به سلامت خود بازگرداند. پس از این اعلام، سرمایه‌گذاران جایگاه خود را با تغییرات تطبیق دادند و قیمت‌ها کمی متعادل‌تر شد؛ ولی روند سقوط ارزش فلزات همچنان ادامه دارد.